recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spiller subsne i modfase??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSpiller subsne i modfase??

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
jkk1989 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Februar-2007
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 15:25
Jeg har nu roddet lidt mere med de to subs, og syntes jeg når det bedste resultat ved at sub1 har 0phase og sub2 har 180phase, kan det virkelig passe? det er der jeg har det klart bedste output og lige høj volume fra begge subs....
 
Nu er problemet så at jeg ikke rigtigt har den kraftfulde bas ved mit sweetspot, men i samme linie som subsne står. Jeg har forsøgt at rykke subne ind på midten, og vinkle dem, men intet hjælper?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 15:32
Det lyder sandsynligt! det er samme princip i mine fronter hvor der sidder to passive basenheder. Her må der også komme bas ud, når den aktive enhed trækker sig tilbage. Så bassen laves både i fase og modfase
Til top
jkk1989 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Februar-2007
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 15:53
Er der så godt eller skidt? :)
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 15:58
Det kan nok diskuteres. Jeg har dejlig meget og dyb bas, men døjer også med "standing waves", altså akustik problemer som ødelægger bassen.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 16:00
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det lyder sandsynligt! det er samme princip i mine fronter hvor der sidder to passive basenheder. Her må der også komme bas ud, når den aktive enhed trækker sig tilbage. Så bassen laves både i fase og modfase
 
Det kan ikke helt sammenlignes, da slave-enheden ikke dækker samme område som den aktive enhed, men er tunet til en bestemt resonansfrekvens.
 
Hvis subberne er placeret symmetrisk i rummet, bør de spille i fase. Hvis de er i fase med den enes indstilling på 180 grader, så er den ene forkert samlet, eller de er forskellige generationer (det har jeg før oplevet).
 
Prøv at gå gennem lokalet parallelt med subwooferne. Hvis du oplever at bassen forsvinder nogle steder, og er kraftig andre steder, så prøv at vende fasen på den ene. Hvis udfasningerne nu bliver mindre, så er subberne i korrekt fase i forhold til hinanden.
 
Der er ingen garanti for at du kan opnå den bedste bas i lige præcist din lytteposition, alt efter rummets dimensoner.
Til top
jkk1989 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Februar-2007
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 16:00
Men hvad kan jeg stille op med hensyn til jeg mangler bassen ved sweetspottet?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 16:10
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det lyder sandsynligt! det er samme princip i mine fronter hvor der sidder to passive basenheder. Her må der også komme bas ud, når den aktive enhed trækker sig tilbage. Så bassen laves både i fase og modfase
 
Det kan ikke helt sammenlignes, da slave-enheden ikke dækker samme område som den aktive enhed, men er tunet til en bestemt resonansfrekvens.
 
Det var dejligt. Jeg har aldrig helt forstået princippet i slavebas, kun at det forstærker de dybe toner. Tak Otto
Til top
jkk1989 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Februar-2007
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 16:44
Har rodet lidt med funktionen BGC (Boundary Gain Compensation)
- Som er en THX Funktion som skulle fjerne det værste brum og stående bølger (Så vidt jeg har forstået det?)

Det har ihverfald hjulpet en del på den brummende og hængene bas der sommetider har været, så subwooferne spiller faktisk helt fantastisk nu, men syntes stadig jeg mangler noget i sweetspottet...
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 16:55
Oprindeligt skrevet af jkk1989 jkk1989 skrev:

Har rodet lidt med funktionen BGC (Boundary Gain Compensation)
- Som er en THX Funktion som skulle fjerne det værste brum og stående bølger (Så vidt jeg har forstået det?)
 
Dét BGC gør, er at kompensere for den ændring af frekvenskurven det giver at placere en subwoofer i et hjørne. Det er lidt noget andet, men beslægtet.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3293
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 17:15
Oprindeligt skrevet af jkk1989 jkk1989 skrev:

Men hvad kan jeg stille op med hensyn til jeg mangler bassen ved sweetspottet?
Nu kender jeg ikke dit rum og den nuværende placering af dine subs. Min stue er vel 5.5x7m med loft til kip. Min den ene sub står i højre side ca.50cm fra hjørne og ca.15cm  fra væggen sat på spikes. Den anden står også i højreside men ved den bagerste væg, også 50cm fra hjørnet og 15cm fra væggen og ligeleds på spiks som gør en ret så stor forskel. Begge spiller i phase 0, men hvis jeg derimod placere den bagerste sub diagonalt, så skal den i 180g phase.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 21:16
Oprindeligt skrevet af jkk1989 jkk1989 skrev:

men syntes stadig jeg mangler noget i sweetspottet...

Der er nogen, der starter med at placere deres subwoofer i sweet spot og kravle rundt og lytte i rummets potentielle subwoofer-opstillingssteder. Der hvor de får den bedste bas, placerer de derefter subwooferen.

Jeg skal ikke kunne sige, om metoden virker, men logikken bag må vel bygge på en antagelse om, at en stående bølge vil opføre sig nogenlunde ens, når man bytter rundt på højttaler og ører.

Hvordan du så kan bruge denne fidus med TO subwoofere, skal jeg ikke gøre mig klog på.

Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3293
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 07:59
Havde ikke lige set dit link til dine billedeShocked
 
Umiddelbart ser din opstilling jo rigtig ud, subberne står ikke helt ude i hjørnerne, du har vægge på begge sider af subberne og du spiller på langs af din stueThumbs Up Men er afstanden fra dine højtaler til din lytte position ikke ret lang?
 
Har din amp. en funktion som hedder noget med, Digital phase kontrol? en funktion man kan slå fra og til. På min amp. gav denne form for phase korrigering virkelige store problemer når jeg kørte med 2 subs. Med denne funktion slået fra, og efterfølgende finde den optimal placering af begge subs så de arbejder med hinanden og ikke i mod hinanden, samt der er korigeret for stående bølger og eq i en 3 punkt udmåling så kom der virkelig valuta for pengene. Hvis jeg f.eks. så slå den phase kontrol til nu, så lyder det bestemt ikke optimalt, det tydligt at høre at der er noget galt, og hvis jeg så derimod sætter den ene sub over 180 grader phase, så hjælper det dog men langt fra godt.
 
 
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu