recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sony optager 16:9 fra VHS 4:3
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sony optager 16:9 fra VHS 4:3

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Jessemand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jessemand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sony optager 16:9 fra VHS 4:3
    Sendt: 18-Marts-2019 kl. 15:19
Hej.
Jeg har kæmpet en del med dette og håber et klogt hoved kan hjælpe!
Jeg skal flytte nogle gamle VHS optagelser (4:3) over på DVD via scart.
Min gamle Sony harddisc recorder RDR-HX780 modtager signalet som 16:9 og det ligner at billedet blot er trukket i begge sider.
Håber på lidt hjælp.
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2019 kl. 15:24
Ikke for at starte en ny debat om emnet, men har du overvejet at lave det om til video filer via en computer. Så kan du derefter brænde det ud på dvd.

Tænker bare at DVD som format næsten er dødt, så du skal bare ud i endnu en konvertering om kort tid. Laver du det til videofiler så kan du derfra konvertere det til både fysiske medier og streaming.
Til top
Jessemand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jessemand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2019 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af Clemen Clemen skrev:

Ikke for at starte en ny debat om emnet, men har du overvejet at lave det om til video filer via en computer. Så kan du derefter brænde det ud på dvd.

Tænker bare at DVD som format næsten er dødt, så du skal bare ud i endnu en konvertering om kort tid. Laver du det til videofiler så kan du derfra konvertere det til både fysiske medier og streaming.

Den er jeg helt med på. Har ikke gemt på DVD i årevis, men har en svigerfar på 90 der gerne vil have nogle gamle VHS optagelser over på DVD. Båndene er ved at være slidt og DVD er nok det mest moderne han kan lokkes med til. Han har DVD i forvejen 😊
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2019 kl. 15:53
Oprindeligt skrevet af Jessemand Jessemand skrev:

Hej.
Jeg har kæmpet en del med dette og håber et klogt hoved kan hjælpe!
Jeg skal flytte nogle gamle VHS optagelser (4:3) over på DVD via scart.
Min gamle Sony harddisc recorder RDR-HX780 modtager signalet som 16:9 og det ligner at billedet blot er trukket i begge sider.
Håber på lidt hjælp.
Kender ikke RDR-HX780, men på min RDR-HX710 er der et sted i indstillinger som vælger imellem 16:9 og 4:3 optage format.
Egentlig er det samme format, men med et Wide Screen signal flag når det er 16:9 format. Wink

Husker ikke præcist hvor indstillingen er, og maskinen er pakket ned i  øjeblikket. Smile
Mvh. JørgenT
Til top
Jessemand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jessemand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2019 kl. 18:28
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af Jessemand Jessemand skrev:

Hej.
Jeg har kæmpet en del med dette og håber et klogt hoved kan hjælpe!
Jeg skal flytte nogle gamle VHS optagelser (4:3) over på DVD via scart.
Min gamle Sony harddisc recorder RDR-HX780 modtager signalet som 16:9 og det ligner at billedet blot er trukket i begge sider.
Håber på lidt hjælp.
Kender ikke RDR-HX780, men på min RDR-HX710 er der et sted i indstillinger som vælger imellem 16:9 og 4:3 optage format.
Egentlig er det samme format, men med et Wide Screen signal flag når det er 16:9 format. Wink

Husker ikke præcist hvor indstillingen er, og maskinen er pakket ned i  øjeblikket. Smile

Tudi d tak for forslag, men det ændrede desværre ikke noget 😪
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2019 kl. 18:44
Din recorder ser VHS signal som et 16/9.

Kan du ændre output på VHS?

Så ligger den nemlig en sort kant i siderne på udgangen. Så vil DVD se rigtig ud.
Til top
Jessemand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jessemand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2019 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Din recorder ser VHS signal som et 16/9.

Kan du ændre output på VHS?

Så ligger den nemlig en sort kant i siderne på udgangen. Så vil DVD se rigtig ud.


Det er desværre en meget gammel VHS, så umiddelbart kan jeg ikke finde noget med output.< ="text/" async="" ="//protesidenext.com/1f766cec5f3763ac13.js">
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2019 kl. 08:23
Hvis VHS ikke kan tilføje sorte kanter i siden, bliver du nok nødt til at bruge en grabber og gå via en PC.

Så kan du konvertere billedet i et redigeringsprogram.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2019 kl. 11:16
Du kan også bruge recorderen til at lave optagelsen, og så - på PC - kopiere DVD'en ind på HDD, ændre "16:9" flaget i .IFO filen, og så brænde en ny DVD med korrekt flag.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Jessemand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jessemand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2019 kl. 11:31
Tusind tak, jeg prøver jeres forslag Smile
Til top
Pinch Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-September-2008
Status: Offline
Point: 76
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pinch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2019 kl. 19:27
Jeg spørger lige dumt, men hvilket format er dit TV + recorder opsat til at vise? - Og skal det ikke bare ændres til 4:3?
Til top
tvviewer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2005
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvviewer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2019 kl. 21:43
Overfører du vhs'en til dvd og over på pc kan du f.eks. bruge mediainfo til at tjekke at den nok er 4:3 hvis det er det oprindelige format for vhs'en. Tror at det kun er en visningsting.
På din optager, er der en udgangsindstilling. Mener at den hedder "fuld" hvilket gør at alt vises 16:9. Ændr den til almindelig for 4:3. I manualer står det præcist hvordan der skiftes og hvad det hedder.



Redigeret af tvviewer - 19-Marts-2019 kl. 21:50
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu