Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Maria
Guld medlem
Oprettet: 19-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 620
|
Sendt: 01-August-2010 kl. 09:38 |
Jeg har i et stykke tid gået og leget lidt med tanken om at købe Sonos. Jeg har i den forbindelse læst denne tråd et par gange, flere af de andre Sonos tråde herinde og et par andre steder på nettet. Det har kun gjort mig mere sikker på at det er pengene værd frem for en mellemløsning hvor jeg så alligevel vil ærgre mig :) Men der er lige et par spørgsmål:
Jeg er med så langt at hvis jeg køber en S5 til køkkenet, så skal jeg enten have en S5 mere eller en zonebridge til at koble til routeren/NAS for ellers funker det ikke. Men det vil så sige at hvis det bliver en S5 til stuen så skal jeg have den tændt for at kunne høre musik i køkkenet - korrekt? Er det nok bare at have den sat til eller skal den tændes helt? Hvis det er korrekt, så vil det give mere mening at købe en zonebridge at have stående "diskret" ved min router, som så sender musikken videre til køkken-S5 med yderligere den fordel at når jeg så køber en S5 (eller en af de andre modeller) til stuen, så er jeg mere fri mht. til placeren af dette da bridgen også sørger for at sende musikken videre til denne?
Jeg styrer i øjeblikket alt min musik via det fremragende Mediamonkey og det har jeg så læst at jeg heldigvis kan blive ved med. Dvs. at jeg ikke på noget tidspunkt behøver at have fingrene i iTunes for at få det til at virke?
|
Mvh Maria
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
binne
Super bruger
Oprettet: 15-April-2009
Sted: Vallensbæk, KBH
Point: 435
|
Sendt: 01-August-2010 kl. 09:52 |
Hej Maria
Ja altså en bridge bruger folk typisk et sted hvor de ikke vil have musik alligevel, feks i et fyrrum hvor de måske får deres internet ind. Den kan kun sende musik videre og intet andet.
Hvis du i stuen køber en 90,120,s5 og sætter til din router så vil den i fremtiden sørge for at sende musik rundt til efterfølgende enheder.
Jeg har selv en 90 siddende i stuen da den er koblet til mit anlæg og den sender så trådløst til alle mine 120, så det er den eneste der er på "kabel"
Om den skal være tændt eller slukket, kan man ikke sige om sonos. De har altid strøm og de "slukkes" ved at man trykker pause. Du skal dermed ikke hen og tænde for noget for at høre musik, og i min verden er det jo også fedest da man ellers ikke ville få brugt det så meget.
Så hvis du smider en S5 i stuen så kan den sagtens sende videre til en anden S5 i fremtiden, dog bør du jo lige overveje om en 90 i stuen ikke måske er smartere hvis du i forvejen har et anlæg der?
Håber du kunne bruge info, ellers spørger du bare.
\René
|
Maria
Guld medlem
|
Sendt: 01-August-2010 kl. 10:11 |
Hej René,
tak for info. Altså jeg får internet ind i stuen og har derfor også router mv. stående i et hjørne derinde. Jeg har ikke noget anlæg i stuen, men det kommer der nok senere og var også en grund til at jeg måske i første omgang ville nøjes med en bridge som kunne sende videre til S5'eren i køkkenet. Samt at muligvis ligger en flytning i løbet af et års tid og min router ved den lejlighed måske bliver rykket til et andet rum. Og der kan bridgen så sende videre til S5 i køkkenet samt hvad der måtte befinde sig i stuen.
Det kan være at jeg efter al den læsning stadig har misforstået hvad det går ud på. Lad os sige jeg har et anlæg/S5 i stuen, køkkenet og soveværelset. Jeg vil så høre musik i køkkenet og "tænder" derude. Så kommer der også musik i de andre rum, men jeg må så skrue ned for dem hvis det ikke er meningen? Kan jeg slukke for kontakten for den i soveværelset, hvis der er flere dage i træk hvor den ikke skal bruges, men de andre virker stadig?
Håber det gav mening :)
|
Mvh Maria
|
Brixen
Guld medlem
Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6676
|
Sendt: 01-August-2010 kl. 10:12 |
Maria skrev:
Jeg har i et stykke tid gået og leget lidt med tanken om at købe Sonos. Jeg har i den forbindelse læst denne tråd et par gange, flere af de andre Sonos tråde herinde og et par andre steder på nettet. Det har kun gjort mig mere sikker på at det er pengene værd frem for en mellemløsning hvor jeg så alligevel vil ærgre mig :)
|
Jeg tror ikke du fortryder, hvis du køber Sonos. Jeg kiggede også på forskelligt, bl.a. Apple Airport og Squeezebox, men endte med Sonos, selv om jeg egentlig syntes det var for dyrt. Og jeg har ikke fortrudt.
Maria skrev:
Men der er lige et par spørgsmål:
Jeg er med så langt at hvis jeg køber en S5 til køkkenet, så skal jeg enten have en S5 mere eller en zonebridge til at koble til routeren/NAS for ellers funker det ikke. Men det vil så sige at hvis det bliver en S5 til stuen så skal jeg have den tændt for at kunne høre musik i køkkenet - korrekt? Er det nok bare at have den sat til eller skal den tændes helt? Hvis det er korrekt, så vil det give mere mening at købe en zonebridge at have stående "diskret" ved min router, som så sender musikken videre til køkken-S5 med yderligere den fordel at når jeg så køber en S5 (eller en af de andre modeller) til stuen, så er jeg mere fri mht. til placeren af dette da bridgen også sørger for at sende musikken videre til denne?
|
Den ene enhed SKAL kobles til din router med ledning. Det er lige meget hvilken. Hvis du ikke har brug for musik, hvor routeren sidder, er det er Zonebridge.
Jeg havde i forvejen trukket en net-ledning fra routeren til en switch ved tv/hifi, og nu sidder der en ZP90 der, og switchen er sat til bag i Zoneplayeren. Jeg blev rådet til at gøre det på den måde i stedet for at sætte Zoneplayeren i switchen.
Alle enheder står standby hele tiden, og man slukker musikken ved at "Pause"
Maria skrev:
Jeg styrer i øjeblikket alt min musik via det fremragende Mediamonkey og det har jeg så læst at jeg heldigvis kan blive ved med. Dvs. at jeg ikke på noget tidspunkt behøver at have fingrene i iTunes for at få det til at virke? |
Hvis du med styre mener organisere dine lydfiler, så kan du blive ved med det. Men jeg ved ikke om Mediamonkey kan bruges som afspiller.
Du skal bruge enten "Sonos Desktop Controller" til pc eller Mac, eller Sonos fjernbetjeningen, eller iPhone/iPod touch/iPad med den gratis Sonos afspiller, for at spille musikken.
|
Venlig hilsen KB
|
Brixen
Guld medlem
|
Sendt: 01-August-2010 kl. 10:16 |
Maria skrev:
Det kan være at jeg efter al den læsning stadig har misforstået hvad det går ud på. Lad os sige jeg har et anlæg/S5 i stuen, køkkenet og soveværelset. Jeg vil så høre musik i køkkenet og "tænder" derude. Så kommer der også musik i de andre rum, men jeg må så skrue ned for dem hvis det ikke er meningen? Kan jeg slukke for kontakten for den i soveværelset, hvis der er flere dage i træk hvor den ikke skal bruges, men de andre virker stadig?
|
Den, der er koblet til routeren med ledning, må ikke slukkes. Og du spiller musik på én enhed uafhængigt af de andre, men kan tilføje flere zoner, som skal høre det musik, du spiller.
Her hører jeg musik i stuen, og vil tilføje en zone, så det også spiller i køkkenet:
Redigeret af Brixen - 01-August-2010 kl. 10:20
|
Venlig hilsen KB
|
Maria
Guld medlem
|
Sendt: 01-August-2010 kl. 10:29 |
Tak for svar
Brixen skrev:
Maria skrev:
Jeg styrer i øjeblikket alt min musik via det fremragende Mediamonkey og det har jeg så læst at jeg heldigvis kan blive ved med. Dvs. at jeg ikke på noget tidspunkt behøver at have fingrene i iTunes for at få det til at virke? |
Hvis du med styre mener organisere dine lydfiler, så kan du blive ved med det. Men jeg ved ikke om Mediamonkey kan bruges som afspiller.
Du skal bruge enten "Sonos Desktop Controller" til pc eller Mac, eller Sonos fjernbetjeningen, eller iPhone/iPod touch/iPad med den gratis Sonos afspiller, for at spille musikken.
|
Ja, jeg mente organisere ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif) Jeg skal bruge en ipod touch som fjernbetjening indtil videre, da jeg har den i forvejen.
Brixen skrev:
Maria skrev:
Det kan være at jeg efter al den læsning stadig har
misforstået hvad det går ud på. Lad os sige jeg har et anlæg/S5 i stuen,
køkkenet og soveværelset. Jeg vil så høre musik i køkkenet og "tænder"
derude. Så kommer der også musik i de andre rum, men jeg må så skrue ned
for dem hvis det ikke er meningen? Kan jeg slukke for kontakten for den
i soveværelset, hvis der er flere dage i træk hvor den ikke skal
bruges, men de andre virker stadig?
|
Den, der er koblet til routeren med ledning, må ikke slukkes. Og du
spiller musik på én enhed uafhængigt af de andre, men kan tilføje flere
zoner, som skal høre det musik, du spiller.
Her hører jeg musik i stuen, og vil tilføje en zone, så det også spiller i køkkenet:
|
Dvs. at den i f.eks soveværelset som ikke er koblet til routeren gerne må være slukket og de andre spiller stadig? Jeg tror at det er det du siger, men vil lige være sikker. Bridgen skal sluttes til min router som deler stikdåse med modem og NAS. Dette slukker jeg altid inden jeg gå i seng og tænder så om morgenen - det er vel ok?
|
Mvh Maria
|
Brixen
Guld medlem
|
Sendt: 01-August-2010 kl. 12:10 |
Maria skrev:
Dvs. at den i f.eks soveværelset som ikke er koblet til routeren gerne må være slukket og de andre spiller stadig? Jeg tror at det er det du siger, men vil lige være sikker.
|
Ja, den må gerne slukkes. men de forskellige Sonos enheder "hjælper hinanden" med det trådløse. Dvs. at signalet kan gå fra Bridge - gennem soveværelset - til køkken, hvis det er lettere end Bridge til køkken. Fx hvis der er noget der spærrrer signalet, eller hvis det er kortere. Det jeg vil sige er, at signalet ikke går fra bridge til soveværelse, og fra bridge til køkken altid.
Maria skrev:
Bridgen skal sluttes til min router som deler stikdåse med modem og NAS. Dette slukker jeg altid inden jeg gå i seng og tænder så om morgenen - det er vel ok? |
Ja, det skulle være ok. Men hver gang man har haft slukket, skal enhederne lige finde hinanden igen, men det skal modem, NAS og router jo i forvejen.
|
Venlig hilsen KB
|
binne
Super bruger
|
Sendt: 01-August-2010 kl. 12:40 |
Hej Maria
Du har forstået det korrekt.... Næsten. :-) du kan godt høre det samme på sæler enheder samtidig eller måske kun køkken og ikke andre. Måske rock i stuen og jazz i badeværelset. Man laver bare nogen grupper, og man behøver ikke skruende for nogen, du skrivere dem bare..
|
binne
Super bruger
|
Sendt: 01-August-2010 kl. 12:42 |
Dog skal du huske at hvis du bruger bridge så kan du ikke høre musik på nogen af dem hvis du slukker for den, eller med tiden vil bruge alarm funktion og vil vækkes til radio eller musik om morgen. :-)
|
Maria
Guld medlem
|
Sendt: 01-August-2010 kl. 12:59 |
Tak for svarene begge to.
Brixen skrev:
Ja, den må gerne slukkes. men de forskellige Sonos enheder "hjælper hinanden" med det trådløse. Dvs. at signalet kan gå fra Bridge - gennem soveværelset - til køkken, hvis det er lettere end Bridge til køkken. Fx hvis der er noget der spærrrer signalet, eller hvis det er kortere. Det jeg vil sige er, at signalet ikke går fra bridge til soveværelse, og fra bridge til køkken altid. |
Okay..det kan være det er mig der er tungnem på en doven søndag, men dette forstår jeg ikke helt. Kunne du prøve igen? ![Embarrassed Embarrassed](smileys/smiley9.gif)
Tillægs?:
I løbet af et par år bliver det måske flg. setup:
En S5 i køkkenet (det som jeg vil starte med) En Zonebridge ved routeren som i øjeblikket er i stuen
En S5 (eller en ny kommende mindre model) i soveværelset En 90'er sluttet til i stuen En S5 eller lign. i et kommende hobbyrum/børneværelse
Dem i køkkenet og stuen bliver klart dem der bliver brugt mest. De andre mindre. Nogle måske kun et par gange om ugen. Skal dermed være slukket når det ikke bruges mht. til strømforbrug og fordi jeg generelt ikke bryder mig om at have elektronik tændt som ikke bruges.
Er dette muligt?
EDIT. Så lige dit seneste indlæg, Binne. Jo det er jeg klar over. Det må jeg så gøre hvis jeg skulle have brug for det en dag ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
Redigeret af Maria - 01-August-2010 kl. 13:00
|
Mvh Maria
|
binne
Super bruger
|
Sendt: 01-August-2010 kl. 13:03 |
Hej Maria, det kan du godt. Dog ryger lidt af funktionen hvis du slukker den helt.
|
Brixen
Guld medlem
|
Sendt: 01-August-2010 kl. 13:31 |
Maria skrev:
Tak for svarene begge to.
Brixen skrev:
Ja, den må gerne slukkes. men de forskellige Sonos enheder "hjælper hinanden" med det trådløse. Dvs. at signalet kan gå fra Bridge - gennem soveværelset - til køkken, hvis det er lettere end Bridge til køkken. Fx hvis der er noget der spærrrer signalet, eller hvis det er kortere. Det jeg vil sige er, at signalet ikke går fra bridge til soveværelse, og fra bridge til køkken altid. |
Okay..det kan være det er mig der er tungnem på en doven søndag, men dette forstår jeg ikke helt. Kunne du prøve igen? ![Embarrassed Embarrassed](smileys/smiley9.gif)
|
Ja. Lad os sige at lyden starter ved den enhed, der er forbundet med routeren med kabel. (Din Zonebridge).
Alle andre er trådløse, og lyden går fra din Zonebridge til de andre - og den letteste vej. Derfor kan lyden godt "hoppe" fra Zonebridge forbi soveværelse til køkken, i stedet for at gå direkte til køkken. Især hvis soveværelset ligger mellem Bridge og køkken.
Dvs. de hjælper hinanden til at finde vej.
Den enhed der bliver brugt som "mellemstation" kan godt spille noget andet, eller være tavs. Den kan også være helt slukket, hvis der er kort nok mellem Bridge og køkken.
EDIT: Hver enhed fungerer som "repeater". Jeg ved ikke om der er et dansk ord for det. Dvs. jo flere enheder, der er tændt, jo bedre vil det fungere.
Redigeret af Brixen - 01-August-2010 kl. 13:39
|
Venlig hilsen KB
|