recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Specifikationer på din hjemmebyggede server
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSpecifikationer på din hjemmebyggede server

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2010 kl. 22:55
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Kender I Vortexbox? Man downloader en iso-fil med hele systemet, brænder en cd og installerer. Alt til mediaserver er med.
http://vortexbox.org/

* Fungerer godt som en back-end server for XBMC (Xbox Media Center), der kører på XBOX, Widnows, OSX, Æble eller Linux.

Elsker de der oversættelser, mon sådan et æble selv kan finde dæksel kunst? Wink

Vortexbox ser interessant ud, spørgsmålet er bare om den har okay hastighed? Til mit behov er hastighed relativt vigtigt, det bliver hurtigt kedeligt at kopiere 5-6GB videofiler frem og tilbage hvis det er en sløv spand..

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Ok, jeg havde ellers håbet på at det var en nogenlunde korrekt opskrift på hvordan den skal konfigureres, da jeg synes den hjemmebyggede version virker til at være super fed hvis man kan få softwaren op og køre. Det virker lidt dystert hvis jeg skal oprette en tråd med noob-spørgsmål til hvordan den skal sættes op - men det slipper jeg nok ikke for selvom jeg køber en færdig løsning.

Forklaringen på smallnetbuilder ser rimelig okay ud, men djævlen ligger i detaljerne. For at starte et sted så beskriver snb installationen på en ubuntu 8.04. Den ubuntu du får på ubuntu.com er version 10.04.

Ubuntu kommer med en bunke "repositories" som er en slags database med links til steder ubuntu kan hente software fra. Når du følger forklaringen og skriver "install webmin" for at få installeret webadmin interfacet kigger ubuntu i listen for at se hvad pokker webmin er og om der er andre softwarepakker der også skal loades. Hvis den finder det den leder efter skovler den selv en bunke software hjem og installerer det, temmeligt smart..

Problemet er at en af de software pakker webmin skal bruge ikke længere er med i listen over softwarepakker ubuntu 10.04 ved hvor den skal finde, dvs. undervejs i installationen af webmin vil den fortælle dig at den ikke kender perlmd5, så den skal du enten manuelt tilføje listen eller manuelt hente og installere. Det er ikke nogen umulig opgave, men det er heller ikke plug'n'play og du kommer til at bruge tid på at google dig frem til hvordan..

Jeg siger det ikke for at afskrække dig, kun for at fortælle dig at det ikke er noget du lige knalder sammen på en halv time inden aftensmaden, du skal være klar på at løbe hovedet mod en mur og være stædig nok til at kæmpe dig igennem. Til gengæld må jeg sige at fornemmelsen når du kommer gennem en forhindring er fed..

Jeg brugte 2½ dag fra jeg havde samlet min NAS til jeg havde en fungerende løsning. Det var ikke 2½ dag non stop, det var sådan et par timers googlen for at komme forbi en forhindring, lægge det på hylden og lave noget andet, forsøge igen senere på dagen, løse et problem og ramme et andet, bokse lidt mere med det, sove på sagen, prøve en anden rute osv. osv. Men hey, nu er den i luften! LOL
Til top
Thomas K Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Januar-2010
Sted: Nordsjælland
Point: 461
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2010 kl. 11:55
Kan i ikke godt holde tråden
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2010
Sted: Horsens
Point: 1639
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2010 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Super spænnende med dit setup, Strandvasker. Jeg påtænker selv at skulle købe en NAS, men jeg ved ikke hvor man får mest for pengene - byg selv eller en fra Synology? Jeg vil meget gerne hvis man kunne bygge en server som bruger lidt i strøm, kan sættes op til at gå i dvale på bestemte tidspunkter (som en tidsplan) og kan tilgås/vækkes remotely. Fx. at kunne starte serveren op via netværket fra arbejde, hjemme hos min far eller lign. Altså, så man kan tænde den når man har brug for det.

Jeg har tænkt mig at den skal bruges til at streame til en PCH-A200, tage backup (som en slags iso fil) af alt som er på pc'(erne)en, så jeg hurtigt kan sætte en ny harddisk i og være oppe og køre igen.

Jovist burde DIY løsningen give øretæver, men kræver det den store uddannelse at sætte den op? - jeg er ikke vant til at rode med netværk, så jeg skal i lære uanset om jeg køber en færdig løsning eller en byg selv.

Jeg kunne ikke lige se en tråd hvor det var mere passende at spørge, så jeg håber det er iorden at jeg låner denne tråd.

EDIT: Når man som mig selv er ude og sondere markedet, så ville det være kanon hvis alle, ligesom strandvasker, skriver en samlet pris på maskinen både med og uden software samt hvor det hele kan købes. Har fx. søgt på bundkortet, og det eneste jeg får er engelske reviews og producentens hjemmeside.

ser da ud til getmore har fået dem http://www.getmore.dk/detalje-side.aspx?ProductGuid=X7SPA-HF-O
Til top
indicus Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Juli-2010
Sted: DK
Point: 65
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2010 kl. 16:07
Hey :)

Jeg har os valgt at bygge en NAS selv udelukkende for at være sikker på at jeg hele tiden selv har muligheden for at udbygge min NAS samt have 110% kontrol over systemet.

mit setup ser pt ud på flg. måde.:
  1. Hvad bliver serveren brugt til? (Musik, tv, backup, osv.):
    Lagring af alle mine data, streaming af musik, blueray + dvd film. backup af vores bærbare computere samt HTPC'en,

2. Hvilket hardware er den bygget af? (Bundkort, harddiske, tv kort, raid kontroller, osv.):
    Intel P3 3.0 Ghz cpu samt tilhørende bundkort
    2 GB Ram
    SATA Raid Controller (da der vist ik er sata porte på bundkortet)
    2x 1 tb HDs hvoraf den ene af dem bliver brugt udelukkende til backup
    1x 120 GB IDE harddisk til styresystem
    Kabinet : Fractal Design Define R2 Black Pearl (plads til 8 diske samt 3 5.25 bays)

3. Hvilken software er der installeret? (Operativsystem, tv-server, anden software, osv)
    Jeg bruger FreeNAS som OS, der er alt hvad jeg skal bruge i og det køre klippestabilt.

4. Hvordan er den sat op? (WOL, Remote desktop, powersave, osv.)
    FreeNAS styres via en browser på samme måde som f.eks. en router gør, men der er en del funktioner installeret bla. DAAP server, Torrent klient, FTP og meget mere.

5. Antallet af brugere? (Samtidige)
    Mig og konen ;) men det løber nok op i 4 pc'er i alt :)

6. Mangler? (Performer den efter ønsket, herunder antal samtidige tv seere)
    Systemet er klippe stabilt, så den preformer fint selvom jeg tager backup af en maskine og streamer HD video fra den.

7. Fremtidige opgraderinger? (Hvad skal den udvides med, ombygges til):
    1. En intel Atom bundkort/CPU da den P3 er lidt af en strøm sluger ;)
    2. Flere og størrer Harddiske da 1 TB ikke rækker langt ;)

8. Hastighed? (Hvor lang tid tog det sidst du kopierede en stor fil til/fra serveren? Filstørrelse, tid og evt om det var ftp eller windows kopiering eller noget andet):
    vel omkring 20 min for en DVD film da det kun kører 100mbit ;)
Generelt er jeg fuldt ud tilfreds med mit system, det kører rigtig godt, det eneste der har været lidt bøvl med er DAAP server funktionen der pludselig er holdt op med at fungere men det har den ik gjordt i lang tid, så håber på det er over :)
Men ellers super lækker og billig løsning, rart at kunne tilgå alle mine filer fra Norge hvor jeg arbejder og faktisk styre maskinen 100%
Maskinen blev bygget af nogle ældre computer dele jeg havde liggende og systemet er derfor ikke specielt strømbesparende ;)
Jeg er rigtig glad for kabinettet da der er plads til 8 diske i og der er så ydermer mulighed for 4 diske mere i de 3 5.25 bays og bedst af alt, der er et godt airflow i kabinettet og så er det lydisoleret fra fabrikken af.. :)

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2010 kl. 23:46
Har endeligt fået bygget min nas færdig...
Startede som et forsøg på at opnå bedst performance med den billigste pris for diskplads i et multibruger miljø.
Målet var at lave en maskine bestående af tilgængelige stumper, som altid ville kunne udskiftes eller repareres. Tidligere versioner af Dell RAID controllere er bagudkompatible, så en ny model burde kunne læse eksisterende virtuelle diske. På den måde ender man ikke med en dyr kasse hvis bundkort eller controller går. Kravet var mulighed for 8 diske i maskinen for at udnytte diske, kabinet og hardware maksimalt.
  1. Hvad bliver serveren brugt til? (Musik, tv, backup, osv.)
    Bliver brugt til billeder og backup

2. Hvilket hardware er den bygget af? (Bundkort, harddiske, tv kort, raid kontroller, osv.)
    CPU: Intel Atom 330 dual core
    Bundkort: Asrock A330ION
    RAM: 1 GB DDR3 single channel
    RAID: Dell Perc 6/i SAS (LSI) 256 MB ram - batteri backup - modificeret køleplade
    Diske: 4x 2 TB - Samsung Spinpoint F3 EcoGreen HD203WI SATA i RAID 5
    Kabinet: Fractal Design - Define R3
    PSU: Enlight 300 watt 80plus
    System disk: gammel Western Digital sata

Samlet pris uden diske med plads til 8 diske: ca 3500 kr

Samlet pris med 4 diske ca. 7.000 for 5,45 TB diskeplads efter formatering.

3. Hvilken software er der installeret? (Operativsystem, tv-server, anden software, osv)
    Windows Server 2003 R2 32bit
    Burde performe identisk med en Windows XP dog kun til 10 samtidige brugere.

Windows shares
    Hibernation med Wake On Lan
    Placering i brygges.

2-3

Skrivning til nas er lidt under ønsket hastighed, måske ION platformens netkort?
    Maskinen starter langsomt, er først klar efter 60 sek. (var forventet)

7. Fremtidige opgraderinger? (Hvad skal den udvides med, ombygges til
    Måske 4 diske mere - der er plads på RAID controlleren

8. Hastighed? (Hvor lang tid tog det sidst du kopierede en stor fil til/fra serveren? Filstørrelse, tid og evt om det var ftp eller windows kopiering eller noget andet)
    Windows kopiering ca. 116 MB pr. sekund ved læse
    Windows kopiering ca. 76 MB pr. sekund ved skrive

Billeder af dyret og nogle tests:

Fractal Design - Define R3 med støvfiltre ved alle luftindtag

Dell Perc 6/i SAS RAID controller med modificeret køleplade.

Hastigheden på den lokale disk - flaskehalsen bliver de "langsomme" diske.
Lokal disk performance

Hastighed ved netværkoverførsel - oversigt over netkort belastning.
Hastighed ved netværk overførsel

Redigeret af Cyberguyen - 18-August-2010 kl. 00:09
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2010 kl. 14:24
Den ser nice ud.. Jeg kan se at det der benchmark program du tester up- og downloadhastighed med nøjes med at overføre 512 MB, det er jo ikke mere end din NAS kan have i memory'en, dvs. diskenes hastighed når dårligt at blive en faktor.. Hvor længe er du om at høvle fx. en 5 GB videofilm over på NAS'en og hvor lang tid tager det at skovle en tilsvarende fil den anden vej? 
Til top
M-P-A Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-August-2005
Point: 387
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2010 kl. 21:28
  1. Hvad bliver serveren brugt til? (Musik, tv, backup, osv.)
  2. Hvilket hardware er den bygget af? (Bundkort, harddiske, tv kort, raid kontroller, osv.)
  7. Fremtidige opgraderinger? (Hvad skal den udvides med, ombygges til
  8. Hastighed? (Hvor lang tid tog det sidst du kopierede en stor fil til/fra serveren? Filstørrelse, tid og evt om det var ftp eller windows kopiering eller noget andet)

1. Musik / Film / Backup 
2. Asus P5QPL-VM EPU- E6600 - 4gb ram - 2x1.5 TB 2x1TB sata diske + 1 Ekstern 1.5 TB Disk +  300GB IDE disk
3. Windows Server 2008 R2
4. WOL - Remote Desktop
5. 2-3
6. Plads til flere diske - hw raid.
7. Få installeret mit raid kort og opgraderet med flere diske.
8. Trækker en 65-70MB/sek ved 4.5gb filer ifølge windows fartmålingen (er sikkert bugget)
Til top
Hamsjael Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Januar-2010
Point: 248
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2010 kl. 16:32
  1. Musik, film, tv optagelser, DLNA streaming, automatisk backup af clienter, webserver (online tilgang af filer, control af server + fotoalbums til venner og familie.
  2. Asus m-atx bundkort m onboard grafik. Athlon II x2 240e (energy efficient). 2GB ram. 2*500GB til os og client  backup. 1*250GB 2.5". 3*2TB WD til data. Antec kabinet m. 1*120mm + 2*92mm blæsere. UPS der også klarer overspændingsbeskyttelse.
  3. Windows Home server os. iverse add-ins for at tilpasse maskinen til vores behov.
  4. Remote desktop.
  5. 6
  6. Har endnu ikke oplevet nogen mangler ud over det evige behov for mere plads
  7. Overvejer Tv-server. Måske det lækre kabinet fra Fractal Designs
  8. Normalt 40 - 55 MB/s.
Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Point: 1499
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2010 kl. 16:55
jeg ville nok kigge efter et godt standalone netkort fiber/kobber ,til datatrans. og bruge det indbyggede til admin. eller's er det da superfedt !Smile
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2010 kl. 22:57
Oprindeligt skrevet af len61 len61 skrev:

jeg ville nok kigge efter et godt standalone netkort fiber/kobber ,til datatrans. og bruge det indbyggede til admin. eller's er det da superfedt !Smile

Jeg ville gøre det samme, men med et Atom bundkort er der ikke særligt mange der har mere end et enkelt 16x pci-e. Ouch

Så skal man vælge at gå op i en Intel i3 løsning som er 600-800 kr dyrere, hvis det kan gøre det...
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2010 kl. 23:09
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Den ser nice ud.. Jeg kan se at det der benchmark program du tester up- og downloadhastighed med nøjes med at overføre 512 MB, det er jo ikke mere end din NAS kan have i memory'en, dvs. diskenes hastighed når dårligt at blive en faktor.. Hvor længe er du om at høvle fx. en 5 GB videofilm over på NAS'en og hvor lang tid tager det at skovle en tilsvarende fil den anden vej? 

Den løber med omkring 50 MB i sekundet med en stor fil som kopieres, men det er jo stærkt misvisende da flaskehalsen så bliver den maskine som jeg sender fra. Det vil kræve at jeg har en maskine der kan levere alt data til netkortet og samtidig har et fornuftigt netkort.

Jeg trækker omkring 80 MB i sekundet ved overførsel fra 2 samtige windows maskiner. Det er nok Windows der et sted har en flaskehals ved single user systemer. Jeg tror den vil skalere til 115 MB i sekundet, hvis man sætter flere klienter på.

Der er kun 1 GB i maskinen, som altid ligger omkring 300 MB brugt. Så det er ikke fordi systemet kan cache vildt meget. Desuden har systemet ikke det store behov for at cache, da de interne diske kan levere omkring 250-300 MB i sekundet kontinuerligt ved filer større end 1 MB. Det er langt mere end jeg kan høvle igennem netkortet.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu