recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sobre tråd om Reference LCD TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSobre tråd om Reference LCD TV

Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2010 kl. 16:36
Jeg venter svar fra JA mht hans bud på nuværende bedste LCD ? ?

I mellemtiden kan jeg se at det ifølge Flatpanels.dk absolut ikke bliver Sony700 : http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1270810736
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Shiva Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Maj-2008
Point: 803
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2010 kl. 16:54
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

I mellemtiden kan jeg se at det ifølge Flatpanels.dk absolut ikke bliver Sony700 : http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1270810736
Jeg synes nu ikke, det ser så skidt ud med den NX700. Niveauet af reflektioner ser ikke for godt ud, men ellers er det da en god anmeldelse.

Hvad havde man forventet? Der sker ingen revolutioner mht. billedkvalitet med de nuværende teknologier...hverken på LCD eller på plasma. Det viser testene på 2010 modellerne med al tydelighed. Det er helt andre ting, producenterne satser på nu.

Jeg tror vi skal vænne os til dette, indtil OLED kommer rigtigt frem, men jeg håber at f.eks. Otto og co. gør mine ord til skamme. Wink

Redigeret af Shiva - 09-April-2010 kl. 16:56

Nogle gange er det bedre at tie og blive anset som et fjols end at tale og dermed fjerne al tvivl.
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2010 kl. 18:18
Oprindeligt skrevet af Shiva Shiva skrev:

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Jeg synes nu ikke, det ser så skidt ud med den NX700. Niveauet af reflektioner ser ikke for godt ud, men ellers er det da en god anmeldelse.

Hvad havde man forventet? Der sker ingen revolutioner mht. billedkvalitet med de nuværende teknologier...hverken på LCD eller på plasma. Det viser testene på 2010 modellerne med al tydelighed. Det er helt andre ting, producenterne satser på nu.

Jeg tror vi skal vænne os til dette, indtil OLED kommer rigtigt frem, men jeg håber at f.eks. Otto og co. gør mine ord til skamme. Wink

Jamen, jeg havde forventet at billedkvaliteten fik et synligt hak opad i forhold til w5500.Der er trods alt gået et år -  plus Edge-LED. Men OK, de har da tilsyneladende fået styr på clouding problemet. Så må vi vente og se om HX900 nærmer sig noget reference . .   
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
T-Rex Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Februar-2010
Point: 101
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2010 kl. 18:46

Var idéen med diskussion af reference-TV ikke netop, at der skulle håndfaste beviser på bordet, og ikke blot en masse slyngen omkring sig med producent-specifikationer (som i bedste fald er vejledende, og ellers blot er vildledende)?

Jeg kan altså ikke tage diskussionen om "referenceklasse" seriøst, hvis det skal være tilladt at bruge arbitrære privatfotos som dokumentation. Hvornår har et foto, taget med et tilfældigt kamera gengivet på en PC-monitor, været brugbart til noget som helst der relaterer til vurdering af billedkvalitet?

Det er helt fint, at komme med et bud på næste reference-TV, men hvis man ikke kan bakke sine udtalelser op med andet end "Jamen de holder jo et stort pressemøde og dér lyver man ikke!", specifikationerne fra producenten selv (eller endnu værre: fra en netshop), samt et billede taget med et mobilkamera, så er den her tråd allerede ved at være til grin.

Redigeret af T-Rex - 09-April-2010 kl. 18:46
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Point: 1130
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2010 kl. 19:57
I kunne lige så godt spille med bilkortLOL hvem har den største...?? he he....
Ved i godt at Joe Kane - som i sikkert kender som en af de dygtigste folk i billed verdenen - fortæller at kontrasten i en biograf er 1200:1  !!! Smile Stof til eftertanke, ikke .....
Husk nu der findes INGEN MÅLESTANDARD for kontrast på fladskærme.
Til top
T-Rex Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Februar-2010
Point: 101
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2010 kl. 20:12
I modsætning til en fladskærm, så er sortniveauet på et lærred jo aldrig lavere end det lys det reflekterer fra omgivelserne. Der er en grund til at biografen er et lukket lokale uden vinduer...

Man kan læse mere om kontrast i denne artikel (som Otto sjovt nok har skrevet):
Jeg vil da mene, at ANSI-kontrast er ret veldefineret. At det så ikke er dét producenterne opgiver, er noget andet.
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2010 kl. 22:03
Der er i hvertfald nogle retningslinier (ike en lov, vel at mærke!), som man kan tage til efterretning ved måling af kontrast (og mange andre aspekter):

EBU Guideline Tech 3321 (EBU guidelines for Consumer Flat Panel Displays (FPDs)), september 2007, kapitel 5a, 5b og 5c:

Kap. 5a beskriver måling af maksimal lysstyrke(*).
Kap. 5b beskriver måling af sortniveauet.
Kap. 5c beskriver måling af både simultan kontrast (ud fra 5a og 5b) og full screen kontrast (1% patch/arealbelastning).

Der refereres til EBU Tech 3273, ITU-R Rec.BT.815-1 og EBU Tech 3325.

(*) Her ser det næsten ud til, at producenten kan vælge lysstyrken uden at tage hensyn til farvegengivelsen. Normalt vil man dog være nødt til at kalibrere kontrastindstillingen for at kontrastforholdet som måles bliver meningsfyldt - altså hvis TV'et skal bruges til at vise reelt indhold på.

Der er en klasus, der giver et hint:

Broadcasters have an obligation towards programme producers to present their productions without distorting their creative intent. Therefore it is essential that manufacturers of consumer television sets should design their displays such that their image rendition adequately reflects the creative values intended by the programme director.

Hvis dette skal opfyldes kan man på de fleste fladskærme ikke indstille lysstyrken til en vilkårlig høj værdi (men 200cd/m^2 er et krav for et lille areal af skærmen), da luminanskurven kommer til at lide under "burn-out" - altså at en eller flere af RGB-komponenterne mister evnen til at levere lys. Dette strider mod intentionerne ovenfor.

Dette understreges også i dokumentet:

... more important than the actual peak luminance achieved is the shape of the electro-optical transfer function (EOTF) when set to a realistic peak luminance...

- hvor EOTF = gamma-funktionen, som vil afspejle burn-out.

Og når vi nu snakker om " sort og hvidt", så er der en anbefaling af hvidpunktet:

D65 er det vedtagne hvidpunkt (det er vi nok ikke i tvivl om i dette forum), men der er en klasus, der understreger følgende:

Consumer displays may actually be set to a white of significantly higher colour temperature, but should always contain a user-selectable setting that conforms to D65. This setting should be clearly indicated and is part of the EBU default conditions.

Der skal med andre ord være en indstilling, som rammer tæt på D65, og den skal være til at finde for brugeren. Det er der faktisk ikke mange fladskærme, der har kunnet opfylde indtil nu - men THX-indstillingeren på nyere modeller er et skridt i den rigtige retning.

Redigeret af bantam - 09-April-2010 kl. 22:23
/lars
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Point: 1130
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2010 kl. 08:25
Ok, jeg skære det lige ud i pap. Kunne nok misforståes hvad jeg mente. 
Der findes ingen standardisering iblandt fladskærms fabrikanter i måling af kontrast de skal følge. Derfor kan man ikke sammenligne deres tal. Og deres tal er jo nærmest fiktion feks. 1.000.000.000:1 som Samsung feks skriver, lyder som solen imod et sorthul! LOL
Jeg håber Otto & Co lykkedes men jeg tror ikke på projektet.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2010 kl. 08:31
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

I kunne lige så godt spille med bilkortLOL hvem har den største...?? he he....
Ved i godt at Joe Kane - som i sikkert kender som en af de dygtigste folk i billed verdenen - fortæller at kontrasten i en biograf er 1200:1  !!! Smile Stof til eftertanke, ikke .....

Han plejer at sige 120:1 hvis man er heldig (ansi-kontrast, som ikke er sammenlignelig med on/off).

Jeg har engang vist at ansi-testbillede (checkerboard) for en flok mennesker, og bedt dem vurdere om kontrasten var høj eller lav. Alle sagde den virkede til at være ret høj. Jeg målte den til 67:1 (projektoren havde langt højere kontrast, men rummets påvirkning sænker ansi-kontrasten).
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2010 kl. 08:53
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Ok, jeg skære det lige ud i pap. Kunne nok misforståes hvad jeg mente. 
Der findes ingen standardisering iblandt fladskærms fabrikanter i måling af kontrast de skal følge.
Det kan vi være enige i - EBU er jo ikke gud. 

Hvis man skal snakke "referenceskærm", vil man være nødt til at formalisere kriterierne, og så kunne man jo udvælge en formél guideline som denne og gennemføre de nødvendige tests. Jeg er ganske enig i, at man generelt ikke kan bruge producenternes opgivelser - og langt hen ad vejen heller ikke forskellige reviews af TV'ene.

/lars
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2010 kl. 09:04

Når vi nu er inde på EBU anbefalinger, så har EBU et sæt af anbefalinger (EBU-tech 3320) både for slutbruger-displays (der ikke er særligt krævende), og et sæt af anbefalinger for studie-monitorer der er langt mere krævende (alt efter grade). Grade 1 monitorer, den mest krævende anbefaling og den der omtaler skærme der bruges til f.eks. color grading, dvs. de strengeste krav til en reference-monitor, har en række krav som i realiteten ikke alle på én gang kan opfyldes af nogen monitor på markedet. Hvis vi skal tale om en officiel definition af hvad en reference-monitor er, og ikke bare om hvad den enkelte tilfældigvis synes er bedst, så må det være hér vi skal finde definitionen.

Det interessante hér er at kravet til kontrast for en grade 1 monitor, inden for disse MEGET krævende specifikationer, er 1200:1.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2010 kl. 09:11
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Det kan vi være enige i - EBU er jo ikke gud. 

Hvis man skal snakke "referenceskærm", vil man være nødt til at formalisere kriterierne, og så kunne man jo udvælge en formél guideline som denne og gennemføre de nødvendige tests. 

Jeg er enig i at EBU ikke er gud, og jeg siger heller ikke at 1200:1 er nok til at yderligere forbedring er overflødig, men EBU's guidelines ER jo netop i hvert fald et forsøg på en formalisering af kriterierne. De er ret løse mht. anbefalingerne for forbruger-tv, men for monitorer er de noget strengere. I princippet er målsætningen den samme, forskellen er bare hvor store afvigelser man tillader af praktiske årsager. Eksempelvis angiver man for forbruger-tv bare at man skal ramme D65, men ikke noget om hvor præcist. I studie-monitor specifikationerne er der defineret specifikt hvor langt man må være fra for at overholde specifikationerne (hvilket jeg så kan tilføje at yderst få studie-monitorer så rent faktisk gør i praksis, og derfor siger jeg at disse kravsspecifikationer faktisk er temmeligt krævende). EBU-tech 3321 er ubrugelig som definition af hvad referencen er, fordi den er alt for løs, men hvis vi nu antager at EBU-tech 3320's definition af en grade 1 monitor er målet, så er man godt på vej.

At de 1200:1 er defineret som minimumsværdi, skal ikke tolkes sådan at yderligere kontrast er ligegyldig, men det kan godt tolkes sådan (som jeg også mener det) at der er andre faktorer der er mere væsentlige for billedkvaliteten, end hvor høj kontrasten er (når først vi er over en vis grænse).
Til top

Besvar Besvar Side  <1 3456>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu