|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
NoNameDesigndk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 625 |
![]() Sendt: 23-September-2008 kl. 12:33 |
Hej
Jeg har lige samlet mig en ny pc fra bunden, og har med vilje valgt et grafikkort der kunne få både lyd og billede via HDMI, så jeg kunne se film fra computeren på skærmen hvis og så fald det blev nødvendigt ;) Nå men i går fik jeg så samlet pc'en færdig, startet op og installeret.. da jeg så havde installeret grafikkortsdriver osv., ville jeg da lige prøve at slutte mit tv til for at prøve det af om det virkede.. Jeg satte kablet i tv'ets HDMI port, og skulle så til at sætte kablet i computeren.. MEN , da jeg rørte kabinettet mens jeg holdt HDMI kablet fik jeg pludselig stød :S Det skulle være noget med at tv og computer ikke er jordet ens, så der er spændingsforskelle.. skal jeg have noget "filter" på mellem, eller hvordan undgår jeg dette.. ?? I Hifiklubben siger de altid at man skal have sådan et "filter" på (kan ikke huske hvad de kalder det) hvis man tilslutter en stationær til sin forstærker, da spændingsforskellene ellers kan brænde forstærkerens indgange af.. hmm er der noget sandt i det.. skal jeg på en eller anden måde sætte noget imellem.. ?? Opsætningen er: PC tilsluttet uden jord til en strømskinne der sidder ind i stikket i væggen (også uden jord) TV tilsluttet uden jord til en strømskinne der sidder ind i et andet stik i væggen.. (også uden jord) En løsning kunne også være at slukke det hele, hvorefter jeg forbinder det, og tænder det op.. men så vil jeg jo stadig få spændingsforskellene , vil jeg ikke .. ?? PS. jeg skal også have sluttet min "forstærker" til computeren via jack -> phono kabel.. På forhånd tak ![]() |
|
Mvh
Stephen |
|
![]() |
|
jeje ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 568 |
![]() |
Jeg vil tro at HDMI-stikket er konstrueret så fornuftigt, at kappen får forbindelse til apparatet før signallederne får forbindelse. Så skulle der ikke være problemer. Men for en sikkerheds skyld kan du trække alle apparaternes kabler ud af strømskinnerne/stikkontakterne, før du forbinder HDMI og phonokablerne. Du må ikke nøjes med blot at afbryde på apparaterne. Det gælder alle de apparater, som vil blive forbundet til hinanden elektrisk, dvs. også fx computerens skærm. Når først apparaterne er forbundet med hinanden, vil der ikke længere være spændingsforskelle imellem dem.
|
|
![]() |
|
NoNameDesigndk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 625 |
![]() |
Nårh okay.. så jeg skal ikke gøre det jeg forsøgte i går, have det hele tændt mens jeg kobler det til ;) :P ups
Dvs, spændingsforskellene er væk når man tilslutter mens det hele er slukket og trukket ud af stikket ?? og de kommer ikke igen når man tænder.. ?? |
|
Mvh
Stephen |
|
![]() |
|
jeje ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 568 |
![]() |
Jeg tror, at der normalt ikke sker noget ved at koble tingene sammen mens de er tændt, men det er sikrere at gøre det, når de ikke er forbundet til lysnettet.
De spændinger, der kan opstå på elektriske apparaters stik og kabinetter, er via en svag kobling til lysnettet. Koblingen er svag, for ellers kunne folk komme til skade. Når apparaterne er forbundet til hinanden med elektriske kabler (ikke optiske), vinder den lave modstand i kablerne over de svage koblinger til lysnettet, og der vil ikke være spændingsforskelle mellem apparaterne. Tag også antennestikket ud, med mindre du er sikker på, at der ikke er spænding på det. |
|
![]() |
|
![]() |
Hmm tak for svaret, men det der med svag kobling osv fattede jeg hat af :S ;) hmm jeg sidder nu herhjemme og har (mens det hele var slukket) sluttet min effektforstærker til computeren uden problemer med at få stød osv.. jeg er i mellemtiden kommet i tanke om jeg før har haft en computer koblet til min effektforstærker i meget lang tid uden nogle problemer.. jeg skulle bare først tænde forstærkeren efter pc'en var tændt for ellers larmede det meget i højtalerne ;) :s Jeg håber det funger med tv'et og hdmi også uden jeg ødelægger noget.. men som det ser ud så er der mange der kobler det op på den måde, og jeg er ikke lige stødt på nogle der har skrevet det er brændt sammen ;)
|
|
Mvh
Stephen |
|
![]() |
|
![]() |
Jeg vil forsøge at forklare det med den svage kobling til lysnettet. En stationær computer har et støjfilter på det sted, hvor lysnettet går ind i computeren. Filteret består af kondensatorer og spoler. Der sidder en kondensator mellem nul og jord og en anden mellem fase og jord. Disse kondensatorer er lige store. De er også små, for de skal kun aflede høje frekvenser til jord. Jord er også forbundet til kabinettet og til elektronikkens nulplan. Hvis man forbinder computeren til stikkontakten med jord fungerer det optimalt. Der vil ikke være spænding på kabinettet. Hvis man forbinder til stikkontakten uden jord vil kabinettet være forbundet til nul og fase gennem to små lige store kondensatorer. Der vil derfor ske en spændingsdeling og der vil ligge 110-120 V AC på kabinettet! Men det er ikke farligt, for kondensatorerne er små. Det er derfor jeg kalder det en svag kobling.
Bragene i højttalerne, når computeren tændes, skyldes ikke spændingsforskel mellem computer og forstærker. Det er bare den billigste måde at lave en computers analoge lydudgang på. Måske kan man købe lydkort, som ikke giver brag. Hvis du kører lyden over HDMI eller anden digital forbindelse bør der ikke være brag. Jeg tror ikke du skal være bange for, at det brænder sammen. Det er ganske normalt, at der er spænding på apparaterne, men normalt opdager man det ikke. |
|
![]() |
|
![]() |
Tak for svaret/hjælpen :D og uddybningen.. jeg tror bare jeg springer ud i det, og så må vi håbe det ikke går galt ;) lige et sidste spørgsmål, har du forstand på det, eller lader du bare som om ?? ;P
|
|
Mvh
Stephen |
|
![]() |
|
![]() |
Ih ja, jeg forsikrer, at jeg har forstand på det. Har du det så bedre nu?
![]() Men til at underbygge det har jeg fundet dette: http://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/pe_leder.php. Søg til afsnittet "Stød ved berøring af computerkabinet". |
|
![]() |
|
![]() |
okay godt så ;) hehe ja det har jeg .. nu tror jeg godt jeg tør slutte tv osv til.. Jeg var bare lidt bekymret da det ikke er et helt billigt tv jeg har stående :S ;) Men tak for hjælpen :D
|
|
Mvh
Stephen |
|
![]() |
|
![]() |
Hvis du på et tidspunkt vil lave indgreb i computeren skal du som udgangspunkt også tage alle kabler af, og ikke bare nøjes med at slukke for afbryderen på computeren. Derefter skal du berøre noget bart metal på kabinettet for at udligne spændingsforskel mellem kroppen og computeren. Smøg ærmerne op, for der kan være statisk elektricitet på tøjet, og statisk elektricitet kan ødelægge elektronikken.
|
|
![]() |
|
![]() |
hehe ja med computere og hardware osv ved jeg godt hvordan man skal opføre sig ;) jeg er igang med at uddanne mig til datatekniker, og vi har haft om alt det der med ESD osv ;)
|
|
Mvh
Stephen |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |