recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sonos for dummies
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSonos for dummies

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2010 kl. 09:39
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Sonos er bedre fordi det er super stabilt (fordi det bla bruger sit eget lukket netværk), lyder bedre og er hamrende nemt og simpelt at få til at virke! :)

- Eget lukket (mesh-)netværk, er bestemt en fordel i forhold til stabiliteten - en lille ulempe, da det stiller krav om flere (dyre) Sonos stumper inden man er ordentligt kørende. Hvis man har problemer med sit eget trådede/trådløse netværk, vil man sandsynligvis specielt opleve problemer med Squeezebox.

- "lyder bedre" - den vil jeg bestemt stille mig tvivlende overfor - mener faktisk at det pt er Squeezebox Touch som kan levere den bedste lyd af de små streamere?

- "hamrende nemt og simpelt" - det er garanteret rigtigt, da en Squeezebox er afhængig af en server (lokal installation, service på internettet eller indbygget i en Touch) og dén server giver en masse muligheder, hvilket samtidig øger kompleksiteten og dermed øger antallet af potentielle problemstillinger - der er en omkostning ved fleksibilitet.
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Point: 4010
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2010 kl. 10:42
Jeg har både haft SQUEEZE og SONOS.

Og der er ingen tvivl. SONOS er bedre.

Der hvor Squeeze har en fordel, er måden den kan bruge podcasts på, men dens afhængighed af Squeezecenter er desværre en arkilleshæl.

SONOS kan køre på shares, og er super stabilt.

Jeg er enig om at det er dyrt. Men til forskel fra mange andre systemer, så kan du stadig opdatere de første enheder med aktuelle versioner. Der er ingen tvivl om at deres betjening, og integration til musiktjenester gør det til mit foretrukne streaming system.

Er man mere geeky, og godt kan lide at tweake sine systemer er SQUEEZE mere "open" i sin aproach.

Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2010 kl. 11:03
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Men til forskel fra mange andre systemer, så kan du stadig opdatere de første enheder med aktuelle versioner. Der er ingen tvivl om at deres betjening, og integration til musiktjenester gør det til mit foretrukne streaming system.
Jeg kan sjovt nok give samme beskrivelse af mit Squeezebox-system :-)
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Point: 6693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2010 kl. 11:26
Kan vi ikke blive enige om, at der realistisk kun er Sonos og Squezebox at vælge imellem?
Jeg har selv Sonos. Valget stod mellem de to + Apple Airport Express.

Venlig hilsen
KB
Til top
frugtkompot Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-April-2008
Point: 810
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2010 kl. 12:32
Airport Express er desværre temmelig ustabilt efter mine erfaringer. Musikken falder ofte ud, og selvom det er let at sætte op, så er det derudover også et begrænset system.

Jeg vælger helt klart Sonos næste gang. De ekstra par tusinde er givet rigtig godt ud, hvis man bruger systemet ofte.
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2010 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af frugtkompot frugtkompot skrev:

Airport Express er desværre temmelig ustabilt efter mine erfaringer. Musikken falder ofte ud, og selvom det er let at sætte op, så er det derudover også et begrænset system.

Jeg vælger helt klart Sonos næste gang. De ekstra par tusinde er givet rigtig godt ud, hvis man bruger systemet ofte.

Så er det da godt at jeg ikke brugte tid og penge på Airport Express.

@vonrask: Du kan roligt kan købe Sonos, hvis du har pengene. Jeg er i hvert fald glad for mit. Alternativerne var jeg ikke blevet glad for.

Redigeret af Brixen - 25-November-2010 kl. 12:52
Venlig hilsen
KB
Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Point: 389
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2010 kl. 13:55
Jeg har Squeeze setup, som jeg er ret godt tilfreds med, som i at den spiller musik når jeg trykker play. Musikken streames fra en Synology diskstation, som har installeret squeeze server (super let at gøre, når man som jeg ikke er Linux haj). Ved et tilfælde valgte jeg synology, som jeg så senere fandt ud af faktisk er en af de eneste NAS hvor squeezeserver kan installeres... Ellers skal det lægges på en PC. Klart et plus at sonos kan køre fra et almindeligt network share. 

Jeg har en ven, som lige har købt sonos, og der er ingen tvivl om at det virker lækkert - men med det behov jeg har (høre musik fra min NAS) så får jeg ikke noget value add for pengene ved at købe sonos. 

En ting jeg dog har grublet over, var Nikolaj Sonnes (So ein ding) anmeldelse af de to systemer. Han nævner at man kan sætte flere afspillere til at afspille samme medie (F.eks. netradio P3). Her vil sonos altid være i sync, mens logitech tilsyneladende kan give tidsforskubbelse mellem forskellige afspillere. Nogen som kan bekræfte/afkræfte dette? Jeg vil gerne have endnu et squeeze system i køkkenet, som gerne skulle køre med anlæget i stuen...

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2010 kl. 14:12
antilles: Jeg har en sjælden gang i mellem oplevet at afspillerne er ude af synk ved afspilning af lokal musik eller netradio - men det er sjældent og jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har oplevet det - som udgangspunkt virker det fint. (dog ikke, hvis du forsøger at synkronisere en softwareafspiller (eks. softsqueeze) med en hardwareafspiller - der er nogle legitime grunde til at det ikke kan virke ordentligt).

Er selv godt tilfreds med at have fået god lyd i 3 rum for blot 2800kr (2xclassic+1xboom) - bare ærgeligt at cd-afspilleren slet ikke bruges mere...
Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Point: 389
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2010 kl. 14:45
Tak for den erfaring Tipsen, så ryger der lige en squeeze på jule ønskelisten. 

Jeg glemte lige at notere min udprægede glæde over den Android App (Squeeze control) jeg bruger til at styre systemet. Det er faktisk med til at gøre systemet super lækkert. Touch screen på Squeezebox touch er ikke helt god (minder om dem der er på GPS'er) mens touch på sonos er meget mere over i noget smartphone. Men ved at bruge min Android baserede HTC legend til at fjernstyre systemet får jeg en lækker brugerflade (som reagerer HVER gang jeg trykker) og billig HW...
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-August-2007
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2010 kl. 14:45
Vi sync'er ganske ofte op til 4 zoner. Rigtigt ofte en Duet-receiver i stuen og en Radio i køkkenet.
Det virker ganske upåklageligt. Én ud af max 100 gange har jeg oplevet at de er startet en smule ude af sync, men den retter det selv op efter et par sekunder. Én gang i løbet af de sidste 2 år eller mere har jeg været nødt til at trykke pause og play igen for at få det sync'et. Alle afspillere er trådløse og jeg har skiftet router undervejs. Det har virket fint på begge routere. 
Til top
vonrask Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-April-2005
Sted: 8600 Silkeborg
Point: 492
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2010 kl. 14:48
@Muele: Kan di ikke linke til det som er dit setup så jeg kan se det og sammenligne det med Sonos?
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-August-2007
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2010 kl. 14:49

Vedr Squeezecontroller. Prøv den der hedder Squeezecommander. Den koster godt nok ca 3€, men jeg synes den er en hel del bedre. Og så kan den køre på internet og ikke kun på ens hjemme wifi.

Lige nu sidder jeg på arbejde og hører musik via softsqueeze (headless) og styrer det med min X10 mini. :) :)

Nysgerrighed: kan man noget lignende med Sonos, eller er det bundet til ens hjemmenetværk?
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu