Jeg har kigget en ekstra gang på UE32B7070 for at finde ud af, hvornår rød går hen og bliver orange - og hvad der i givet fald skal til for at undgå det. Jeg har også kigget lidt nærmere på betragtningsvinklen generelt.
Fænomenet hvor rød bliver orange er ikke kun til stede i FILM-tilstanden, men kan f.eks. også ses i STANDARD-tilstanden, men jeg kan se, at fænomenet optræder, hvis man forsøger at kalibrere rød korrekt iflg. Rec.709-standarden (mht. TINT) i CMS'en.
Hvis man fastholder fabriksindstillingerne for rød TINT, har rød ikke en tydelig tendens til at blive orange med øget betragtningsvinkel - faktisk er 100% mættet rød mindre påvirket af ændret betragtningsvinkel end mindre mættede farver. Resten af det røde mætningsforløb (f.eks. 25%, 50% og 75% rød mætning) er stadig påvirket en del af ændring i betragtningsvinklen, forstået på den måde at de de undermættes/bliver hvidlige som funktion af øget betragtningsvinkel.
Prisen for ikke at kalibrere rød TINT korrekt er, at rød får et svagt magenta udseende - man kan måske sammenligne det med noget, der ligner rødvin - men til gengæld bliver voksende betragtningsvinkel som sagt ikke afgørende for, om rød bliver orange.
Det virker som om Samsung's ingeniører er opmærksomme på problemet, siden de har placeret rød i gamut'en netop på grænsen af, hvor orange-fænomenet indtræder. De er helt sikkert klar over, at det ikke er korrekt i forhold til standarden - men de undgår på denne måde, at panelet går i en form for mætning med mindst mulig fejl i farvegengivelsen.
Fabriksindstillingerne for farvegengivelsen er således nok forklaringen på, at rød/orangefænomenet normalt ikke vil blive observeret. Når man vælger FILM-tilstand, ligger farverne mere korrekt, og med "almindeligt" film/TV-materiale er undermætning som funktion af øget betragtningsvinkel noget mere synlig.
Jeg vil mene, at man kommer tættest på korrekt billedgengivelse ved at kalibrere TV'et i FILM-tilstand med auto-dimming slået fra og således acceptere, at den røde farve ikke er helt korrekt (dvs. den vil være lidt for blå/magenta) - men til gengæld undgår man problemet med, at meget mættet rød bliver orange som funktion af øget betragtningsvinkel. Det giver i mine øjne det bedste billedgengivelsesmæssige kompromis.
Jeg har stadig til gode at se, om større paneler end 32" opfører sig på samme måde på 7000-serien.