Hej Alle der skrev i denne tråd tidligere.
Det er godt nok ved at være lidt siden men jeg har nu endelig fået tid til at sætte det hele op så det bare spiller.
Kort sagt - Kan man spille TDC play musik over Sonos, og i så fald: Kan musikken ligge på en NAS.
For at tage det sidste først: NEJ. Musikken skal spilles via Windows Media Player (WMP) 11 (eller 10) og det skal afspilles på den samme maskine som downloadede musikken. Altså: musikken kan IKKE ligge på en NAS
Her er hvordan jeg har gjort det!
Jeg skulle af andre årsager have et backup lager og overvejede primært en NAS. Da jeg også ville have SONOS og PLAY valgte jeg i stedet at køben en Windows Home Server. Den kører som udgangspunkt WMP10. Sonos kan ikke dele musik med WMP10 - skal bruge WMP11 - dette i henhold til:
Jeg har derfor opgraderet WMP på homeserveren efter at have fulgt denne vejledning til punkt og prikke:
Jeg downloader musikken direkte til homservere via remote desktop og afspiller så musikken en gang på serveren for at downloade DRM filerne. WMP11 brokker sig så godt nok over at der ikke er en lydenhed tilkoplet men DRM godkendelsen hentes under alle omstændigheder. WMP11 sættes til at dele musik med SONOS som beskrevet i linket fra sonos. Og så er det ellers bare med at downloade og lytte. Det spiller fremragende og lydkvaliteten er der altså ikke noget at sige til
Man skal være opmærksom på at homeserveren ikke har antivirus installeret. Internet explorer sikkerheden er derfor på max. Det er nødvendigt at godkende TDC som en trusted site - herunder en del undersider.
En ting mere er at WMP11 efter installation skal opgraderes yderligere - den promter selv for det. Jeg fulgte den vejledning der var angivet for winXP - derefter ingen problemer.
Homeserveren er dyrere end en NAS men giver en hel del fordele som man ikke får via en NAS. Jeg anbefaler denne side hvis man vil vide mere:
Udbudet i DK er minimalt - jeg har købt den her:
En stor fordel ved denne er at den er vandkølet (ingen ventilatorstøj) og den har meget lavet strømforbrug på 33W. Så jeg har den personligt kørende hele tiden. Dette er også det eneste rigtige hvis man vil benytte de muligheder som remote desktopping giver.
I må endelig skrive hvis der er problemer!
hilsen Carsten