recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Software til VHS capture
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Software til VHS capture

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2021 kl. 12:52
Jeg er ret sikker på det har noget med MPEG2 codec at gøre og hvordan det initieres når det er analog video den skal optage. Jeg skal dog ikke kunne sige hvad det er der sker. Jeg har ikke haft den slags tunerkort sat i en computer i en 5-7 år. Jeg kunne dog forestille mig at du forsøger at hive video fra en VHS ind gennem et TV-tuner kort som forventer en transportstream fra en TV-kanal. Jeg er altså ret sikker på du skal have fat i et rigtigt video grabber. Når du sætter en VHS til, så genererer den ikke de samme broadcast flag som tuneren forventer (og det er IKKE et USB-capture kort som du skriver - det er et decideret TV-tuner kort, og forventer som sådan derfor også de digitale signaler er i streamen den modtager) Du skal nok snarere have noget a la det her https://www.proshop.dk/Videoaudio-grabber/LogiLink-Video-Creator-USB-20/2217136
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2021 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

...
og det er IKKE et USB-capture kort som du skriver - det er et decideret TV-tuner kort, og forventer som sådan derfor også de digitale signaler er i streamen den modtager) ..
Der tager du så fejl, der er både digital tuner antenneindgang og analog input i et adaptorkabel med S-video og composite plus lyd input. Wink

Som jeg skrev kunne jeg optage på Win 7 fra harddisk recorder composite udgang. Big smile


Redigeret af JørgenT - 08-Marts-2021 kl. 13:10
Mvh. JørgenT
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2021 kl. 19:22
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Så tog jeg tid til lidt eksperimenter. Smile

Først USB tuner på anden Win 10 PC og DVBViewer, det kræver install af Win8 driver fra Terratec og virker (omend med pixelering)
Så med fungerende CD/DVD drev kopieres Magix CD/DVD til USB memory stick, og installere herfra. 

Magix installation kører fint, med noget MPEG-2 efterfølgende. Ved start af Magix siger den at MPEG-2 codec ikke er nyeste og jeg henter via Help nyeste update fra nettet som angivet.

Men ved forsøg på analog recording kommer fejlmeddelelse:




Prøver så samme install på min Win 7 HTPC, hvor tuner senest har være anvendt med DVBViewer.

Magix installeres som før, og her kan jeg optage analog composite signal fra min gamle Sony harddisk recorder optagelse. Optagelse bliver dog i sort/hvid, kan være harddisk record ikke er sat korrekt op til composite output. Confused

Næste forsøg er samme install på min surf Win 10 PC (med det dårlige drev), samme resultat som på første Win 10 med manglende genkendelse af tuner i Magix (DVBViewer er OK). Dead

Så det lader til det er Windows 10 der er synderen, og du skal tilbage på en Win 7 (eller ældre) for at få det til at virke. LOL

P.S.: Jeg brugte IKKE licens koden, og undlod online registrering.

Hej Jørgen og tusind tak for ulejligheden. Jeg er først hjemme igen på fredag og vil så forsøge med en Win 7 PC. Det anede mig at det var Windows 10 som er problemet. Jeg giver lyd fra mig hvis jeg får brug for Magix.

Flemming 
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
tvviewer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2005
Status: Offline
Point: 133
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvviewer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2021 kl. 16:31
Lidt ot men alligevel. Jeg har i mange år kigget efter en god VHS capture løsning der ikke kostede det blege, men fandt den ligesom aldrig. Jeg har en nogenlunde VHS maskine fra Thomson, men er ikke top klasse. I en del år brugte jeg en sony harddisk-dvd-optager og det gav nogenlunde resultater. Der var tale om en hardware-baseret løsning og det gav ingen "droppede frames" (billedudfald), hvilket er meget vigtigt.
For nyligt skulle jeg så igen lave lidt vhs capture arbejde, og faldt så over en løsning, som jeg er blevet duperet af. Det drejer sig om hauppauge usb-live 2, og som navnet antyder er en optager der tilsluttes f.eks. en windows pc (jeg har brugt win7 men tror også win10 vil virke) via usb. Man optager derefter med eget valgt højopløsnings codec (lagarit,huffyuv mfl.) i en høj filstørrelse og kan derefter lave sin redigering dvs.  f.eks. fjernelse af støj. Redigering dog med et andet software. Man kan lave en dvd(mpeg2), med et andet program også, hvis man ønsker det. Men pointen er at man får en redigerbar fil(stor .avi) ind som man kan arbejde videre med , hvis man ønsker dette, hvilket jeg har haft sjov med. Man bruger et "mystisk" program til at optage med kaldet amarectv  https://www.videohelp.com/software/AmaRecTV . Amarectv sammen med usb-live 2 giver 0 droppede frames, synkron video / lyd samt løsningen koster kun hauppage-kortets pris hvilket er overkommeligt. Amarectv er gratis selvom der står noget andet på videohelp. Nogen kalder amarectv bedste optagersoft nogensinde :-) 


Redigeret af tvviewer - 09-Marts-2021 kl. 17:44
Til top
kimila Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-August-2004
Sted: 2730 Herlev.
Status: Offline
Point: 312
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kimila Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2021 kl. 18:44
Det som jeg gør er at overspiller fra min JVC vhs maskine via scart stik til min Blu-Ray HDD optager.
Det kan ikke være nemmerer.
Resultatet bliver enormt godt.

Har en Canopus ADVC-100 som jeg ikke bruger, kan sådan en bruges.

mvh

kimila
Til top
tvviewer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2005
Status: Offline
Point: 133
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvviewer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2021 kl. 21:05
Lyder godt med Bluray recorder og VHS optagelse - har du et lille klip du vil dele på et eller andet optaget fra VHS for at se hvor godt det er? Jeg har endnu ikke en bluray optager og har ingen erfaring med sådan en ..
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 992
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2021 kl. 23:59
Oprindeligt skrevet af tvviewer tvviewer skrev:

Lyder godt med Bluray recorder og VHS optagelse - har du et lille klip du vil dele på et eller andet optaget fra VHS for at se hvor godt det er? Jeg har endnu ikke en bluray optager og har ingen erfaring med sådan en ..

Blu-ray er overkill, medmindre man har en i forvejen. Det kan jo aldrig kan blive bedre end de 640x480 som VHS-optagelsen er i. Skal du ud og spendere, vil du derfor være lige så godt tjent med en DVD-optager (720x576) - som ofte kan fås for 200-400 kr. på DBA o.lign. 
Til top
tvviewer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2005
Status: Offline
Point: 133
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvviewer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2021 kl. 09:04
Oprindeligt skrevet af longjohn2 longjohn2 skrev:


Blu-ray er overkill, medmindre man har en i forvejen. Det kan jo aldrig kan blive bedre end de 640x480 som VHS-optagelsen er i. Skal du ud og spendere, vil du derfor være lige så godt tjent med en DVD-optager (720x576) - som ofte kan fås for 200-400 kr. på DBA o.lign. 

Jeg har en dvdharddiskrecorder som jeg skrev og er helt klar over begrænsninger i opløsningen på vhs. Jeg er alligevel nysgerrig på det der blurayoptagelse i forhold til om det får positiv betydning at der optages i højere opløsning (1920x1080p?) og efterfølgende afspilles med "mindre udstræk af billedet" på de moderne store fjernsynsskærme. Jeg har selv kun en 10 år gammel fladskærm, Sony, på 40 tommer. Har dog tænkt på at investere i et bedre tv. 

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2021 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af tvviewer tvviewer skrev:

..
Jeg har en dvdharddiskrecorder som jeg skrev og er helt klar over begrænsninger i opløsningen på vhs. Jeg er alligevel nysgerrig på det der blurayoptagelse
Jeg kender ikke til der findes bluray recordere med analog input til at optage fra? 
Kender kun til dem som optager fra digital TV tuner. 
Men har jo ikke set alt endnu, så måske de findes. LOL 
Mvh. JørgenT
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2021 kl. 11:23
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af tvviewer tvviewer skrev:

..
Jeg har en dvdharddiskrecorder som jeg skrev og er helt klar over begrænsninger i opløsningen på vhs. Jeg er alligevel nysgerrig på det der blurayoptagelse
Jeg kender ikke til der findes bluray recordere med analog input til at optage fra? 
Kender kun til dem som optager fra digital TV tuner. 
Men har jo ikke set alt endnu, så måske de findes. LOL 

Og jo de findes, eller fandtes... Jeg kender til en JVC BD Recorder som kunne optage fra analoge kilder som alm. video signal og S-videoSmile
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu