recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sonos Playbar og HDMI-lyd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sonos Playbar og HDMI-lyd

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2015 kl. 14:18

Ja, der er blevet oplyst, at der er modeller fra diverse fabrikater der kan, men det er ikke generelt, og tilsyneladende ikke noget der oplyses om at de kan. For de flestes vedkommende er det også uden betydning.
Som Torben skrev, så ser det ud til at det ikke er at finde mere.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
mstaal Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mstaal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2015 kl. 14:56
Hvordan ved man det? Og hvor finder man sådan nogle oplysninger eller oversigter fra fabrikanterne? Virker Sony ikke generelt? Eller Grundig? Eller Samsung?
Til top
mstaal Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mstaal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2015 kl. 14:59
Jeg synes jeg ser mange skrive "sådan er det bare". Jeg vil vildt gerne have noget dokumentation. En henvisning. Man må vel stadig kunne bruge en switch.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2015 kl. 15:05

Det er IKKE noget de generelt kan, flertallet kan ikke, der er ikke nogen officielle oplysninger hvilke der kan eller ikke, normalt heller ikke et problem for flertallet af brugere.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2015 kl. 21:18
Sonys TV kunne engang videresende lyd fra HDMI ud gennem SPDIF i 5.1, men det er ved at være et par generationer siden nu. Ingen af de TV jeg har testet i år har kunne klare opgaven.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2015 kl. 21:24

Det tror jeg gerne at det er reglen og ikke undtagelsen.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
mstaal Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mstaal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2015 kl. 21:44
Torben: Skal jeg forstå dig rigtigt, at jeg intet kan gøre for at trække 5.1-lyd ud af et HDMI-stik på et nyt tv? Kan jeg ikke netop købe et produkt som det følgende:
http://www.amazon.de/Ligawo-®-HDMI-Switch-4x1/dp/B00EOVD01M/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1439389555&sr=8-2&keywords=hdmi+switch+audio

I min opsætning vil jeg alligevel kun bruge Apple TV og Chromecast som (hvis jeg har forstået det rigtigt) kun bruger Dolby Digital 5.1-lydspor, hvilket betyder at jeg ikke behøver at bekymre mig om DTS-bøvl. Men jeg skal da i hvert fald kunne trække et Dolby Digital-lydspor ud af stikket.
Til top
Insaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Insaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2015 kl. 21:44
Mit 55W805 kan sende fra HDMI ud i 5.1 til min Sonos soundbar fra mit AppleTV hvis jeg anvender f.eks. Netflix på AppleTV'et. Prøver jeg derimod fra XBMC eller Infuse, så fungerer det ikke. 
Til top
mstaal Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mstaal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2015 kl. 21:48
Det lyder spøjst (i hvert fald i mine ører). Som det sikkert fremgår af tråden er jeg bestemt ikke ekspert hvad angår lydsystemer, lydformater og hvad der i øvrigt hører til dette - men jeg synes bare jeg har læst, at hvis det man afspiller har et 7.1- eller 5.1-lydspor, så kan man sende dette videre med HDMI. Og da 7.1 er bagudkompatibelt med 5.1, så var min tanke bare, at man altid kunne gå fra HDMI til noget der var "ældre"/"dårligere" - altså bevare mest muligt afhængigt af det svageste led i opsætningen.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2015 kl. 21:57

Som du efterhånden må have forstået, så er det tilsyneladende ikke længere implementeret på TVer, og at der er nogle nu udgåede modeller der kan og andre der ikke kan, og sådan er det, og det ændres der næppe på.
Så du må tage den lyd du vil have fra en HDMI Switch der har Toslink og/eller Coax lydudgang og tilslutte til din Sonos.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
mstaal Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mstaal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2015 kl. 22:02
Du behøver ikke skrive i den tone, Radiomanden. Det var også sådan jeg havde forstået det allerede på side 1. Og det var sådan set også mit udgangspunkt inden jeg skrev herinde. Så gik jeg over til at spørge ind til folks konkrete erfaringer med konkrete switches. Jeg læser mange skrive rundt omkring at kvaliteten af switches åbenbart er meget svingende. Jeg har lige brændt nallerene på én konkrete model. Derfor vil jeg meget gerne høre folks erfaringer med konkrete modeller. Men jeg har endnu ikke fundet nogen bud herinde.

Så blev jeg nervøs, da jeg læste Torben skrive, at der er modeller hvor man ikke engang kan hive 5.1 ud af et HDMI-kabel. Og jeg kan have misforstået Torben. Men det ser ud til at jeg havde ret til at begynde med: Man kan godt bruge en switch. Så spar mig gerne for en flabet tone. Jeg har været meget ærlig omkring at jeg ikke er særlig erfaren inden for dette område.


Redigeret af mstaal - 12-August-2015 kl. 22:04
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2015 kl. 22:14

Han hellere på Sonos, det er dem der laver udstyr der ikke er kompatibelt til dagens standard hvor der bruges HDMI på diverse AV enheder, netop så de kan bruges sammen.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu