recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Soundbar til projektor og TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Soundbar til projektor og TV

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-Januar-2007
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Epsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Soundbar til projektor og TV
    Sendt: 01-Oktober-2022 kl. 19:39
Hej alle

Jeg har brug for hjælp til mit setup. Lige pt har jeg mit TV og projektor sat til min surround receiver som er sat til mit Apple TV som styrer alt. 

Jeg bruger dog sjældent surround eller projektor fordi det kræver en anden fjernbetjening og surroundreceiveren står i kælderen sammen med min Apple TV. 

Jeg kunne derfor godt tænke mig en mere simpel løsning og har kigget på Sonos arc. Men jeg er i tvivl om det kan lade sig gøre og hvordan det tilsluttes. 
Mit TV og projektor har særskilte hdmi kabler som kører til kælderen hvor alt elektronik er samlet. Jeg kunne godt tænke mig en nem måde hvor jeg kan få surround når jeg ser projektor
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2022 kl. 06:31
Hvad bruger du nu af lyd til projektoren ?


Vedr fjernbetjening.   Så findes der flere multi programbare fjernbetjeninger så ville kunne løse det problem. 

Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-Januar-2007
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Epsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2022 kl. 21:57
Lyd fra mit Apple TV er sat til min Yamaha receiver. Når jeg ser TV er den slukket og kører standard lyden via TV. Skal jeg bruge projektor skal receiveren tændes, skiftes udgang da jeg er nødt til at slukke for udgang til TV da det ellers flimrer. Jeg ved ikke hvorfor, men har mistanke til at det er fordi mine hdmi kabler er så lange. 
Mit teknik rum er i kælderen og jeg kører 15 m hdmi til TV og 25 m til projektor. 

Remotes kan jeg nok klare. Det er mere det besværlige i at skifte rundt på flere enheder, output og lignende jeg godt vil have simplificeret
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4437
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2022 kl. 11:42
Jeg skal lige forstå. Påtænker du helt at udskifte receiver + surroundhøjttalere med f.eks. Sonos Arc?
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-Januar-2007
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Epsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2022 kl. 16:48
Ja det kunne jeg godt tænke mig. Naturligvis også med to baghøjttalere
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4437
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2022 kl. 06:44
Er det så ikke overvejelsen værd at rykke elektronikken ud af kælderen og op til TV'et og projektor i stedet?

Ift. tilslutning så er udfordringen naturligvis, at lydløsningen skal virke med både projektor og TV. Sonos Arc er ikke en oplagt løsning her, idet den ikke har HDMI-indgang (til Apple TV). Du kan overveje en anden soundbar med HDMI-indgang (og 4K passthrough) og så en HDMI-switch bagved, som kan skifte HDMI-signalet mellem TV og projektor. Dit TV understøtter givetvis HDMI CEC, så Apples fjernbetjening kan bruges til tænd/sluk, men jeg ved ikke om din projektor gør det?

Afhængigt af, hvornår du påtænker at investere, så kan du også afvente og se, om dette bliver til noget i efteråret: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1663755277
Så vil du kunne tilslutte f.eks. Sonos Arc trådløst til Apple TV 4K, så du kan nøjes med HDMI-switchen til HDMI-videosignalet. Jeg bruger i stuen trådløs lydtilslutning fra Apple TV 4K til 2x HomePod og det er klippestabilt. Dog ved jeg ikke, om det vil virke med Sonos baghøjttalere.
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-Januar-2007
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Epsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2022 kl. 17:12
Tak for dit svar. 
Alle kabler blev trukket ifb ombygning. Så der er tonede fra projektor og direkte til kælderen. Så det kan ikke rigtig lade sig gøre at rykke det i stuen. Jeg kan godt i forhold til TV men det løser ikke udfordringen med projektor. 

Kan man godt tilslutte en anden soundbar? Hvordan er tilslutningen? 
Apple TV > soundbar > hdmi switch > projektor og TV? 

Det lyder spændende med trådløs tilslutning. Jeg har ikke vildt travlt så det er da værd at overveje
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4437
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2022 kl. 07:26
Oprindeligt skrevet af Epsi Epsi skrev:

Kan man godt tilslutte en anden soundbar? Hvordan er tilslutningen? 
Apple TV > soundbar > hdmi switch > projektor og TV?

Ja det ville være en mulighed med den signalkæde. Det er dog vigtigt, at både soundbar og HDMI-switch har minimum HDMI 2.0 4K passthrough og helst også HDR til brug med TV'et (eller et fremtidigt TV).

Hvis du har nye spilkonsoller på, så begynder udfordringerne med HDMI 2.1 (bl.a. 4K i 120Hz). Det kommer an på hvilket TV du har og udstyret nu og i fremtiden. Det er "svagheden" ved at have en mellemliggende enhed i kæden såsom receiver eller soundbar fordi de også løbende skal opdateres for at holde trit med TV'et (i nyere setup ville man typisk føre HDMI fra afspillere direkte til TV og så hive lyden ud med eARC, men det går ikke med TV + projektor).
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-Januar-2007
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Epsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2022 kl. 08:28
Ville man evt kunne sætte en hdmi switch eller andet ind inden soundbar?
Mit samlingspunkt er som sagt i kælderen hvor projektoren har fået trukket hdmi kabel til. Så det kunne være fedt hvis man kunne koble Apple TV > switch > soundbar > TV og projektor. 

Vil det være muligt? Jeg bruger ikke projektoren meget, så hvis det kan lade sig gøre behøver jeg ikke trække et yderligere 15 m kabel
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4437
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2022 kl. 08:59
Jeg kan ikke umiddelbart se, at det kan løses sådan. Lyden skal jo først frem til soundbaren før man kan sende videosignalet videre til enten TV eller projektor. Men Apple TV skal vel også op og ligge ved TV-skærmen? Hvis du senere vil kigge på trådløs TV-lyd fra Apple TV til soundbar, så tror jeg heller ikke det vil virke nede fra kælderen.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2022 kl. 11:34
Der findes trådløse HDMI løsninger hvis det er for at slippe for kabel
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-Januar-2007
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Epsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2022 kl. 14:58
Hmm nej jeg kan godt se det hele bliver lidt besværligt. Vi ser TV 90 % af tiden og her ville det være fedt med en soundbar til god lyd. Jeg skal bare have en god løsning til når jeg også gerne vil se det på projektor. Hvordan gør man det? Er det evt via HDFury?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu