recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - SPDIF - hvad er det ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSPDIF - hvad er det ?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JPED Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Emne: SPDIF - hvad er det ?
    Sendt: 21-Oktober-2007 kl. 22:16

Jeg har flere steder set  at man taler om et spdif stik og at man i den forbindelse nævner jack stik. 

Er SPdif bare et almindelig analog jack stik, og kan det overføre et digitalt lydsignal?

Mvh

JPED

Redigeret af JPED - 21-Oktober-2007 kl. 22:16
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2007 kl. 22:29

Det er en Digital lyd interface mellem diverse udstyr, forbindelsen kan enten være Coaxial eller Toslink. Bruges af stort set alt udstyr idag, Recordere, STBer, TV, PCer, DVDer, Recivere.  

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2007 kl. 22:33
Oprindeligt skrevet af JPED JPED skrev:

Jeg har flere steder set  at man taler om et spdif stik og at man i den forbindelse nævner jack stik. 

Er SPdif bare et almindelig analog jack stik, og kan det overføre et digitalt lydsignal?

SPDIF er ikke en stiktype, men en protokol til overførsel af digital lyd. SPDIF kan overføres med forskellige stiktyper: Toslink (optisk), RCA også kaldet phono-stik (ikke at forveksle med jackstik), minijack eller jack-stik (hovedtelefon-stik), eller BNC-stik. I princippet vel egentlig også XLR, men jeg har aldrig set apparater med SPDIF-udgang som XLR. Når der er digitalt output via XLR, er det som regel fordi man bruger en anden protokol, AES/EBU.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2007 kl. 22:39

Et stik er iøvrigt aldrig digitalt eller analogt... Det er bare en fysisk dims, der kan overføre strøm. Om strømmen indeholder digitale eller analoge signaler, er stikket principielt ret ligeglad med - det afgørende er at bruge kabler og stik der overholder de specs som standarden foreskriver. Dvs. f.eks. 75 ohm ved elektrisk SPDIF overførsel.

Til top
JPED Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-November-2005
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2007 kl. 20:15

Jeg har købt en Selector, og er i tvivl om hvordan jeg udnytter spdif udgangen på den.

Jeg har kigget lidt i Selector FAQén - kan det virkelig passe at jeg bare skal bruge et kabel med mini jack i den ene ende og 2 stk phono i den anden ende. Hvor den røde så skal tilsluttes min coaxial indgang på min surround reciever og den anden ikke skal bruges til noget?

VIl det give mig digital overførsel af surround lyd?

Mvh

JPED

Redigeret af JPED - 23-Oktober-2007 kl. 20:17
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2007 kl. 20:22

Det er da helt rigtigt regnet ud. bortset fra, at det med Surround er der ikke mange der bruger. Det er faktiskt kun C+ Flim der gør det.

Du skal for at kunne få Surround indstille til Home Cinema, du skal dog være opmærksom på, at når der så modtages AC3 lyd, så er der IKKE noget lyd på Scart tilslutningerne. Så det er ikke muligt at optage en film når lyden er i AC3. 

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu