recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sonos vs.Squeezebox - Lydkvalitet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSonos vs.Squeezebox - Lydkvalitet

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
DonBirger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 592
Direkte link til dette indlæg Emne: Sonos vs.Squeezebox - Lydkvalitet
    Sendt: 26-Februar-2010 kl. 21:59
Efter megen hjælp i anden tråd om kommende setup. Jeg står på valget mellem enten Sonos ZP90 og den kommende Squeezebox touch. Hælder mest til Sonos, men efter megen læsning på nettet, så er jeg kommet i tvivl. For at gøre sagen kort, så skal det system jeg vælger kobles til via den digitale udgang, og troede derved der ikke skete nogen behandling af lyden, at den ville blive sendt direkte til forstærken og dens DAC ville gøre arbejdet. Men efter en del læsning på nettet er der flere der også skriver om de afspillers indbyggede DAC´s også har indflydelse på lyden via af den digitale lydugang...

1: Ville sonos eller squeezebox DAC´s  have indflydelse på lyden hvis de kobles til via den digitale udgang.

2: Hvis ja til 1, hvilket system har så den bedste lydkvalitet.

PS: Mest af mit musik er rippet i FLAC, men en del nyt er købt som MP3, da de kære musik store ikke rigtig har taget flac til sig endnu, kun få...

Redigeret af DonBirger - 26-Februar-2010 kl. 22:08
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Point: 6378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2010 kl. 22:06
Lyskvalitet... er det noget med blæret display Wink
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2010 kl. 22:09
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Lyskvalitet... er det noget med blæret display Wink
Tak for bemærkningen, er rettet... Mine fede fingrer må blive bedre til at ramme de små mørke knapper... Wink
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2010 kl. 11:57
Overvejelser:
- Den kommende Squeezebox Touch understøtter 24bit/96kHz - det ved jeg ikke om Sonos gør?
- Lydkvaliteten trumfes suverænt af Squeezebox Transporter - så den er valget, hvis du vil have bedst mulig lyd.
- Sonos er uafhængig af en (ekstern) server
- Logitech Touch skal også være uafhængig af en ekstern server, da den får en "light" udgave af Squeezebox Server indbygget - denne funktionalitet er vist også det der driller Logitech og årsagen til de store forsinkelser med Touch'en.
- Så vidt jeg ved kan der være forskel i kvaliteten af dét der sendes ud digitalt - så ja, jeg vil mene der kan være forskel på det digitale signal du får ud af 2 forskellige bokse - om det er hørbart er noget helt andet...
NB: Det bliver rart når det bliver muligt i højere grad at købe FLAC på nettet i stedet for at skulle rippe det selv hele tiden.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2010 kl. 11:58
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2010 kl. 12:27
Tipsen -> ja det er lige det, om det er indbildning om der er forskel på en digital udgang. eller om der reelt er forskel fra apperat til apperat ved brug af en digital udgang... Kunne være rart hvis nogen har prøvet både sonos og en af squeezeboxene med en digital udgang. Selvom det nok ikke helt kan sammenlignes med den nye Squeezebox touch, da den vist har en god DAC insbygget i forhold til tidligere Squeezebox´er
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2010 kl. 13:46
Så ramte vi en af mine kæpheste:
Hvis DAC'en modtager et bit-for-bit fejlfrit signal, og den behandler den digitale information, som digital information rettelig skal behandles, er der ikke forskel.

Men rigtig mange DAC's lader timingen af afspilningen styre af timingen i det indkommende signal, og det er absolut ikke sådan, et digitalt signal bør behandles. Hver gang DAC'en ser en clockpuls i signalet, afspiller den en ny sample, uanset om tiden var inde til det eller ej. Dermed bliver DAC'en følsom for variationer i clockpulsen i det indkommende signal, hvilket også kaldes jitter.

Den digitalt korrekte måde at gøre det på er at samle de indkommende samples sammen i en buffer og så lade DAC'en køre sin egen, stabile clock, som styrer hvornår hver sample skal trækkes ud af bufferen og afspilles. Så er man uafhængig af jitter i indgangssignalet.

Af en eller anden grund skal man åbenbart op i rasende dyre DAC's for at få denne simple funktionalitet. Da jeg bragte emnet op på hifi4all, fik jeg en Naim (eller var det en Linn) til 20k slynget i hovedet som et - åbenbart sjældent - eksempel på en DAC, der gør det rigtigt.

Siden har jeg dog også hørt, at DacMagic gør det rigtigt. Jeg har dog sidstnævnte mistænkt for "bare" at bruge en PLL til at generere en udjævnet clock ud fra den indkommende clock.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2010 kl. 14:04
Det var en super god forklaring. men så for at drejedet ind til mit hovedspørgsmål, hvordan er den digitale udgang på en squeezeboox og en sonos zp90. Påvirker de på nogen måde lyden, eller forringer den?
Til top
serano Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 30-Oktober-2008
Sted: Aalborg,Danmark
Point: 331
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2011 kl. 20:27
Hiver godt nok lige en ældre tråd frem igen, er der nogen har prøvet begge dele og kan fortælle lidt om lydkvaliteten ? ikke alle de andre parametre, dem kender jeg :)
Samsung 65NU7455
Sonos Playbase + 4xPlay1
Synology
Apple TV4K
PS4
Til top
la55e Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Februar-2011
Sted: DK
Point: 51
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2011 kl. 10:26
Jeg genopliver denne tråd (igen igen?)

På Logitech eget site fremgår følgende:

Altså, der er forskel i lydkvaliteten på Duet og Touch. Er der nogen der har erfaringer med dette? Jeg kan ikke rigtigt hitte ud af hvad det dækker over.

Håber nogen kan hjælpe - også med hvordan Sonos' kvalitet er i forhold til Logitech Touch.

Vh Lasse
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2011 kl. 10:35
Relaterer det ikke blot stadig til, at DAC'en er blevet opgraderet på Touch'en?
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2011 kl. 10:47
Er forskellen ikke, at Touch understøtter 24bit/96kHz?

Venlig hilsen
KB
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu