recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spandex/Bi-stretch 120"+
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spandex/Bi-stretch 120"+

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
hillig Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Marts-2008
Status: Offline
Point: 108
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hillig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Spandex/Bi-stretch 120"+
    Sendt: 09-September-2021 kl. 12:57
Tænker at "bygge" mit eget lærred til en mørklagt kælder.
Pga manglende lofthøjde kunne det være fedt at lave et AT-lærred, da center ellers kommer næsten ned til gulvet
Kan se mange steder hvor der er guides til at bygge lærreder med spandex/Bi-stretch - men hvor kan de "rigtige"/bedste/billigste produkter købes?  -gerne i DK ( eller i EU )

Vil gerne ramme et sted mellem 120" og 135" i stedet for de 104" alm lærred jeg har i dag  Smile

Alle link til produkter/guides o.lign er mere end velkomne - så lad bare tråden stikke helt af Wink

/Hillig




Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2021 kl. 17:39
Nærmeste stofbutik, eller billigste online-stofbutik.

Hvis du tænker på de amerikanske tråde om "Miliskin" så er det ikke noget du kan få uden at betale fragt og moms, så gå du bare efter mat strækbart stof. Kører selv med bi-stretch, men synes ikke jeg fik gode nok resultater ved at køre AT, så har nu dobbeltlag og ikke længere AT.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2021 kl. 08:15
Jeg har købt hjem her fra et par gange - det endte på omkring 2000kr leveret for 110"

Da jeg kun sad 3m fra lærredet valgte jeg center stage ultrafine og der var ingen struktur at se men ellers ville jeg nok ha valgt centerstage XD

http://www.seymourav.com/screensDIY.php

Det vil nok være lidt dyrere end en spandex løsning men du vil på den anden side ikke have noget bølv som jacob er inde på. 

Jeg kan se at de har fået et reseller i finland, så måske de kan hjælpe

Finland

Concept HiFi
Martti Liikala
Kunnaankuja 11B
01370 Vantaa
TEL: +044-5033378
http://www.concepthifi.fi/joomla/
Martti: info@concepthifi.fi



Redigeret af Berdel - 10-September-2021 kl. 08:16
Til top
Mortiniz Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-November-2012
Status: Offline
Point: 24
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mortiniz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2021 kl. 08:41
Er lige med på en lytter her, da jeg overvejer ca. samme løsning ...
Til top
hillig Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Marts-2008
Status: Offline
Point: 108
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hillig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2021 kl. 11:40
Mit finske er desværre lidt rustent - men da en mulighed  at spørge dem :)

Håbet var at kunne finde noget a la spandex, hvor pris/kvalitet passer til en nærig nordjyde  ;) 
Bi-strech ligner det mange bruger her i DK - men hvor så lyden kan blive ødelagt hvis det skal passere stoffet?

Hvis center alligevel skal placeres under lærred ved Bi-strech, er den nemme/billige løsning jo nok bare et alm billigt lærred - fx https://www.dataworld.dk/elite-screens-rollo-beamerlein/cat-p/c/p2034830 

Men kunne nu godt lidt tanken om at lave det selv Geek
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2021 kl. 11:58
Der er adskillige, som er fint tilfredse med bi-stretch som AT-lærred. Den primære årsag til at jeg ikke gør det er, at jeg kører dobbelt lag. Startede med ét lag, syntes billedet var kedeligt, testede så to lag og blev imponeret over forskellen i farverne, men lærredet var ikke længere lydtransparent. Det er muligt at jeg kunne have strakt stoffet mere for et bedre resultat. Uanset hvad, jeg prioriterede billedet frem for lyden og flyttede højttalerne. Det hele er veldokumenteret (på grænsen til det groteske!) i min egen biotråd.


Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
hillig Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Marts-2008
Status: Offline
Point: 108
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hillig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2021 kl. 13:58
Så fik jeg lige læst det meste at din bio-tråd @jacobe - sikke en mega-lækker bif  Smile

Tror godt jeg tør forsøge med Bi-strech - det er trods alt ikke en større formue. Og hvis lyden ikke dur - må højtalerne rykkes udenfor.....
Jeg kan finde denne: https://www.stofogstil.dk/metervarer/bistretch/bistretch/bistretch-hvid - er det bare sådan 2 lag ovenpå hinanden? Ikke noget med at det ene lag skal være sort ?
Kan se du har købt i Sverige hvor det evt er lidt breddere - har du evt et link direkte til produktet? Og hvor meget kan/skal det ca. strækkes? ( 10-20% ? )
OG og og......  Smile evt et link til en beskrivelse af hvordan det er opbygget

og og - mange tak Thumbs Up - mega fedt med hjælp fra nogen der ved hvad det drejer sig om Wink


Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2021 kl. 22:27
Tak for de pæne ord, vores bio er ikke noget særligt sammenlignet med så mange andre, men den fungerer godt ift. hvad den har kostet.

Der er mange måder at gøre det på og lige så mange meninger om rigtigt og forkert. For os handlede det om et enkelt valg: ville vi helst have levende farver eller mørkere sort. Vi prioriterede farver, og derfor har vi to lag hvid. Vi har så ikke særligt imponerende sort, så hvis det er noget du vægter højt skal du måske vælge sort inderst.

Hvad angår bi-stretch har vi anvendt dette: 
men skulle vi starte forfra og bygge nyt lærred i dag ville vi i stedet nok anvende dette:
da det minder mere om spandex og formodentlig kan strækkes mere - er så også dobbelt så dyrt.
Kan du finde noget mat stof i blandingen 80% nylon/polyamid og 20% lycra/elastan svarer det til dét, man på amerikanske fora kalder for "spandex". Det må bare IKKE være blankt!

Der er masser af info om at bygge "DIY projectorscreen" på nettet, men jeg kan da godt dele ud af vores erfaringer.

Vi byggede en ramme i 45x21 reglar. Vi valgte, modsat mange andre, at bygge den "tyk" i stedet for "smal", forstået således at hvis du forestiller dig at rammen ligger ned på gulvet, så hviler rammen på træets smalleste side (se billede). Rammen er altså 45mm tyk i stedet for 21mm. Jeg er ikke snedker, men eftersom de længste stykker er over tre meter lange og absolut ikke snorlige, så gav det i min logik en stivere og mere stabil ramme. Muligvis er det forkert, eller bare ligemeget.
Rammen har to vertikale støtter, så midten er fri. Inden du fastgør stoffet, giv alle kanter en tur med sandpapir. Nogle maler rammen, men det har vi ikke gjort, kun de midterste støtter og det gjorde ingen forskel i praksis.



Jeg vil, klog af skade, anbefale at man køber min. ½ meter mere stof end nødvendigt, så man har noget at holde i, når man strækker. Du skriver du vil bygge et lærred på 120-135" - er det 16:9 eller Cinemascope-format? Vores er scope og lidt mere end tre meter bredt og ca. 130 cm "højt" (går ud fra at du forstår hvad jeg mener med "bredt/højt"). Et 16:9-lærred på 135" bliver ca. 300x170 cm. Det er måske liiiiige til øllet med 145 cm bredt (dvs. højt) stof, men burde gå an.

Når stoffet skal på er det super-vigtigt at gulvet er rent. Hvis muligt, læg det på et nystøvsuget gulvtæppe. Vask også hænder inden. Brug en hæftepistol og vær ikke nærig. Få så vidt muligt hjælp af mindst én person.
Læg rammen ovenpå stoffet (ét lag ad gangen - ikke begge lag på samme tid!) Jeg har efterfølgende læst, at det er en god idé at lægge stoffet lidt "skævt/på skrå" ift. rammen, da man åbenbart kan risikere at få såkaldt "moiré" hvis strukturen i stoffet ligger vinkelret med pixelerne - hvor stort et problem det er ved jeg ikke, jeg har aldrig selv lagt mærke til det. Men rådet er hermed givet videre (gælder kun yderste lag).
Begynd på midten af hver side, og arbejd derefter hele tiden på kryds, og afslut med hjørnerne. Inderste lag skal - i min erfaring - strækkes godt, hvis man vil have god lydtransparens. Yderste lag skal derimod ikke strækkes alt for meget, da man ellers risikerer at få tydelig struktur.
Jeg anbefaler på det kraftigeste at lave rammen 5-10 cm større på hver led, end den billedstørrelse man tilstræber, for at at gøre plads til en kontrasttramme. Vi har anvendt selvklæbende velour, som dog ikke holder længe uden lidt textillim.

Du må selv lige vurdere, hvordan du i praksis har mulighed for at hænge lærredet op. Vores hænger bare i kroge i loftet med strips.

Håber det er til hjælp.


Redigeret af jacobe - 10-September-2021 kl. 22:34
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
hillig Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Marts-2008
Status: Offline
Point: 108
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hillig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2021 kl. 09:18
Perfekt inspiration Clap - det giver blod på tanden til at prøve selv. 
Det er 16:9 jeg plejer at bruge ( nok fordi jeg ikke kan finde ud af andet ) - så det bliver det nye også.
Har dog lige en kælder der skal ha nogle skamowall's sat op først - så der går nok lidt tid inden alt det sjove kan begynde... 

Kan ikke helt forstå at det er nemmest at have stoffet på gulvet og rammen ovenpå - er det ikke svært at strække ud? Og svært at se om det bliver strukket jævnt ud?  

ps: kontrasttramme? Det er ikke nok bare at male det sort? Eller kan se ses ude ved kanten ?
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2021 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af hillig hillig skrev:

Kan ikke helt forstå at det er nemmest at have stoffet på gulvet og rammen ovenpå - er det ikke svært at strække ud? Og svært at se om det bliver strukket jævnt ud?

Eftersom jeg har hæftet stoffet fast på rammens bagside, såååå ....

Oprindeligt skrevet af hillig hillig skrev:

kontrasttramme? Det er ikke nok bare at male det sort? Eller kan se ses ude ved kanten ?

Hvad havde du tænkt dig at male sort - stoffet?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
hillig Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Marts-2008
Status: Offline
Point: 108
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hillig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2021 kl. 21:35
@jacobe - slår lige hjernen til igen ;)
Troede lige at kontrastrammen var nogen indvendigt i rammen, som kunne ses når der kom lys på... Embarrassed
Og den med at ligge stoffet nederst lurede jeg lige efter jeg havde skrevet... Sikke noget vrøvl jeg fik skrevet... Wink


Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2021 kl. 21:50
No problem.

Jeg kan da for øvrigt lige uddybe - når jeg skrev, at jeg anbefaler at lave rammen "5-10 cm større på hver led" mente jeg egentlig i hver side - dvs. hvis du vil have et 3 meter bredt billede anbefaler jeg du laver rammen 3.20 bred og beklæder de overskydende 10 cm i hver side med noget velour-agtigt. Det samme foroven og forneden, selvfølgelig.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu