recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Small / large - hvornår?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSmall / large - hvornår?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Sir_Golf_Alot Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 251
Direkte link til dette indlæg Emne: Small / large - hvornår?
    Sendt: 30-August-2009 kl. 18:01

Hej

På min Denon AVR-1306, kan jeg sætte mine fronter til small eller large. Er dog lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge.

Min "brugs-situation" / setup:

Mine fronter er Dali Lektor II (Frekvensgang (-3dB): 49-27.000 Hz)
Jeg kører med en Dali Sub (AV 8 tror jeg nok den heder)

Musik lytning 50 %
TV - film  30%
DVD - BR 20%

Vil Large med deling ved 60Hz, være "for hårdt" for mine fronter?
Spiller aldrig "rigtigt højt"

JH

Panasonic TX-P42G10E
Denon AVR-1306
Panasonic DMP-BD35
Yousee HD box
Dac Magic
Dali lektor 2
Dali Concept
Dali Sub
Jamo Center
Hitachi HDD
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40551
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2009 kl. 18:44

Normalt er det sådan når man har SW, så skal det være Small. Derved kommer der LF til SWen, ved Large vil LF komme til de øvrige højttalere. Dine Dali går ikke så langt ned som en SW kan, så ved Large vil du få mere LF til dem end de kan gengive. Alt under de 50 Hz skal ledes til SWen.

Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2009 kl. 18:59

prøv dig frem, men ummidelbart vil jeg mene du aflaster din receiver mere end dine højtalere ved at sætte alle højtalere til small.

Men jeg ville nok overveje en crossover omkring de 80hz.

Med indstilling vælg dig et godt stykke musik med nogle gode bass beats også gælder det om at få subben til at spille nogenlunde harmonisk med dine fronter ved stereo, så skulle du gerne have et fornuftigt udgangspunkt til surround.... du vil nok opleve at nogle film har du mere lyst til lige at give din sub lidt mere end andre.

Hvis du har auto tænd/sluk på din sub vil jeg foreslå du sætter din receiversubvolumen på feks +3 eller 4 db også justere volumen ind direkte ind på subben (hvis den er aktiv) du opnår derved at selv ved relativ lavt volumen så tænder din sub lidt tidligere end hvis du feks har valgt 0db på udgangspunkt på subvolumen.

Mvh

René
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40551
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2009 kl. 19:07

Her er noget til hjælp for korrekt opsætning: http://www.frequence.dk/sites/toner.htm

Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu