recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sonos for dummies
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSonos for dummies

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2010 kl. 15:02
@vonrask

Jeg har to Radioer:
Den ene med batteri, så den kan komme med i haven og garagen.

Og to duetter:

Det er ikke lige de modeller der passer bedst til vores behov lige nu. Den ene duet skulle være to radioer til børnenes værelser istedet. Men hvad pokker, nu deler de en duet.

Touch ville nok være nok så interessant til stuen frem for duetten.

Og så erstatte controlleren med en iPod touch med iPeng:

Som server har en ældgammel labtop med en 2.5" usbdisk. Den var gratis på nær dsiken og bruger kun 17 watt under afspilning.

Derudover har vi en teenager med en softwareafspiller og en anden softwareafspiller jeg bruger på arbejde. Nå ja og apps på en android og en windows-mobile telefon til fjerstyring.

Der finder også en lidt større enhed med indbyggede højtalere, som selvsagt har noget mere power end radioerne.
Men den bruger en gammel skærmteknologi som ikke giver helt de samme muligheder som dem led lcd-skærme.
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2005
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2010 kl. 17:30
Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Som server har en ældgammel labtop med en 2.5" usbdisk. Den var gratis på nær dsiken og bruger kun 17 watt under afspilning.

Jeg bruger husets "fælles" laptop, det er en desktop replacement som er ret kraftig, men den bruger stadig omkring 18 watt når skærmen er slukket. Under 2 watt i suspended - det er nemlig lige gået op for mig at WOL virker på den Big smile super smart.

Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Der finder også en lidt større enhed med indbyggede højtalere, som selvsagt har noget mere power end radioerne.
Men den bruger en gammel skærmteknologi som ikke giver helt de samme muligheder som dem led lcd-skærme.

Mine unger har Boom's de spiller skide godt og de er glade for display og remote.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2010 kl. 20:29
Jeg hoppede også på SqueezeboxTouch  i samspil med en Synology og her spiller det også rigtig godt. Mht. touch-delen så er det ikke en resistiv skærm ligesom de fleste navigationssystemer - det er en kapacitiv, men den er bare ikke så fintfølende som du måske er vandt til fra de bedre telefoner. 

Dét der var en væsentlig fordel i min bog er muligheden for IR-betjening på Touch'en. Jeg bruger universalfjernbjening af alt hvad jeg har herhjemme og det ville være super ærgerligt ikke at kunne fortsætte med dette. Jeg har stadig apps til Android og kan da også hive styringen frem på min PC når jeg alligevel sidder med den, men dét at jeg kan bruge min Beo4 til at styre al min musik med er bare lækkert og nemt. Edit: Altså i kombination med et Lintronic system. Beo4 kan ikke styre den pr. default.

Redigeret af Yakken - 25-November-2010 kl. 20:30
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
kokkeole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Februar-2006
Point: 852
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2010 kl. 20:49
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Sonos er bedre fordi det er super stabilt (fordi det bla bruger sit eget lukket netværk), lyder bedre og er hamrende nemt og simpelt at få til at virke! :)

Jeg har Squeeze classic, og bruger den kun som internetradio. Det er den rigtig god til.
Jeg har prøvet at streame min musik over det trådløse netværk, og det lød altså ikke særligt godt.
/Ole
Kokkeole
If it's not broken, don't fix it.
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1
Samsung UE-46D8005/SMT-H3126
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2010 kl. 21:01
Oprindeligt skrevet af kokkeole kokkeole skrev:

Jeg har Squeeze classic, og bruger den kun som internetradio. Det er den rigtig god til. Jeg har prøvet at streame min musik over det trådløse netværk, og det lød altså ikke særligt godt./Ole

Bemærkelsesværdigt, da kvaliteten af internet-radio vist teoretisk slet ikke er på højde med kvaliteten af eks. en flac-fil som du kan have liggende lokalt.
Til top
kokkeole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Februar-2006
Point: 852
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2010 kl. 21:09
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Jeg har Squeeze classic, og bruger den kun som internetradio. Det er den rigtig god til. Jeg har prøvet at streame min musik over det trådløse netværk, og det lød altså ikke særligt godt./Ole

Bemærkelsesværdigt, da kvaliteten af internet-radio vist teoretisk slet ikke er på højde med kvaliteten af eks. en flac-fil som du kan have liggende lokalt.
Måske, men jeg har den sat til en HK iPod højttaler (den buede), og ville bare høre streame kvaliteten kort efter at jeg havde købt den. Det lød ikke godt i forhold til lyden fra iPod'en i docken på HK'en. 
Har alligevel al musik liggende i lossless på iPod'en.
/Ole
Kokkeole
If it's not broken, don't fix it.
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1
Samsung UE-46D8005/SMT-H3126
Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Point: 389
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2010 kl. 10:42

Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Måske, men jeg har den sat til en HK iPod højttaler (den buede), og ville bare høre streame kvaliteten kort efter at jeg havde købt den. Det lød ikke godt i forhold til lyden fra iPod'en i docken på HK'en. 
Har alligevel al musik liggende i lossless på iPod'en.
/Ole
Så er det da lidt hurtigt at konkludere, at det ikke "lyder godt" og skrive det som din erfaring med systemet. Hvis du sammenligner med straming mp3 og lossless på din ipod, så kan jeg godt forstå du synes der er forskel... en mp3 på ipod lyder pr. definition præsis som en streamet mp3. Kunne du ikke lige forklare hvad du mener med at det "ikke lyder særligt godt"? Hvad er problemet? Er der decideret hakker/udfald i lyden?

Straming Mp3 over Wi-Fi burde under ingen omstændigheder give problemer - underordnet hvilket musik system man bruger... Forudsat at ens Wi-Fi er konfigureret korrekt.
Til top
zunex Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 12-August-2004
Point: 87
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2010 kl. 11:00
Vil bare lige tilføje:

Jeg har prøvet kræfter med Sonos, men var for nærig til at acceptere at skulle køre med deres lukkede "mesh" netværk, så jeg koblede afspilleren (ZP90) direkte på mit wifi. Det virkede ikke - den kunne simpelthen ikke afspille min musik (Flac liggende på en NAS).

Men jeg vil sige at setup af Sonos simpelthen er så let, og det er et fedt setup at betjene: Lækre og gennemarbejdet, helt ned i detaljen. OG: SUPER support, her er du altså klart bedre hjulpet med Sonos end Squeeze.

Men jeg kører squeeze i dag - ikke desto mindre. Er som sagt for nærig. Og - det er ikke kun Synology der kan installere Squeeze out of the box. Det kan QNAP også. 
Til top
vonrask Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-April-2005
Sted: 8600 Silkeborg
Point: 492
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2010 kl. 12:52
betyder det at når jeg gerne vil have al min musik liggende på en NAS, en synologi 210j, så kan Sonos ikke spille musikken derfra?
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2010 kl. 12:56
vonrask: Du skal vist nok have en "bridge" fra dit Sonos-netværk til dit almindelige netværk - og den skal være hooket på din router med et kabel. Det er måden de to netværk sammenkobles på.
Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Point: 389
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2010 kl. 13:15
Oprindeligt skrevet af vonrask vonrask skrev:

betyder det at når jeg gerne vil have al min musik liggende på en NAS, en synologi 210j, så kan Sonos ikke spille musikken derfra?

SONOS læser filer fra et netværks share, altså et almindeligt delt netværksdrev (det kan 210j godt klare) selve indekseringen og streaming styringen foregår i sonos egen HW. Nogenlunde det samme, som hvis du hører musik via f.eks media player på en PC, og åbner medie filer ved at finde dem i stifinder og ikke ved at tilgå musikken på din NAS via DLNA.

Så vidt jeg ved, så skal blot én af dine SONOS nodes være forbundet via kabel til dit netværk, så kører resten trådløst via det proprærtære trådløse netværk. 
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2010 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af vonrask vonrask skrev:

Med Sonos SKAL én af enhederne have ledning til routeren. Hvis det ikke er muligt på anden måde, kan det klares med en Sonos Bridge.

Venlig hilsen
KB
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu