recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sonos Playbar + Panasonic setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sonos Playbar + Panasonic setup

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
iVinther Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Oktober-2010
Status: Offline
Point: 111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér iVinther Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sonos Playbar + Panasonic setup
    Sendt: 21-Marts-2014 kl. 11:22
Hej,

Jeg har et efterhånden gammelt Panasonic TX-P42X10Y fjernsyn som jeg egentlig er godt tilfreds med. Udemærket billed, men jeg kunne godt ønske mig et bedre og fyldigere lydbillede. Jeg er ikke så meget til de store surroundsystemer (har jeg fundet ud af), og vil ikke have en surround receiver samt trække kabler rundt i stuen. Da jeg har SONOS i mine andre rum vil jeg gerne have deres Playbar med en SUB, og evt. senere et par Play:1 for 5.1. 

Jeg er dog selvfølgelig lidt betænkelig ved Playbaren, da den mangler unstøttelse af DTS og HD lydformaterne, mangel på HDMI osv. Men da jeg ikke tror Sonos nødvendigvis lancerer en ny Playbar inden for det næste halve år, og jeg har afvejet at jeg kan leve med overstående, vil jeg give mig i kast med investeringen.

Jeg søger derfor erfaringen med min TV model og Playbar. 

Fungere det sammen? Så vidt jeg kan se i TV'ets manual, kan det godt transmittere DD 5.1 gennem det optiske kabel - men jeg vil gerne have det bekræftet. Vil de interne højtalere automatisk slå fra når man har forbundet soundbaren? Virker playbaren med Panasonic fjernbetjeningen.

(Manual link:, se side 27 under SPDIF)

Jeg bruger mest Netflix på Apple TV, som jo også er Dolby så dertil passer Playbaren meget godt. Apple TV'et er forbundet via HDMI. Desuden har jeg en Wii, og en HTPC som dog begge benyttes sjældent. Hvis jeg har film på HTPC'en med DTS lydspor, vil man så kunne slå Playbaren fra (nemt) og høre lyden gennem tv istedet?

Hjælp modtages med den dybeste taknemmelighed.


Redigeret af iVinther - 21-Marts-2014 kl. 13:04
Til top
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1333
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dkscan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2014 kl. 12:53
Linket til manualen virker ikke.

Hvis man Googler lidt, så kan man se, at der kan være problemer med at slå de indbyggede højttalere fra. Det ser dog ud til at kunne løses ved at sætte tv'et i hotel-mode og sætte max volumen til 0.

Der er rigtig mange tv, der kun sender surround ud på den optiske udgang, når kilden er tv'ets egen tuner. Om det også gælder dit Panasonic ved jeg ikke, men det er ihvertfald noget, du skal være opmærksom på.

Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information
Til top
iVinther Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Oktober-2010
Status: Offline
Point: 111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér iVinther Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2014 kl. 13:09
Hej Per
Tak for indlægget og tippet med at slå højtalere fra, utrolig jeg ikke selv er faldet over det på Google. Linket skulle nu være rettet. 

Hvordan kan man tjekke om TV'et kan sende surround. Vil det ikke være muligt at få surround fra Apple TV'et når det går ind i tv'et via HDMI? Denne kilde bliver måske ikke transmiterret videre?

På side 27 står:
SPDIF:
Selects the initial setting for digital audio output signal from DIGITAL AUDIO OUT terminal (Auto / PCM)

Auto : Dolby Digital Plus and Dolby Digital are output as Dolby Digital Bitstream.
HE-AAC (48 kHz) is output as DTS.
MPEG is output as PCM.
PCM : Digital output signal is fixed to PCM 
Til top
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1333
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dkscan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2014 kl. 13:56
Man bliver desværre ikke meget klogere af citatet fra manualen. En ting er, at der kan sendes Dolby Digital ud, en anden ting er, om hvad der sker med et surround-signal fra HDMI. Rigtig mange tv (formentlig flertallet) sender kun et stereo-signal ud i dette tilfælde. Typisk kan kun en test give det endelige svar, hvis man ikke kan Google sig til andres erfaringer.

Når Sonos Playbar for et stereo-signal laver den noget virtuel surround, som ofte er fint nok, hvis man bare har Playbar og evt. SUB. Supplerer man med baghøjttalere, så er der stor forskel på virtuel surround og ægte 5:1.

Personligt har jeg løst problemet med en optisk switch, så optisk lyd kan sendes direkte fra Apple TV, Popcorn Hour og DVD til Playbar.
 
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu