|
Sony 40ES i lidt lyst rum og Yamaha RX-S601D? |
Besvar |
Forfatter | |
nikstar
Bruger Oprettet: 23-Marts-2010 Sted: danmark Status: Offline Point: 87 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 11-Juli-2016 kl. 15:57 |
Hej, efter gode råd her på sitet nærmer jeg mig købet af projektor Sony VPL-HW40ES Yamaha RX-S601D surroundforstærker, men vil lige høre til erfaringer med disse? Højttalerne må jeg vente til der er penge til dem, men man kan vel godt nøjes med to højttalere på indtil videre..
Men jeg har et par afgørende spm: Kan Sonyen, med dens 1700 lumens, godt fungere i et kun halvmørkt rum? - Her mener jeg at der er rullegardin foran alt, på nær et 60 x 160 cm hul under lærredet.. (lærredet fungerer som rullegardin til et tilstødende rum). Hvor meget betyder lærredet for hvor meget mørke der kræves i rummet? Jeg har fået målt lidt op: Der er 3,5 meter til lærredet, som er 160 cm bredt og 140 højt (Lissau). Jeg får det til ca. 75" i bredformat. Vi sidder også cirka i den afstand - tænker det er ok afstand til den størrelse. Er Yamahaen stærk nok? Synes I den er pengene værd og ikke efterlader en ønskende mere efter en rum tid? Jeg kan få den til 4000,- På forhånd tak, Nikolaj Redigeret af nikstar - 11-Juli-2016 kl. 18:16 |
|
kaizer
Guld medlem Oprettet: 08-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2348 |
Funktioner
Tak(1)
|
De fleste projektorer jeg har set har fungeret fra tåleligt til dårligt i et rum der er halvmørk (selv om det er svært at vide hvad du mener halvmørk er). Det er sjældent (aldrig?) godt i dagslys.
Ikke at der behøver at være bælgmørkt, med ingen lyskilder fra hverken rum eller gade. Billedet vil ofte blive udvasket en del, når der ikke er mørkt. Desuden betyder de 1700 lumens ikke meget. Den har sikkert et output der er langt, langt mindre når man bruger en af dens film settings. Måske nede på 400-500 lumens. Ang. afstand til lærred, er der stor forskel på hvad folk synes er behageligt. Nogle har måske 125" på 3 meters afstand; andre kan nøjes med 80-90" på samme afstand. Personligt bryder jeg mig ikke om at have for stort lærred på for lille afstand. Jeg vil gerne kunne overskue det hele uden at bevæge hovedet fra side til side. Andre mener at det ikke kan blive stort nok. Redigeret af kaizer - 11-Juli-2016 kl. 20:55 |
|
hunterSEG
Bruger Oprettet: 03-November-2011 Sted: Denmark Status: Offline Point: 193 |
Funktioner
Tak(0)
|
Uhhh, det et farligt emne. Vil helt klart give kaizer ret i, at der er mange meninger omkring lærredstørrelse, og man skal bruge det man selv synes er bedst.
Jeg hører så modsat til den kategori, som godt kan lide et stort lærred. Har selv 120" på ca. 3,8 meter. Det synes vi herhjemme passer fint. For at være lidt fræk. 75", kan du så ikke bare købe et stort fjernsyn. I min verden, så er hele ideen med projektor, at man kan lave et stort billede. Med din afstand, så ville jeg nok sige mindst 90". Og undskyld ovenstående, hvis du har købt et 75" lærred, så jeg sikker på 75" er den perfekte størrelse til jer.
|
|
JBtv
Bruger Oprettet: 10-Oktober-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 92 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg vil give HunterSEG ret, hvis dit lærred ikke er større end 75", så køb et fjernsyn...
Jeg har selv en kælderbio med et 90" (16:9) / 106" (1:2.35) lærred hvor vi sidder i samme afstand. Det er fantastik når der er mørkt - og knap så fantastisk når der er lys gennem vinduerne eller en lille lampe er tændt. Min bio er ~3 år gammel, dvs det var dangang ikke realistisk at købe et 75" fjernsyn. Idag ville jeg formentligt have købt en stor skærm 75" eller større.
|
|
nikstar
Bruger Oprettet: 23-Marts-2010 Sted: danmark Status: Offline Point: 87 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det er et mindre, ældre lærred jeg har liggende. Ville gerne have kunnet bruge det, for lærreder er sgu dyrere end man tror...
Men jeg påskønner jeres erfaringer, for det er nogle gange svært at forestille sig i teorien, hvad der ville passe.. Jeg tror bare at jeg er født til projektor, for efter at have haft en begynderprojektor har jeg aldrig glemt oplevelsen ift. TV - jeg synes det er en mere 'levende' oplevelse. Har aldrig glemt True Detective sæson 1 på projektor - sikke en stemning! Så jeg vil tage jeres TV bemærkning som tegn på at jeg må op i større lærred... ;) |
|
kaizer
Guld medlem Oprettet: 08-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2348 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jamen, det er ofte noget særligt når man ser noget på projektor de første par gange.
Fascination kan dog aftage. Der skal meget til, før jeg synes det stadig er noget særligt. Mit gamle udstyr bliver dog heller ikke brugt meget. Jeg har ikke brugt projektoren i snart 2 måneder, og på 7-8 år har den kørt under 1800 timer. |
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |