recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Smalt design styrer!!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSmalt design styrer!!

Besvar Besvar Side  <1 789
Forfatter
Besked
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 17:28

Oprindeligt skrevet af kskruger kskruger skrev:

Kan det tænkes, at det isoleret set, kun er 32" udgaven som har denne fejl.

Det er meget tænkeligt - jeg har ved lejlighed mulighed for at teste lidt betragtningsvinkler på 40"-udgaven af TV'et, som nogle bekendte har.

Ved samme lejlighed kan jeg kontrollere, om farveskiftet i (specielt) rød er til stede på det større panel. For det testede 32" TV er fejlen synlig i f.eks. Indiana Jones (første film), hvor nazisternes flag/bannere bliver markant orange i stedet for røde med øget betragtningsvinkel.

Skærmen har i øvrigt en fornuftig CMS (Colour Management System), som gør, at man kan få en god farvegengivelse på TV'et i sweetspot - men det kræver brug af et spektrumradiometer til kalibreringen, da LED'er tilsyneladende giver mange colorimetre problemer.

Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: 2630 Taastrup
Point: 24817
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

det er jo Rasmus som har den mening. Jeg skulle bare ikke have noget LG med det niveau. Har haft en px80 en gang.
Men Rasmus synes også et 7070 er flot, men billede ......

en samsung 855 har begge dele, så køb den.

Jeg havde bare ikke valgt design fremfor billedekvalitet. det er jo billedet jeg skal se på. Hvis Jeg skulle vælge mellem to tv som koster det samme.

Det er fint nok, du siger køb plasmaudgaven.

Men der er altså en kæmpe forskel, på det mindste i plasma kontra Led. 50" kontra 32".

Men trådstarter snakker om et 50 tommer.

Så langt tilbage kan jeg ikke huske.

Jeg tænkte også bare alt i alt. Hvis der nu var en som kun skulle have en 32", så er det umuligt med plasma.

Mvh
Flemming Larsen
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: 2630 Taastrup
Point: 24817
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 17:33
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Oprindeligt skrevet af kskruger kskruger skrev:

Kan det tænkes, at det isoleret set, kun er 32" udgaven som har denne fejl.

Det er meget tænkeligt - jeg har ved lejlighed mulighed for at teste lidt betragtningsvinkler på 40"-udgaven af TV'et, som nogle bekendte har.

Ved samme lejlighed kan jeg kontrollere, om farveskiftet i (specielt) rød er til stede på det større panel. For det testede 32" TV er fejlen synlig i f.eks. Indiana Jones (første film), hvor nazisternes flag/bannere bliver markant orange i stedet for røde med øget betragtningsvinkel.

Skærmen har i øvrigt en fornuftig CMS (Colour Management System), som gør, at man kan få en god farvegengivelse på TV'et i sweetspot - men det kræver brug af et spektrumradiometer til kalibreringen, da LED'er tilsyneladende giver mange colorimetre problemer.

Ellers skal du være velkommen til at indstille mit.

Mvh
Flemming Larsen
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2009 kl. 16:09

Jeg har kigget en ekstra gang på UE32B7070 for at finde ud af, hvornår rød går hen og bliver orange - og hvad der i givet fald skal til for at undgå det. Jeg har også kigget lidt nærmere på betragtningsvinklen generelt.

Fænomenet hvor rød bliver orange er ikke kun til stede i FILM-tilstanden, men kan f.eks. også ses i STANDARD-tilstanden, men jeg kan se, at fænomenet optræder, hvis man forsøger at kalibrere rød korrekt iflg. Rec.709-standarden (mht. TINT) i CMS'en.

Hvis man fastholder fabriksindstillingerne for rød TINT, har rød ikke en tydelig tendens til at blive orange med øget betragtningsvinkel - faktisk er 100% mættet rød mindre påvirket af ændret betragtningsvinkel end mindre mættede farver. Resten af det røde mætningsforløb (f.eks. 25%, 50% og 75% rød mætning) er stadig påvirket en del af ændring i betragtningsvinklen, forstået på den måde at de de undermættes/bliver hvidlige som funktion af øget betragtningsvinkel.

Prisen for ikke at kalibrere rød TINT korrekt er, at rød får et svagt magenta udseende - man kan måske sammenligne det med noget, der ligner rødvin - men til gengæld bliver voksende betragtningsvinkel som sagt ikke afgørende for, om rød bliver orange.

Det virker som om Samsung's ingeniører er opmærksomme på problemet, siden de har placeret rød i gamut'en netop på grænsen af, hvor orange-fænomenet indtræder. De er helt sikkert klar over, at det ikke er korrekt i forhold til standarden - men de undgår på denne måde, at panelet går i en form for mætning med mindst mulig fejl i farvegengivelsen.

Fabriksindstillingerne for farvegengivelsen er således nok forklaringen på, at rød/orangefænomenet normalt ikke vil blive observeret. Når man vælger FILM-tilstand, ligger farverne mere korrekt, og med "almindeligt" film/TV-materiale er undermætning som funktion af øget betragtningsvinkel noget mere synlig.

Jeg vil mene, at man kommer tættest på korrekt billedgengivelse ved at kalibrere TV'et i FILM-tilstand med auto-dimming slået fra og således acceptere, at den røde farve ikke er helt korrekt (dvs. den vil være lidt for blå/magenta) - men til gengæld undgår man problemet med, at meget mættet rød bliver orange som funktion af øget betragtningsvinkel. Det giver i mine øjne det bedste billedgengivelsesmæssige kompromis.

Jeg har stadig til gode at se, om større paneler end 32" opfører sig på samme måde på 7000-serien.

Til top

Besvar Besvar Side  <1 789

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu