recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sony AF8 i tvivl om køb
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sony AF8 i tvivl om køb

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
aander Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-Juli-2019
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aander Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sony AF8 i tvivl om køb
    Sendt: 08-Juli-2019 kl. 14:46
Hej går og overvejer Sony AF8, har haft det på prøve en gang, men syntes at biledet var for mørkt med de anbefalede instillinger. Problemet er at jeg skal købe det ved Bilka. Så der ingen mulighed for retunering, hvis jeg ikke er tilfreds med det.
Jeg ser næsten kun kabel og måske udytter jeg slet ikke skærmens potentiale. Jeg har lige retuneret et
Sony xf 9005, var entelig meget tilfreds med den, men den havde meget blooming,det syntes jeg personligt er noget af den værste fejl på tv.

Mvh aander
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3777
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2019 kl. 14:52
Blooming er du ihvertfald fri for på oled:) - jeg har selv lige stået i samme overvejelse, men endte på c8.
Tungen på vægtskålen for mig, blev nemlig den mere mørke skærm.
Jeg er vandt til webos og den har bedste udvalg (til mit behov).

Alle 4 hdmi porte er fullband 4k. - på Sony er der blot 2.

Generelt føler jeg lg gør mere ud af levetiden på skærmen end de andre producenter, men det er nok et temperamentsspørgsmål.

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2019 kl. 14:53
hvorfor ændre du så ikke indstillingerne til noget lysere ?

Det er jo ikke sikkert at den anbefalede indstilling passer til din smag.
Til top
aander Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-Juli-2019
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aander Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2019 kl. 15:13
Jeg ændrede ikke højeste fra mellem pga af frygten for burnin , hvis den skulle køre med den indstilling konstant, desuden aktives abl hurtigere ved statisk inhold på billedet, hvis du kørter med belysningen på højeste niveau.
Mvh aander
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2019 kl. 15:52
har selv et AF8 og ved alm. TV kig benytter jeg indstillingen.

'Biograf hjem' med:
lys: 45
Kontrast 90
og højeste belysning på 'mellem'
(lys sensor: off)

Hvilket for mig giver rigeligt lys (selv i dagslys).
Bruger kun 'højeste belysning' = 'høj' ved HDR10 og Dolby vision.

Desværre virker Dolby Vision ikke rigtig fra HDMI kilder for mit vedkommende og det er fuldstændig ligegyldig hvad 'højeste belysning' står til - billedet er altid mørkt.

Problemet kan ses her:
https://www.youtube.com/watch?v=3aoT4D_t8oo

Godt nok vist med et statisk billede, men det samme opleves også med 'levende' billeder fra DV.

(Dolby Vision virker dog fint fra den indbyggede Netflix Appp. )
Tilgengæld virker HDR10 fint fra HDMI kilder.
(Bruger Apple TV 4K)

Redigeret af filmfreak - 08-Juli-2019 kl. 15:57
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2019 kl. 19:03
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

har selv et AF8 og ved alm. TV kig benytter jeg indstillingen.

'Biograf hjem' med:
lys: 45
Kontrast 90
og højeste belysning på 'mellem'
(lys sensor: off)

Hvilket for mig giver rigeligt lys (selv i dagslys).
Bruger kun 'højeste belysning' = 'høj' ved HDR10 og Dolby vision.

Desværre virker Dolby Vision ikke rigtig fra HDMI kilder for mit vedkommende og det er fuldstændig ligegyldig hvad 'højeste belysning' står til - billedet er altid mørkt.

Problemet kan ses her:
https://www.youtube.com/watch?v=3aoT4D_t8oo

Godt nok vist med et statisk billede, men det samme opleves også med 'levende' billeder fra DV.

(Dolby Vision virker dog fint fra den indbyggede Netflix Appp. )
Tilgengæld virker HDR10 fint fra HDMI kilder.
(Bruger Apple TV 4K)

Jeg havde samme problem med mit af8 og atv4k. Jeg fik det løst med et bedre kabel.
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2019 kl. 21:45
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

har selv et AF8 og ved alm. TV kig benytter jeg indstillingen.

'Biograf hjem' med:
lys: 45
Kontrast 90
og højeste belysning på 'mellem'
(lys sensor: off)

Hvilket for mig giver rigeligt lys (selv i dagslys).
Bruger kun 'højeste belysning' = 'høj' ved HDR10 og Dolby vision.

Desværre virker Dolby Vision ikke rigtig fra HDMI kilder for mit vedkommende og det er fuldstændig ligegyldig hvad 'højeste belysning' står til - billedet er altid mørkt.

Problemet kan ses her:
https://www.youtube.com/watch?v=3aoT4D_t8oo

Godt nok vist med et statisk billede, men det samme opleves også med 'levende' billeder fra DV.

(Dolby Vision virker dog fint fra den indbyggede Netflix Appp. )
Tilgengæld virker HDR10 fint fra HDMI kilder.
(Bruger Apple TV 4K)

Jeg havde samme problem med mit af8 og atv4k. Jeg fik det løst med et bedre kabel.

OK, det lyder interessant. Når jeg laver ‘kabeltesten’ fra Apple tv siger den OK for Dolby Vision. Men det skal man måske ikke tage for gode varer ?

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2019 kl. 14:44
Det er en velkendt problematik at DV virker perfekt via den indbyggede App, men ikke nødvendigvis fra alle HDMI kilder.

Som jeg husker det fra fri hukommelse, så benytter Sony en anden/nyere version af Dolby vision (version 2 LLDV) og at dette har i nogle tilfælde været i stand til at give kompatibilitetsproblemer med nogle enheder der benytter en ældre version. Der findes Dolby Vision mode 0, mode 1, mode 2 og LLDV ...Det var også derfor man stod sig bedst med Sony's egne HDR Blu-ray afspillere med et Sony TV i starten. ...Mener dog også at huske tale om at seneste firmwareopgradering gerne burde have adresseret forholdet?

Redigeret af TBC1 - 09-Juli-2019 kl. 14:48
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2019 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Det er en velkendt problematik at DV virker perfekt via den indbyggede App, men ikke nødvendigvis fra alle HDMI kilder.

Som jeg husker det fra fri hukommelse, så benytter Sony en anden/nyere version af Dolby vision (version 2 LLDV) og at dette har i nogle tilfælde været i stand til at give kompatibilitetsproblemer med nogle enheder der benytter en ældre version. Der findes Dolby Vision mode 0, mode 1, mode 2 og LLDV ...Det var også derfor man stod sig bedst med Sony's egne HDR Blu-ray afspillere med et Sony TV i starten. ...Mener dog også at huske tale om at seneste firmwareopgradering gerne burde have adresseret forholdet?



Ja, det fremgår også af denne tråd/forum:
(Sony TV supporterer vist nok kun "DV profil 5" via HDMI )

https://www.reddit.com/r/appletv/comments/abodtz/dolby_vision_definitely_too_dull_on_sony_oled/?st=jxa3ts6f&sh=3b53186d
Til top
Gromit Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gromit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2019 kl. 17:41
SONY AF8 er uden sammenligning (stadigvæk trods 1 år gammel siden lanceringen) blandt de allerbedste OLED skærme på markedet pr.dags dato.

Og netop nu kan det  købes til rigtig, rigtig gode priser - i det der intet markant nyt er sket på billedkvaliteten jf. de nyeste 2019 OLED fladskærme og jf. eksperterne på Flatpanels.dk -  da det er LG som udelukkende producerer ALLE OLED displays. 

Skal man have efterfølgeren SONY AG9 65" så koster den omkring Kr. 33.000 .... hvilket er vanvittige 19.000,- mere end AF8... uden nogle markante forbedringer, der overhovedet berettiger prisforkellen...!!!!

KØB endelig en AF8´er inden SONY AF8-modellen er udsolgt...Big smile




Redigeret af Gromit - 09-Juli-2019 kl. 21:08
SONY AF8 65", SONY STR-DN1080, Panasonic DP-UB820, Monitor Audio Bronze 6 Theater Package
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2019 kl. 18:27
Jeg har haft mit AF8 1 år og er MEEEGA glad for det. Perfekt billede! Jeg kan ihvertfald INTET finde at udsætte på det. Fandt mine indstillinger på Rtings.com i deres test. Bruger "biograf prof" om aftenen og "personlig" til dags tv ved feks Formel 1 :-) 
Har Hifi klubben ikke flere af dem? Der får du jo 3 års garanti...
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu