|
Snydt på DBA. |
Besvar | Side <1 567 |
Forfatter | ||||||||
strandvasker
Guld medlem Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2404 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||||
Vores uenighed startede fordi du ikke ville forholde dig til at privatbetaling.dk er til ulempe for sælger. Nej, lad mig rette det til delvis ulempe for sælger, der er jo en fordel i form af øget købertryghed.
Det er helt simpelt, læs købelovens §17 og §10, jeg var så venlig at citere dem i mit forrige indlæg. Sælger bærer faren for pakkens hændelige undergang eller forringelse
indtil leveringen har fundet sted og leveringen har fundet sted når
sælger har overgivet den til fragtfører. Så når sælger har indleveret pakken til fragtfører bærer sælger ikke længere ansvar for pakkens hændelige undergang eller forringelse - med mindre andet er specifikt aftalt i forhold til §1.
Sælger bærer stadig et ansvar i henhold til aftaleloven, at varen skal leve op til beskrivelsen i annoncen. Hvis køber modtager en fin, flot, intakt papkasse fra fragtfirmaet, men varen indeni er komplet smadret, så kan køber drage sælger til ansvar for ikke at have leveret en vare der svarer til det annoncerede. Den intakte emballage viser jo at det ikke er fragtføreren der har været en gorilla, altså må varen have været defekt allerede da sælger pakkede den ind. Det er derfor stadig i sælgers interesse at varen når frem i samme tilstand som beskrevet i annoncen, derfor er man godt dum som sælger hvis man pakker varen dårligt ind.
Du læser da det jeg skriver som Fanden læser biblen. Snakken gik på den aftale køber og sælger indgår. Jeg skrev at hvis ikke køber og sælger helt specifikt havde aftalt noget specielt, så gjaldt §10. Du kom så med noget pladder om, at når sælger leverede pakken til postdanmark blev det til en §1. "Når du sender en pakke med fx Postdanmark så acceptere du deres betingelser, og derved kommer §1 i købeloven i kraft da der så er indgået en aftale mellem postdanmark og sælger." for nu at citere dig. Til det var mit svar, at de betingelser køber og sælger aftaler ikke har en bjælde at gøre med de betingelser postdanmark benytter. Køber og sælgers aftale bliver ikke lavet om til en §1 ting fordi postdanmark vælges som fragtfirma.
Det tog jeg stilling til allerede i forgårs, her har du det en gang til: "Hvorfor tror du at fragtfirmaet forlanger at den pakke du kommer med er pæn og hel, lukket forsvarligt og uden at ting rutscher rundt indeni? Det gør de fordi de bærer ansvaret for at pakken når helskindet frem. Hvis køber modtager et smadret apparat i en smadret emballage, så kan køber kontakte fragtfirmaet og forlange en erstatning i henhold til den forsikringsform køber har bedt sælger benytte. Hvis køber modtager et smadret apparat i en fin, flot, forseglet emballage så kan køber tage fat i sælger og forlange handlen annulleret fordi apparatet ikke matcher den beskrivelse der stod i annoncen. Så selv om sælger har leveret varen når pakken er afleveret på posthuset er det stadig i sælgers interesse at varen når frem i samme stand som beskrevet i annoncen, så det er en dårlig ide som sælger at være ligeglad med indpakningen."
Der er slet ingen tvivl om at privatbetaling.dk havde været til fordel for trådstarter, det gebyr han i givet fald havde givet til jer ville være guld værd når nu han indgik en handel med en uærlig sælger. Set i bakspejlet havde det været et kanon valg for trådstarter at involvere privatbetaling.dk. Jeg har på intet tidspunkt givet udtryk for at privatbetaling.dk er til ulempe for køber og det var ikke derfor jeg reagerede på det hifreak skrev. |
||||||||
Besvar | Side <1 567 |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |