recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sonos, NAS mm.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSonos, NAS mm.

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1046
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2007 kl. 23:24
jm - og mon ikke fremkomsten af flere og flere internetradioer sætter ekstra skub i klientudviklingen mht. lagret musik også? DAB dør (helt) - og så kan alle ressourcerne sættes ind på streaming!

kris
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R, TP-link Deco M9 Plus'ere
Til top
j_mil Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Februar-2007
Point: 184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 11:31

Jo, det er  smart at det må ske, man må så håbe at man bliver enige om en startdard (f.eks. UpnP) det kommunikerer igennem, det vil gøre også gøre valg af udstyr meget nemmere da man derfor ikke risikerer at ende i en blindgyde, hvad jeg nok ser som det største problem for f.eks. Sonos til trods for alle deres indiskutable fortræfligheder.

// JM

Redigeret af j_mil - 30-August-2007 kl. 21:56
Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 11:49

Enig! Jeg dribler også uden om ikke-UPnP-produkter...

kris

Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R, TP-link Deco M9 Plus'ere
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 17:09
Oprindeligt skrevet af j_mil j_mil skrev:

Måske var det en ide at en satte sig ned og skitsere de enkelte løsninger med de fordele og ulemper de har og få det skrevet et eller andet sted på recorder. Jeg har bemærket at det dukker op gang på gang i forum'et og mange har deres mening om hvad der er det rigtige. Hvis jeg ikke viste noget om det hvad det drejde sig om, ville jeg blive mere forvirret end oplyst af de mange af de svar, der kommer. Umiddelbart vil jeg  mene de 3 løsninger der er skitseret, løser det problem (eller opgave) som vedkommende der startede tråden har, og alle har deres fordele og ulemper.  

//JM

Det kunne være utroligt rart, da man meget let bliver forvirret af alle de udtryk der benyttes.
Tror også helt sikkert at en af muligheder her måske opfylder mine egne krav, men kan ikke helt få overblik over løsningerne. Det lyder virkeligt bøvlet med opsætning osv. Så jeg har valgt en helt 4. løsning.

Nogle screen shoots kunne også være dejligt.

Til top
karlsen72 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 28-August-2007
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 20:33

Tak for alle indlæggene - I kommer vidt omkring.

Jeg bliver dog nødt til at have en simpel forklaring på hvad UPnP er?

Hvor køber man billigst Sonology?

Mvh. Henrik

Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 20:53
Universal Plug and Play er en standard, som betyder, at diverse gadgets kan tale sammen, hvis de hver især overholder protokollen: http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Plug_and_Play

Billigste Synology? www.edbpriser.dk er nok et godt sted at lede...

kris

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Nogle screen shoots kunne også være dejligt.

Det er dimsen i forgrunden, der snakkes om. Den her er en Noxon 2 audio, og den kan spille alle de gængse komprimerede formater inkl. radio fra nettet.
Den bærbare pc i baggrunden kan også være en NAS (Network Attached Storage - altså en netværksharddisk) med en medieserver på.
Denne medieserver kan være en iTunesserver eller fx. en Twonky. Medieserveren sørger for at holde styr på musikken på harddisken og streame den ud på det lokale net.

Den her Noxon er ret billig, ca. 1.200, og kører UPnP (beskrevet ovenfor).
Der er flere i samme liga, fx. Philips SLA5520, Pinnacle Soundbridge, Roku Soundbridge o.a.

Så er der Squeezebox, som skal have en speciel men helt gratis medieserver (Slimserver) kørende på pc'en eller NAS'en. Squeezeboxen er brugervenlig og meget nem at have med at gøre, siger brugerne. Samtidig er den pæn, men den koster en god tudse mere end musikafspillerne ovenfor (2.400). Den har samtidig den fordel, at den kan afspille det tabsfrie format Flac.

Ovenstående afspillere har infrarød fjernbetjening.

Teac WAP-5000 har Blutooth-fjernbetjening og afspiller også Flac. Lidt dyrere end Squeezebox. Knap 2.600,-

+
Så er der Sonos, der ikke benytter en medieserver på pc eller NAS, men selv har én indbygget, hvilket gør, at den alligevel kan hente og afspille musikfiler på et netværksdrev. Spiller også Flac. Meget avanceret, meget flot, meget dyrt ! (min. 6000,-)
Bemærk fjernbetjeningen, som kan benyttes til trådløst at styre musikken i alle rum, der er tilsluttet en Zoneplayer.

Venligst
Søren
Edit=Justeres efter behov...

Redigeret af Breddam - 30-August-2007 kl. 00:26
Til top
j_mil Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2007 kl. 00:00

Det skal måske også nævnes at UpnP ikke kun kan streame audio, men også andre mediatyper så som video, stilbilleder, så der afviger det også fra Sonos og Squeezeboksen. Hvis man går ind for Flac findes der også UpnP afspillere til dette, f.eks. Helios X5000, hvor der sidder Burr-Brown og Wolfson i audiodelen, som audio / video media / DVD afspiller er den fin, men internetradiodelen er ubrugelig.

//jm

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2007 kl. 19:32
Kan den andet end de andre, j_mil? Altså når det gælder audio...

Jeg kan se, at den ellers har nogle forjættende specs som medieafspiller in toto (ex. radio)
Kender du den ellers?

Venligst
Søren
Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2007 kl. 19:39
Imens j-mil tænker supplerer jeg lige med et UPnP-kuriosum: Eneste mobilproducent, som har indbygget standarden, er Nokia, nærmere bestemt N93 og N95 (og 91'eren?). Har man en sådan mobil, kan man derfor fjernstyre sin SLA, Noxon, Soundbridge og hvad ved jeg... lir.

kris 
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2007 kl. 21:02
Nåja, lir er vel en vigtig ting 

OT, så synes jeg, det er lir, når jeg ta'r min 9300i og sætter min recorder til at optage noget, som jeg har glemt

Nåja, når vi bliver hjulpet i hverdagen på en ny måde, så bliver det jo lir, fordi dimserne bliver flash'et af first movers Senere bliver det jo bare dagligdag.
Tænk på vandrehistorierne fra mobiltelefonens ungdom. De blev jo netop til, fordi det var lidt (for) sejt at have sådan en gadget Og så kan lir jo have to former: Den stille glæde ved at kunne, og så det at kunne flashe noget.
Bare se mig: Jeg skrev 9300i og ikke tlf ovenfor. Det var nok for at flashe lidt
Nå, så er OT-kvoten opbrugt
vh s

Til top
j_mil Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2007 kl. 22:24

Jeg har ikke prøvet X5000, men X3000 har jeg haft et par uger i starten af året. Umiddelbart ser de ud til at være ens bortset fra der kælet mere for audio tingene i 5000'eren. Ud over mediadelen får man en upscaling DVD player og det gjorde den faktisk godt. Internet radiodelen ligger ikke selve afspilleren, så der skal man bruge den der er i mediaserveren, det virker ikke særligt godt. Jeg havde ingen problemer med at afspille audio og det virkede fint med Twonky, men desværre kan man ikke navigere via det indbyggede display, det krævede at man tændte fjernsynet og da det i mit tilfælde er en projektor var det noget skidt. Jeg påpegede det overfor Helios, og det var ikke første gang de havde hørt det ønske. Visning af digital billeder var ok og med hensyn til at afspille film fra mediaserveren er den enste, hvor jeg har kunne få det til at du med undertekster, det skal retfærdigvis nævnes at jeg ikke har haft fat i ret mange. Den røg retur af to grunde. 1) Det med displayet. 2) Selv om man havde sagt at det kunne den, var der ikke audio ud på 5.1 bøsningerne på DTS DVD'er.

// JM

Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu