|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
hirtshals ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 01-December-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 62 |
![]() Sendt: 03-Januar-2007 kl. 08:45 |
En af de ting jeg glædede mig til ved at skifte fra mit gamle B&O 4:3 fjernsyn til mit nye Pioneer PDP 507XA Plasma skærm, var at slippe for de sorte bjælker i top og bund ved DVD film.
Desværre er de der stadigvæk, ihvertifald på de fleste film. Jeg har testet med Pearl Harbour, Enemy at the gates, The Recruit - alle med Sorte bjæler i top og bund - hvorimod Find Nemo & Monters Inc virker som jeg havde forventet - de fylder hele skærmen. Jeg bruger den settings på Skærmen der hedder Fuld. Jeg kan selvfølgelig skifte til Zoom, så fylder billedet hele skærmen, men 2. linje undertekster forsvinder. Er Sorte bjælker noget man må leve med - selv på 16:9 ?? |
|
![]() |
|
Quarker ![]() Bruger ![]() Oprettet: 08-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 220 |
![]() |
Jeg har samme problem. Jeg har et Pioneer 427 XD og bruger HDMI fra min DVD afspiller. Jeg troede også at at når nu filmen er i 16:9 og tv er 16:9 at jeg kunne slippe for de sorte bjælker. Er der ikke nogle kloge hovedet som kan hjælpe...? |
|
![]() |
|
Victorkarl ![]() Bruger ![]() Oprettet: 02-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 72 |
![]() |
Det i oplever er ingen fejl, forklaringen er følgende: Bag på de fleste DVD cover kan læses hvilket format billedet er i, Pearl Harbor feks er 2,35 :1 dette er et biograf-format som er bredere end 16:9 derfor er der sorte bjælker foroven og forneden for at tilpasse det til 16:9 uden at skære noget af billedet væk. 16:9 = 1,78 så alle billedeformater der er større end det vil have sorte bjælker. Det du kan glæde dig over er at bjælkerne fylder mindre på et 16:9 fjernsyn end på et 4:3. Men nyd dog TV-avisen og alle de andre udsendelser som særligt DR er begyndt at sende mange af i ægte 16:9. Og nyd at du på DVD er næsten fri for de frygtlige Pan-Scan af biograf-film hvor næsten halvdelen af billedet er skåret væk. (Pan-Scan er at der scannes et udsnit af billedet som er feks 4:3 scene for scene for at få det udsnit af billedet hvor den væsentlige handling forgår, meget anvendt på VHS samt på TV3 tilbage i tiden, se eksempler her http://www.samhandeljatak.dk/dk-pages/konsekvenser3.html eller http://www.axelmusic.dk/publish/dvd_az.html#_Toc49233449) Min personlige holdning er at original-format på billedet skal bibeholdes til en hver tid, da alt andet vil være at ændre på andres værk. Redigeret af Victorkarl - 03-Januar-2007 kl. 12:07 |
|
mvh
Karl |
|
![]() |
|
hirtshals ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 01-December-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 62 |
![]() |
Når de så skriver i Pioneer bruger manualen, at de ikke anbefaler at man ser TV længere tid af gangen med sorte bjælker pga af efterslæb / burn-in men anbefaler Zoom, der dog fjerner underteksterne. Så bliver man lidt nervøs. Hvor alvorligt skal dette tages ?? |
|
![]() |
|
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8685 |
![]() |
Efter indkøringsperioden og med ordentlige indstillinger er det absolut intet
problem at se film med bjælker. |
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Kan der i det hele taget ske fastbrænding o.lign. problemer ved sorte bjælker? (top-bund ved 2.35:1 eller i siden ved pillarboxing af 4:3). |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12437 |
![]() |
Det er nok ikke noget man burde kalde fastbrænding; nok nærmere ulige slid. Men jo, hvis du ser udelukkende 4:3 eller 2.35:1 materiale, så vil du på et tidspunkt ende med at have 4:3 gardiner eller 2.35:1 'striber' der er lysere end resten af skærmen.
|
|
![]() |
|
![]() |
Dette stammer fra manualen til PDP 507XA, om det er en gang Juridisk sikkerhed, eller en reel fare - ved jeg ikke Manuelt valg af skærmstørrelse Hvis billeder med sorte bjælker i begge sider eller i toppen ogbunden af skærmen, f.eks. ved anvendelse af tilstandene ”4:3”, ”FULL 14:9”, ”CINEMA 14:9” eller ”Dot by Dot”, vises kontinuerligt i længere tid eller i kortere tid over flere dage, kan det medføre efterbillede. Det anbefales, at du ser billeder i hele skærmens størrelse, undtagen hvis det resulterer i krænkelse af ophavsret. Nogle HD-udsendelser kan vise 4:3-indhold med bjælker isiderne, som kan medføre ujævn slitage. Efter visninganbefales det at se en video med bevægelser i hele skærmens størrelse. |
|
![]() |
|
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8685 |
![]() |
Jeg har ikke engang oplevet retention pga. at have set film med sorte bjælker. |
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Det samme burde vel gøre sig gældende på et CRT, hvis fosforbelægningen ikke slides så meget øverst og nederst pga. sorte bjælker? |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
Ja, så vil man også på CRT få "Burn In". |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12437 |
![]() |
Ja, men folk forbinder ikke CRT med indbrænding/ulige slid, så der hersker ingen frygt for den slags der...
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |