|
|
Besvar ![]() |
Side <123 |
Forfatter | ||||
andershede ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 23-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 291 |
![]() |
|||
Kan anbefale at smide Linux i. Eks. Ubuntu :)
Det er rigtigt godt hvis man har en lidt ældre PC og mest surfer. Windows bliver altid så hurtigt sovset til i alverdens ting er min erfaring :) |
||||
![]() |
||||
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6694 |
![]() |
|||
Hej Casper
Så er den nye version af Ubuntu (10.4) klar: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download Flottere og hurtigere nu. Jeg må hellere selv prøve den nu. |
||||
Venlig hilsen
KB |
||||
![]() |
||||
SLETTET_20120103 ![]() -- ![]() Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
![]() |
|||
Brixen mfl.
Hvordan er det at benytte ubuntu for en ganske almindelig bruger? - Jeg tænker bestemt på installering af printere og drivere til ens pc. Jeg har nemlig selv overvejet at skifte til noget linux, men dem som jeg har set som har det bruger mere tid i konsollen end at bruge pc'en. Man hører jo ellers at hvad der er i de forskellige linux-distributioner kommer i den næste version af OSX som derefter kommer i Windows. Hvordan er det ellers med programmer som normalt kun er til Windows, er de kombatble på nogen måde? Jeg tænker på de spil jeg har, samt nogle programmer som AutoCAD, Solid Works, MasterCAM som vi bruger regelsmæssigt. |
||||
![]() |
||||
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6694 |
![]() |
|||
@Anima
Avancerede programmer som AutoCAD, Solid Works, MasterCAM, tror jeg godt man kan opgive at få til at køre, hvis de ikke også findes i en Linux version. Nogle spil kan køre i Wine (en windows simulator). Men på en ældre pc synes jeg Ubuntu er godt, og hvis man kan nøjes med de programmer der kan hentes gratis gennem Ubuntu softwarecenter, så er de også lette at installere. Jeg har haft en Fujitsu bærbar, som var købt med XP - den kørte udmærket med Ubuntu, men jeg måtte bruge konsollen for at få en bluetooth mus til at virke. Resten virkede fra starten. Desuden bruger jeg en Ubuntu Live-CD til at boote på, hvis jeg skal rode med en pc, der har problemer. Hvis Ubuntu virker fra starten på en pc, er det let at bruge. Ellers synes jeg man skal have god tid og finde en masse i forskellige forums. Her er noget om den nye version. LST i navnet betyder Long Time Support, men jeg kan ikke huske hvor mange år. http://www.ubuntu.com/products/whatisubuntu/1004features |
||||
Venlig hilsen
KB |
||||
![]() |
||||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|||
3 år for desktop versionerne, og 5 år for server versionerne. For de normale versioner er det 1 1/2 år ("support" betyder at Ubuntu/Canonical vil levere sikkerhedsopdateringer, i hvert fald i de dele af Ubuntu som Canonical er ansvarlig for; jeg er ikke sikker på at det også gælder de community drevne dele). Men... det er efter min mening primært relevant hvis du er en virksomhed og skal installere det samme OS på mange maskiner. Hvis du er en almindelig privatperson, vil det bedste råd normalt være at opgradere hver halve år for at få de nyeste versioner af kernen og programmerne. Ubuntu 8.04 LTS kører stadig med Firefox 3.0. Med hensyn til "bloat" og systemkrav vil jeg placere de almindelige Ubuntu versioner (Gnome) et sted mellem Windows XP og Windows 7. Hvis man har en gammel bærbar, kan der være en ide i at overveje en lidt mindre krævende Ubuntu/Linux variant, for eksempel Xubuntu. |
||||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||||
![]() |
||||
Brasch ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 645 |
![]() |
|||
uden at nedgøre trådstarter på nogen måde, hvordan tror dem der foreslår ubuntu fremfor windows helt ærligt selv det vil gå med en linux version, hvis manden ikke engang kan få windows til at køre ordentligt?
Hver gang der kommer en opdatering til windows kræver det en lille smule flere resourcer af pc'en og en pc der blev leveret med xp el. vista for nogle år siden er måske ikke i stand til at køre det ordentligt længere pga. hardwarebegrænsninger. Umiddelbart virker det ikke som om pc'en har for meget ram - det vil sandsynligvis hjælpe lidt på det at opgradere til 1,5-2GB. Det samme kan så siges for resten af hardwaren.
Det vil helt sikkert give en smule at opgradere både ram, cpu og hdd til noget der er en smule bedre, men jeg tror ganske enkelt ikke det kan hjælpe nok, da den største flaskehals er bundkortets hastighed (dermed også ram, cpu og hdd, men det vil ikke hjælpe noget at opgradere til hastigheder bundkortet ikke understøtter). At udskifte bundkortet og det meste af hardwaren på en bærbar tror jeg ganske enkelt ikke kan svare sig.
Bedste bud tror jeg stadig er at nedgradere til et "lettere" operativsystem, hvis det nuværende er vista, vil xp være det bedste bud. Hvis det nuværende er xp er win 98 det bedste bud (hverken win ME el. 2000 var specielt gode). Desværre er win 98 håbløst forældet og supporteres ikke længere af MS. Win 7 kunne faktisk også være en mulighed, hvis der bliver kørt vista nu. Et skifte til ubuntu vil have nogenlunde samme effekt, men det vil være relativt ubrugeligt for gns. brugeren der normalt bruger windows. Løsningen i både vista og xp kunne være ikke at installere hverken opdateringer eller servicepacks, men det kan absolut ikke anbefales, hvis den skal på nettet
|
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Med Ubuntu bliver han ikke lokket til at installere alle mulige anti-virus, anti-spyware osv. som bringer systemet i knæ.
Og det koster.
Nej, det drejer sig om at få mest muligt ud af den hardware, der allerede er der. Og der er en linux-distrubition, der virker på hans pc et forslag.
Men det koster jo at nedgradere. Kan man overhovedet købe andet end Windows 7 nu? Evt. Windows 7 med nedgradering til XP. |
||||
Venlig hilsen
KB |
||||
![]() |
||||
Casper ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 598 |
![]() |
|||
Jeg har nu formateret pc'en, og den er blevet noget hurtigere igen.. Køber måske flere ram, men nu må vi se.. Så umiddelbart gør jeg ikke mere.. Tak for inputtene :D
|
||||
Af børn og fulde folk skal man høre sandheden.
|
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |