recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sonos amp eller sonos connect?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sonos amp eller sonos connect?

Besvar Besvar Side  <1 5678>
Forfatter
Besked
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2015 kl. 21:40
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

For lige at lukke den med sonos connect volume, så kan man jo læse i det link svaret fra sonos: "Volume attenuation will be entirely done by the Sonos, who does this digitally by bit reduction. This means that at lower volumes the resolution of your sound signal gets smaller, degrading the signal. "
Og som vanlig med de fleste ingeniører, så drejer det sig om matematik og målinger. Ikke hvordan det lyder. Fordi den måler perfekt, lyder den ikke perfekt. Efter ca 30 år i Hi-Fi branchen vil jeg mene jeg ved lidt. Jeg lærte nemlig for mange år siden at man skal bruge ørerne. Og fremfor ALT ikke lytte efter "kloge" provokatører ala Henrik Stevn.  

Det mærkelige er jo bare at ørerne blive døve når øjnene bliver blinde. Hvad mon årsagen er ?
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-November-2013
Point: 582
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2015 kl. 23:30
Henrik - jeg skal lige være sikker på at jeg forstår dig rigtigt. Du siger at det er fuldstændigt umuligt for to forstærkere at lyde forskelligt, så længe ingen af dem er presset?
Dvs at der på ingen måde er nogen mulighed for at forbedre (lydmæssigt) det design som en forstærker er opbygget på i dag?
Er din konklusion så at alle der producerer / sælger en forstærker med samme specs den omtalte Sonos forstærket, tager røven på sine kunder (Duelund hokus-pokus og snakeoil)?
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2015 kl. 23:42
Jeg siger ikke at det er umuligt at forbedre på ydelsen, men derimod at forskellene og forbedringerne er så små at de ikke er hørbare, kun målbare.

For nu at tage et eksempel fra udstyr jeg selv kender, så har min Technics fra 1970erne et signal/støjforhold på 97dB og forvrængning på 0,06%. Jeg har også haft en NAD C320BEE fra 2003, som ligger på 106dB og 0,03%. Begge forstærkere leverer 2x50W kontinuerligt, hvilken af dem er bedst?

På specifikationerne er NADen overlegen, men kan man høre forskel? Overhovedet ikke, for begge forstærkeres ydelse ligger komfortabelt uden for den menneskelige hørelses grænser.

Når specs begynder at være sådan noget som 95dB signal/støjforhold mod 115dB, så er det ren blærerøvseffekt, det er ganske enkelt ikke en hørbar forskel. Det kan måles helt fint, og er en slags bevis for hvor dygtige ingeniørerne er, men det har ingen betydning når man "bare" skal lytte til musik.

Redigeret af HenrikStevn - 22-December-2015 kl. 23:43
Til top
jb17j Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Aalborg dk
Point: 453
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jb17j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2015 kl. 08:05
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Så du tror ikke der er forskel på komponenter til elektronik? Det er netop essensen i hele dette cirkus af billigt AV udstyr, hvor komponenter er designet til kun lige at opfylde en funktion i 2 år. Og her vil du nok påstå at den billige komponent er lige så god som den dyre, så længe værdierne på dem er de samme. Nope, det er netop ikke tilfældet, da slitage/varme hurtigt får den billige komponent i knæ, hvorimod den dyre har headroom til årtiers brug.

Så de komponenter der er "dyrket" i ordentlig jord, er dyrere end dem der ikke er. Designerne af amps er en slags barista'er. De kan lave en dårlig sammensætning/konstruktion, eller en succesfuld. Det kræver viden og håndværk. Så analogien er måske ikke så dum endda.

jeg tror ikke du læse hvad han skriver, jeg ser ikke at han skriver noget om holdbarhed med hvis en forstærker bliver sat til en middelværdig ( volumen ) så kan man ikke høre den store forskel på en dyr og billig forstærker, på det punkt er jeg ikke uenig. 

Jeg har selv en sonos amp med nogen små SA højtaler og de lyder perfekt for mig, jeg dog ikke brug for at kunne skrue vildt op.

glædelig jul  
mvh jan  
Mvh Jan B
Til top
Ukke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2006
Sted: Denmark
Point: 1559
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ukke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2015 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

Eller den sidste tonedøve, positivistiske og dogmatiske ingeniør-type...

...I bliver udstillet gang på gang, når det kommer til blindtests. Det sjoveste er så at se jer (bort)forklare det efterfølgende.

Især når det kommer til aktive højtalere vs. passive systemer. 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2015 kl. 14:09
Så undrer det mig at jeg flere gange har konstateret forskel på lyden på forskellige forstærkere.
Hvis jeg skal drage lidt konklusioner på din udtalelser om enkeltheden af forstærkere i teorien, så må mine oplevelser betyde

at der ikke har været ingeniørerne bag designet på forstærkerne
at de i så fald har haft tvivlsomme evner 
at de onde regnedrenge og designere ikke har tilladt ingeniørerne at arbejde efter den teknisk bedste løsning 

Jeg kender til eksempler på alle 3 muligheder (ikke nødvendigvis inden for hifi) - det tror jeg vi alle gør. Så her må vi være enige om at der er MULIGHED for at der opstår en forskel i lyden.

Jeg gætter så på at der et enkelt forhold mere der spiller ind, nemlig at det trods en enkelt teknologi er sværere at implementere end som så, og at et enkelt design godt kan forbedres. 
Al de gængse matematiske værdier i forhold til SNR, Crosstalk, Watt etc (hvoraf flere iøvrigt mangler troværdighed, grundet manglende standarder for målemetoderne, og producenters følgende snyden på vægtskålen - 7x1000 watt, min bare!), ikke alene er nok til at bedømme resultatet 100%

Under alle omstændigheder er det svært at lukke denne diskussion mellem teoretikeren og praktikeren på forstærker området.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2015 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

Under alle omstændigheder er det svært at lukke denne diskussion mellem teoretikeren og praktikeren på forstærker området.

Jeg tror du mener realisten og fantasten ;-)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2015 kl. 14:45
Jeg er et ordentlig menneske, så jeg vil nu ikke gå så vidt som at kalde dig fantast.
Det er noget med at gå efter bolden - synes jeg så en sådan opfordring tidligere i tråden. Kan bare ikke huske hvem der skrev det....
Til top
Jever Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-April-2004
Sted: Karise
Point: 975
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jever Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2015 kl. 17:57
Så hvad blev konklusionen?
AMP eller Connect?

Til top
jannikmariager Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Februar-2006
Sted: Denmark
Point: 184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jannikmariager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2015 kl. 18:25
Tja

Der gik jo diskussion i den her på forummet, så stoppede med at følge med da det gik off topic

Men det bliver Sonos connect med NAD 275BEE og rubicon 6

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2015 kl. 18:34
Tillykke med sættet - synes det lyder som en god løsning du har fået fat i.
Til top
Jever Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-April-2004
Sted: Karise
Point: 975
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jever Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2015 kl. 10:40
Det skal du nok blive glad for, har jo selv Connect og NAD C275BEE, dog med B&W 604 højtalere.
Jeg vil anbefale dig at købe den modificerede version som HiFi klubben sælger, hvis altså ikke du køber brugt.
Der er jo en brugt til salg her på forum.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 5678>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu