recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Snydt på DBA.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Snydt på DBA.

 Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2012 kl. 15:19
Det er forøvrigt en væsentlig forskel på at sende pakker med GLS vs. PostDK - der er væsentligt højere forsikringsbeløb hos GLS - værd at bemærke, hvis man sender noget med højere værdi end nogle få hundrede kroner.
Til top
Boffer24 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 885
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Boffer24 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2012 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Vedkommende har betalt mig for nogle varer som ikke er modtaget - og de er sendt som pakke med forsikring, så det er da en no-brainer!? (At det så var et helvedes bøvl at få penge retur fra GLS var så bare ærgeligt - på trods af at det var et mindre beløb)

Oh, havde ikke lige luret at du fik forsikringspenge for pakken, så giver det god mening.


Så hvis han ikke havde fået forsikringspenge så skulle han bare lade som ingenting og beholde pengene fra køber ?
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2012 kl. 18:14
Oprindeligt skrevet af Boffer24 Boffer24 skrev:

Så hvis han ikke havde fået forsikringspenge så skulle han bare lade som ingenting og beholde pengene fra køber ?
Faktisk et interessant spørgsmål! Hvad hvis køber havde insisteret på at få sendt noget som økonomibrev med PostDK ("det er billigst") og det efterfølgende forsvinder i posten ("forsvinder i posten" kan dybest set også være sælger som ikke har sendt eller køber som påstår ikke at have modtaget!) - hvad er holdningen så til hvem der bør dække tabet?
Til top
Boffer24 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 885
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Boffer24 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2012 kl. 18:25
Hvis køber insisterer på at få sendt noget som ikke genererer et T&T så må det være købers ansvar hvis varen forsvinder.

jeg vil mene at man som sælger mere eller mindre altid skal sende varen med T&T. Så opstår der i hvert fald ikke tvivl om at der er sendt en pakke.

Men et interessant spørgsmål Smile
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2012 kl. 19:05
Jeg har den tommelfingerregel at den der betaler for forsendelsen (og dermed bestemmer hvordan) har ansvaret/risikoen.

Som sælger, sælger jeg oftest +porto og lader det være op til køber at bestemme hvordan varen skal sendes. Jeg er naturligvis villig til at hjælpe hvis der opstår problemer med forsendelsen.

Som køber, hvis jeg skal betale for fragten, vurderer jeg varens værdi og vælger forsendelse der ud fra. Oftest med T&T.

BS
Til top
Support_dba Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 14-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Support_dba Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2012 kl. 19:30

Hej Martin,

 

Hvis man er blevet snydt på DBA, skal sagen altid anmeldes både til DBA Support (som du allerede har gjort) samt til politiet. Bed dem gerne kontakte os, og vi hjælper naturligvis med alle relevante oplysninger, som kan hjælpe med en opklaring af sagen.

 

På DBA prioriterer vi sikkerhed meget højt, og derfor har vi i januar lanceret betaling via PayPal – og herunder også Køberbeskyttelse. Hvis du vælger at betale varen via PayPal, er du som køber både beskyttet hvis varen, mod forventet, ikke modtages eller hvis det ikke svarer til beskrivelsen. Du vil da få dine penge retur og er derved sikret en tryg handel!

 

Derudover lancerer vi indenfor de næste par dage NemID. Som sælger kan man vælge at NemID-validere sin profil, og derved er man som sælger sikker på hvem man handler med. Det betyder også, at hvis der senere skulle opstå problemer, vil vi let kunne hjælpe evt. politi med information som kan identificere sælger.

 

Nogle få gode råd når du handler brugt på nettet:

-          Tjek at sælgers profil er cpr/NemID-valideret

-          Betal din vare via PayPal og vær automatisk dækket at Køberbeskyttelse

-          Er tilbuddet næsten for god til at være sandt, så kontakt Support – Vi tjekker gerne om sælger virker reel, inden ud overfører penge

 

Se mere information i vores Sikkerhedscenter – Her er både gode råd til en sikker handel samt mere information om PayPal: http://sikkerhed.dba.dk/

 

Har du spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte mig på support@dba.dk – att. Lene

Med venlig hilsen

Lene Kristensen
Support DBA

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2012 kl. 19:35
Mmmjaaa - lidt off topic, men jeg opretter aldrig igen en Pay-Pal konto, her blev min danske konto nemlig lænset for 38.000 kr. Bevares, fik pengene retur  - efter 3 - 4 måneder Confused
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2012 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Mmmjaaa - lidt off topic, men jeg opretter aldrig igen en Pay-Pal konto, her blev min danske konto nemlig lænset for 38.000 kr. Bevares, fik pengene retur  - efter 3 - 4 måneder Confused


Er vist mere et spørgsmål om manglende sikkerhed på dine egne computere, alternativt at du har fået klikket på noget i en phishing mail.

Det siger jo sig selv, at paypal ikke kan lænses for noget uden at man har dit password.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2012 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Mmmjaaa - lidt off topic, men jeg opretter aldrig igen en Pay-Pal konto, her blev min danske konto nemlig lænset for 38.000 kr. Bevares, fik pengene retur  - efter 3 - 4 måneder Confused


Er vist mere et spørgsmål om manglende sikkerhed på dine egne computere, alternativt at du har fået klikket på noget i en phishing mail.

Det siger jo sig selv, at paypal ikke kan lænses for noget uden at man har dit password.
Slet ikke - fra min bank fik jeg at vide, at det var en fejl i Pay-Pal´s sikkerhedssystem - og der var ret mange der blev ramt ved samme lejlighedSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2012 kl. 22:45
Oprindeligt skrevet af Boffer24 Boffer24 skrev:

Så hvis han ikke havde fået forsikringspenge så skulle han bare lade som ingenting og beholde pengene fra køber ?

Ja.

Altså, hvis du besøger mig og køber min forstærker, så giver vi håndslag, du får forstærkeren, jeg får penge og så er handlen for mit vedkommende afsluttet. Hvis du taber forstærkeren på vejen hjem vil du få trøstende skulderklap og "æv hvor surt", men handlen er stadig afsluttet og du får ikke pengene igen.

Hvis du sender din onkel forbi for at handle på dine vegne, så giver vi håndslag, han får forstærkeren, jeg får penge og handlen er for mit vedkommende afsluttet. Hvis din onkel taber forstærkeren på vej hjem til dig vil han få trøstende skulderklap, men handlen er stadig afsluttet og du får ikke pengene igen.

Hvis du vælger at en fragtmand skal hente forstærkeren for dig, så laver vi to håndslag over nettet/telefonen, jeg får pengene og fragtmanden får forstærkeren. Hvis fragtmanden taber forstærkeren på vej hjem til dig vil du få skulderklap og "æv også", men handlen er stadig afsluttet og du får ikke pengene tilbage.

Jeg kan ikke se det rimelige i, at vilkårene for sælger skal være forskellig alt efter hvordan køber ønsker at transporten skal foregå. Om køber ønsker at klare transporten ved selv at hente, ved at sende sin onkel eller ved at betale en fragtmand for det bør ikke ændre en skid for sælgers vedkommende.

Når det er sagt vil jeg som sælger sørge for at pakke varen ind så godt jeg kan og naturligvis hjælpe med at udfylde formularer og hvad der nu ellers måtte være nødvendigt hvis købers pakke forsvinder eller tager skade. Hvis du som køber har valgt en forsikret transportform vil jeg heppe på at du får erstatning for din forsvundne pakke, men handlen er stadig overstået for mit vedkommende og du får ikke pengene igen af mig. Hvis fragtfirmaet overfører erstatningen til mig sender jeg naturligvis erstatningen videre til dig, jeg fik de penge jeg skulle have den dag vi handlede.
Til top
rasmuzzen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rasmuzzen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2012 kl. 22:50
Paypal, fjern dine kreditkort oplysninger lige så snart du har brugt der, så er du mere sikker.
Sendt fra min Commodore64,SONY 55W805BBN + 40D4550 + Hauppauge HVR4000 DVB-S2+T, Hauppauge NOVA-HD-DVB-S2 + en sørens masse diskplads.
Til top
Boffer24 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 885
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Boffer24 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 07:08
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af Boffer24 Boffer24 skrev:

Så hvis han ikke havde fået forsikringspenge så skulle han bare lade som ingenting og beholde pengene fra køber ?

Ja.

Altså, hvis du besøger mig og køber min forstærker, så giver vi håndslag, du får forstærkeren, jeg får penge og så er handlen for mit vedkommende afsluttet. Hvis du taber forstærkeren på vejen hjem vil du få trøstende skulderklap og "æv hvor surt", men handlen er stadig afsluttet og du får ikke pengene igen.

Hvis du sender din onkel forbi for at handle på dine vegne, så giver vi håndslag, han får forstærkeren, jeg får penge og handlen er for mit vedkommende afsluttet. Hvis din onkel taber forstærkeren på vej hjem til dig vil han få trøstende skulderklap, men handlen er stadig afsluttet og du får ikke pengene igen.

Hvis du vælger at en fragtmand skal hente forstærkeren for dig, så laver vi to håndslag over nettet/telefonen, jeg får pengene og fragtmanden får forstærkeren. Hvis fragtmanden taber forstærkeren på vej hjem til dig vil du få skulderklap og "æv også", men handlen er stadig afsluttet og du får ikke pengene tilbage.

Jeg kan ikke se det rimelige i, at vilkårene for sælger skal være forskellig alt efter hvordan køber ønsker at transporten skal foregå. Om køber ønsker at klare transporten ved selv at hente, ved at sende sin onkel eller ved at betale en fragtmand for det bør ikke ændre en skid for sælgers vedkommende.

Når det er sagt vil jeg som sælger sørge for at pakke varen ind så godt jeg kan og naturligvis hjælpe med at udfylde formularer og hvad der nu ellers måtte være nødvendigt hvis købers pakke forsvinder eller tager skade. Hvis du som køber har valgt en forsikret transportform vil jeg heppe på at du får erstatning for din forsvundne pakke, men handlen er stadig overstået for mit vedkommende og du får ikke pengene igen af mig. Hvis fragtfirmaet overfører erstatningen til mig sender jeg naturligvis erstatningen videre til dig, jeg fik de penge jeg skulle have den dag vi handlede.

Hvordan ville du reagere hvis du bestilte en vare hos Elgiganten og den ikke kom frem ? Men de siger de har sendt den og nu er det dit problem ?

Du betaler dem for at sende varen så må det også være deres ansvar at du rent faktisk får den.

Situationen er en anden hvis jeg får min onkel eller en fragtmand til at hente den, så har jeg selv sørget for transporten og så må det være mit eget ansvar.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu