recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sony hw65es billede buer forneden
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sony hw65es billede buer forneden

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
tabbycph Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Februar-2014
Sted: Kbh S
Status: Offline
Point: 89
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tabbycph Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sony hw65es billede buer forneden
    Sendt: 23-Maj-2016 kl. 15:14
Hej Alle, vi købte en Sony hw65es projektor i dec 15, brugte vores hvide væg først og der buede billedet meget forneden, men troede det var væggen, men lavede så et dyi lærred efter streckers opskrift, men med brugte et mørklægnings gardin istedet for lagner.
Men har stadig buet billed forneden og det er ved og drive mig til vanvid, det er ca fra midten og ned. I midten af bunden og billedet ca 1 cm højere oppe end i hjørnet.

Vores projektor står 100% i vater begge veje og lærredet er også 100% i vater begge veje.
Projektoren er placeret lige foran lærredet,den står på en hylde 1.7 m over gulvet, så den ikke skal justeres så meget i lens shift og der er 4 meter fra projektor til lærredet, der er 100 tommer.

Er det normalt og hvis ja, er der andre projektorer der kan gøre det bedre?

Har prøvet og tage billed af, men det er svært, da mobilen forvrænger det.

Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Februar-2016
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2016 kl. 15:25
Jeg kan ikke lige spotte det på min telefon, men billedet skal ikke være buet, hvis lærredet er plant og billedet er vinkelret i alle hjørner. Kender ikke indstillingerne på den model, men hvis det ikke er det så er der nok en fejl på optikken, så den skal byttes/repareres. Geometriske fejl er ikke helt ukendt, men mest på billige modeller.

Om 1 cm så er nok til at det vurderes som en fejl tør jeg ikke sige. Jeg synes det er lige i overkanten på så fin en projektor. Normalt laver man billedet en lille smule større end lætredet så lidt af det skyder ud på rammen som kan laves i sort absorberende stof. Det skjuler mindre geometriske fejl som eller vil være meget tydelige.

Redigeret af Flash! - 23-Maj-2016 kl. 15:33
Til top
Søndergaard Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 14-Juni-2009
Sted: Denmark
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søndergaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2016 kl. 15:54
Jeg har også for nyligt købt en HW65, og oplever samme fænomen. 

Jeg har desværre ikke nået at grave så meget i det, men tror til dels det skyldes at billedet er blevet justeret ret langt ned med lens shift, hvilket linsen vist ikke helt kan håndtere. Jeg oplever også at billedet er lidt trykket i den ene side (ligner vandret trapez) på trods af at projektoren hænger lige midt for lærredet.

Når det så er sagt, giver projektoren et dejligt lysstærkt billede.

/Asger
Til top
kec2 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Oktober-2009
Point: 331
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kec2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2016 kl. 10:35
Min HW40ES gør det også.

Min sidder i loftet og så tæt på lærred som muligt, for at få mest muligt lys.
Samtidig er lens shift maksimalt i brug vertikalt.

Jeg ved ikke om det ville hjælpe at placere projektoren længere tilbage.
Der findes 10 slags mennesker. Dem der kan det binærer talsystem og dem der ikke kan.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2016 kl. 10:38
jeg har ikke det issue . Linsen er ca 40cm under overkant af lærred
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2016 kl. 12:22
Det ligner et lenseshift problem. Prøv at pej projektorer mere ned af mod jorden, og løftt billedet op med lenseshift.

Med så fin en projektor, undrer det mig, at du ikke har valgt at bruge penge på et ordenligt lærred, du har jo stræk-bølger i lærredet og farvebalancen og refleksionen ser ikke helt jævn ud på det billede der.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2016 kl. 15:18
Prøv at vende den på hovedet.
Det der er vigtigt er, at finde den korrekte vinkel ind mod lærredet. Når dette er gjort, skal den korrekte højde findes ved, enten fysisk at flytte projektoren eller benytte lens shift i højden... 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2016 kl. 07:26
Oprindeligt skrevet af tabbycph tabbycph skrev:

Er det normalt

Ja. Ingen optik er perfekt, og der vil være en vis varians fra apparat til apparat. 1 cm lyder ikke unormalt (og jeg har set flere projektorer end de fleste Wink)

og hvis ja, er der andre projektorer der kan gøre det bedre?

Bedre optik kan give bedre geometri (men ikke nødvendigvis, optik er komplekst og der kan være prioriteret andre ting). Din projektor er i dén sammenhæng så afgjort i den billige ende (på en skala fra 5.000,- til 500.000,-...)

Har prøvet og tage billed af, men det er svært, da mobilen forvrænger det.

Hvilket er præcist samme fænomen. Populært sagt er en projektors optik et omvendt kamera. Prøv at spørge en kamera-entusiast om du kan få en geometrisk perfekt optik.

Redigeret af Otto J - 26-Maj-2016 kl. 07:27
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Point: 1840
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2016 kl. 08:31
Jeg har haft samme problem ( dog med en andet mærke projektor )

Mit problem blev løst med at flytte projektor 1,5m længere bagud. Den var zoomet helt ind.

Har du muligheden for at flytte den længere væk fra lærred, så prøv det.

Har du ikke mulighed for at flytte den kan du kan evt. bare prøve i et andet rum som en prøve opstilling.
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Februar-2016
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2016 kl. 11:05
Ja. Min Epson ser også lidt bedre ud hvis jeg begrænser lens-shift og ikke rykker den alt for tæt på lærredet. Midterindstillingerne er bedst selvom forskellen ikke er voldsom. Det gælder nok også for Sony.
Til top
tabbycph Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Februar-2014
Sted: Kbh S
Point: 89
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tabbycph Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2016 kl. 19:29
Har eftergået mit lærred og påsat det igen, det blev bedre, men buer stadig for neden, men må leve med det.
Nu mangler jeg bare og købe noget veltex til kanterne, hvor køber man det henne?, kan ikke finden nogen steder.
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Point: 1840
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2016 kl. 19:46
De råd du har fået mht. at lave en større afstand mellem proj. og lærred, kan du bruge dem ?

For jeg tror ikke det ligger lærred
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu