|
Spil højt - lejlighed? |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Forfatter | |
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
En god måde også finde et godt niveau at høre musik på uden at genere naboerne, er selvfølgelig ved at lytte efter lige når du er flyttet ind, hvor meget du hører til dem også over og underboer. Hvis du ingenting hører, så er der god isolering med deckene, men hvis du tydeligt hører andre, jamen så du regne med bruge ørebøffer.
![]() Vi selv spiller aldrig højere når vi ser film end vores børn sover godt og tungt og har heller ingen klager fra naboer/overboer fået endnu. |
|
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
|
![]() |
|
stenergut ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 17-Marts-2008 Status: Offline Point: 383 |
I min bygning er der meget lydt. For et par måneder siden fik jeg en ny genbo. Man skulle tro der ved samme lejlighed var åbnet et ungdomshus overfor. Jeg kan ikke høre hvad de lavede inde i lejligheden. Men folk kom og gik på de mærkeligste tidspunkter. Der blev smækket med dørene, elefantmarcheret på trapperne, rusket i gelænderet, efterladt sorte affaldssække med ildelugtende køkkenaffald i opgangen, samt urin fra farmands kamphund. Jeg var ved at blive godt gal i skrallen. Heldigvis er løjerne stoppet. Han fik formentlig en skriftlig advarsel, hvem ved. Så mangler jeg bare at tage mig af de knægte, der drønner frem og tilbage på gangarealet i baghaven. De står og rodder med maskinerne og gasser op lige under min altan om sommeren. Måske skulle man lade sig inspirerer af Dexter :-)
Vedr. musik. Jeg og min underbo plejer at spille 1-2 timers høj musik om eftermiddagen, når vi kommer hjem fra arbejde. Det fungerer udmærket. Generelt skal man ikke spille høj musik i længere perioder, eller på utidige tidspunkter, IMO anyway. Ellers må man sku købe sig et par hørebøffer. Ikke sikkert at resten af verden er interesseret i at høre ens musik. Det er ikke småting man skal trækkes med, når man bor i almennyttig.
Redigeret af stenergut - 22-Februar-2012 kl. 23:00 |
|
![]() |
|
daddyd ![]() Bruger ![]() Oprettet: 06-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 120 |
Jeg har en kammerat fra Jylland, der brokker sig over støjen når naboen børster tænder. Hvis han var kommet ind til mig og havde klaget over det, ville jeg være fuldstændig ligeglad med lyd derefter. En anden kammerat fik engang et sødt lille postkort fra en nabo, der var lidt træt af at min kammerat havde holdt en spontan fest natten til en onsdag. Skrevet pænt og med et glimt i øjet. Det fik ham til at tage hensyn.
Min pointe er nok: Der kan alle steder være kværulante mennesker, der ikke kan tåle det mindste støj. Accepter, at du ikke kan være venner med alle og tag så hensyn til de 90 % ved ikke at holde fest midt om natten på hverdage og hvad der ellers er normale hensyn!
|
|
![]() |
|
slumbert ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 05-November-2009 Status: Offline Point: 1977 |
Redigeret af slumbert - 23-Februar-2012 kl. 01:33 |
|
endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål |
|
![]() |
|
slumbert ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 05-November-2009 Status: Offline Point: 1977 |
Jeg skrev at musik skal kunne mærkes som et svar til det ovenstående udsagn; " Et godt anlæg lyder jo også godt, når der er skruet ned"
For det meste lyder det bare bedre når der bliver spillet lidt højt. Også på gode anlæg. Jeg kan i øvrigt slet ikke den måde du anskuer det som et egoistisk problem. Det gælder netop om at vise hensyn overfor andres støj og alle mulige andre særheder som kan være generende når man bor så tæt. Det har ikke noget at gøre med at der er et regnskab hvor man "hævner" sig ved at larme fordi naboen larmede dagen før. Det gør ikke nogen gladere hvis der går børnehave i den. Hvis mine naboer ikke kan acceptere at jeg nogle gange skruer op for musikken, så er er det lige så meget dem der egoistiske. Jeg spiller ikke så ofte højt om aftenen og heller ikke omkring spisetid, men det sker ved festlige lejligheder. Jeg vil lige nævne at jeg bor i det centrale københavn hvor der der er en del larm fra gaden fra sirener og trafik, så hverken jeg eller mine naboer er vant til fuldstændig stilhed. |
|
endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål |
|
![]() |
|
kaizer ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2354 |
Enig. Som tidligere nabo til en 20-årig der just var flyttet ud fra sine forældre på landet, hvor han iflg. hans egne ord måtte spille så højt han ville, kender jeg udemærket til støj fra nabo. Han var typen der ofte startede anlægget så snart han kom ind ad døren; holdt desuden en masse "fester" og havde svært ved at advare opgangens beboere om hans intentioner. Når han var på ferie lånte han sin lejlighed ud til sine venner, så de havde et sted de kunne larme. Det var mildest talt træls at skulle flygte fra sin egen bolig flere gange om måneden, for at slippe for hans/deres larm. Han var udenfor på pædagogisk rækkevidde, og til trods for alle de gange jeg appelerede til hans sunde fornuft (af hvilken han vist ikke have meget) om at når man bor tæt er man nødt til at tage hensyn til sine medmennesker, blev det aldrig rigtigt bedre, og det endte med at vi flyttede i hus.
|
|
![]() |
|
rene49 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-Marts-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 871 |
hold da op en masse svar man har fået herinde, mange tak!
Jeg kan se folk hurtig har draget forhastet konklusioner om at jeg er en kommende patient med hørerskader, og egoistisk osv. Kan se mange har misforstået min spørgsmål en del, jeg må have formuleret mig forkert.. - Mine forældre har selvfølgelig altid sat begrænsninger for hvor højt jeg må spille, de gider ikke hører på at jeg spiller meget højt. Hvis jeg ser film, ser jeg aldrig film over, biograf volume. -15db på receiveren, efter reference niveau. Og det skader ihvertfald ikke hørelsen, jeg tror også det er begrænset hvor mange hørerskader jeg kan forvolde mig selv, med mit nuværende setup. Med hensyn til naboer osv, er det self min hensigt at være opmærksom på ikke at genere naboer i lejligheden. Jeg ser da mig selv som et sympatisk menneske, der tager hensyn til andre. Det store formål med spørgsmålet var bare at hører om man decideret skulle sælge sit setup for at flytte, da man jo hører om, at nogen oplever at de knap kan se tv for naboerne. Og ja som der bliver skrevet som respons i tråden, så lyder mit anlæg selvfølgelig også godt ved lav volume, men alle kan jo godt lide høj musik af og til.
(min definition af høj, er sådan man stadig kan hører hvad andre siger) ikke diskotek musik... |
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
Jeg synes ikke det er særligt svært, hvis man ikke har et specielt forhold til alle beboere,som kan blive generet, så bør man gøre følgende:
Skru op for musikken og gå udenfor din dør. Hvis det tydeligt kan høres hvilket nummer du spiller, så er det for højt. På den måde kender du dit lydniveau. Når klokken overstiger 22, bør du skrue en anelse mere ned. En tommelfingerregel er at man kan tillade sig at spille lidt højere i betonbyggeri. Hvis man skal holde fest skal det varles med en seddel i opgangen og nabo-opgangen, hvis der er tilstødende vægge. Glemte lige at nævne at der i de fleste lejelighedskomplekser også gælder regler om at man ikke må bore og banke imellem 19 aften og 7 morgen på hverdage. Søndag er forbudt og nogle har også regler der hedder indtil 16 lørdag. Første weekend efter indflytning ser naboer ofte igennem fingre med ovenstående regler. I ekstremerne: Det værste man kan udsætte sine naboer for er at komme hjem fra byen klokken 4 om natten og sætte højt musik på. Det kan resultere i underskriftindsamling og udsmidning eller politianmeldelse. Politiet må ifølge dansk lov konfiskere lydudstyr fra private hjem efter gentagne ganges overtrædelse af deres påbud. Redigeret af Cyberguyen - 23-Februar-2012 kl. 10:44 |
|
![]() |
|
rene49 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-Marts-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 871 |
Nu er det ikke ekstremer jeg er uden efter hehe. Et menneske med normal tankegang, kan vel tænke sig til at man ikke spiller højt om aftenen osv.. Det er bare generelt, hvad folks ERFARNINGER var med at spille musik/film når de boede i lejlighed. Jeg er nu kommet frem til, at det er svært at sige, eftersom der er forskel på selve bygningen, og hvor følsom ens naboer er overfor støj.
|
|
![]() |
|
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
Det handler vel bare om sund fornuft, samt at følge de regler der findes i foreningen.
I min forening er reglen at der skal være ro fra kl 23 til 8, og derudover må man tage hensyn til hinanden. De fleste bygninger af ældre dato er ikke specielt godt isoleret mht strukturtransmitteret lyd, og derfor bliver man efter min mening nødt til at pålægge sit selv et vist niveau af overbærenhed. a Hvis trådstarter har mulighed for det, vil jeg anbefale at vælge en lejlighed i nybyggeri. De vil (forhåbentlig) være lavet efter den seneste lovgivning hvor en etageadskillelse skal være dæmpet med minimum 53 dB. Fx bor min bror i en lejlighed i Ørestad, og de hører stort set aldrig noget til naboerne (den ene nabo har fx haft et kolikbarn, hvilket vel er en ok test). Kan huske en samtale jeg havde med min forrige underbo, der godt kunne li at spille høj musik. Han sagde jeg kan godt li at spille højt, men det kan du jo også. Og så var den ikke længere...
![]() |
|
![]() |
|
Det er rart med cictater af regler. f.eks. det med at nogen vil have der skal være ro fra 8-23 osv. men ja hensyn fremfor alt. Jeg må jo bare vurder det når jeg skal ud og kigge.
|
|
![]() |
|
mkirkelund ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Januar-2008 Sted: 2635 Ishøj Status: Offline Point: 2358 |
Jeg har boet lidt forskellige steder. Bl.a. på kollegie hvor der intet hensyn behøves at tages, med undtagelse af kl. lort om natten. Andre steder har jeg modtager klager for moderat lyd niveau inden kl. 20.
Der hvor jeg bor nu er der ret lydtæt, jeg kan spille så højt som jeg lyster, nærmest uanset hvilken tid af døgnet der er tale om. Det er sgu rart! :-) |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |