recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spotify test - Kan du høre forskel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spotify test - Kan du høre forskel?

 Besvar Besvar Side  <1 1819202122>
Forfatter
Besked
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Jeg har netop forsøgt mig med testen, stik direkte i Macbook Air (2014), elendigt. Lyttede til Killers "Flesh and Bone og det lød forfærdeligt i alle samples, og jeg skulle gætte hvad der var hvad....  
Gætte hvad der var hvad? Som i gætte hvad der var lossy og hvad der var lossless?


Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Hvad der er lidt sjovt, er at jeg så skiftede til min Tidal App og lyttede til HIFI versionen af samme, med et noget bedre resultat?? DET er sgu mærkeligt.

Er der nogen der ved noget mere om hvem der står bag den meget omtalte test?
Er det elendige masters eller er der ugler i mosen.
Det skal jeg ikke kunne sige.
Hvis man skulle fortsætte ad "den videnskabelige vej", som jeg jo er talsmand for (!) så ville du være nødt til at starte med en form for blindtest for at afgøre om du vitterligt kan høre forskel på TIDAL og SPOTIFY versionen. For det står klart fra tidligere indlæg, at du er glad for dit TIDAL abb.
Og ellers er det vel også gyldigt at sige, at man ikke tror på testens anvendelighed.

Kildekritik, please.
Hvem har lavet testen og hvad er deres dagsorden?

Kan du i dit TIDAL abb. vælge om du lytter til lossless eller komprimeret?
Hvis du synes, det er interessant og du ikke stoler på Spotifys test kan du jo lave din egen test i TIDAL-appen. Det vil blot kræve, at du har en hjælper, der bestemmer (uden din viden) om du skal lytte til det ene eller det andet. Med mindre du selv kan programmere en robot til at gøre det!
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Ja, det er jeg helt enig i. På samme måde som at vi her i vesten først nu er begyndt at få øjenene op for kinesisk lægekunst såsom akupunktur og den slags. Videnskaben har det med at afskrive det som rent hokus pokus, fordi det er svært/umuligt at dokumentere.
Og det er jo hele humlen: Jeg kan ikke bevise, at en person ikke kan høre forskel. Men hvem som helst kan bevise at de kan høre forskel ved at levere et overbevisende testresultat.

Den er jeg med på og helt snævert set så er det også om man kan HØRE forskel denne tråd handler om. Selv om man ikke kan høre forskel kan man jo godt argumentere for at det giver mening at lytte til lossless.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 15:56
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Ja, det er jeg helt enig i. På samme måde som at vi her i vesten først nu er begyndt at få øjenene op for kinesisk lægekunst såsom akupunktur og den slags. Videnskaben har det med at afskrive det som rent hokus pokus, fordi det er svært/umuligt at dokumentere.
Og det er jo hele humlen: Jeg kan ikke bevise, at en person ikke kan høre forskel. Men hvem som helst kan bevise at de kan høre forskel ved at levere et overbevisende testresultat.

Den er jeg med på og helt snævert set så er det også om man kan HØRE forskel denne tråd handler om. Selv om man ikke kan høre forskel kan man jo godt argumentere for at det giver mening at lytte til lossless.

enig!
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 16:44
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Jeg har netop forsøgt mig med testen, stik direkte i Macbook Air (2014), elendigt. Lyttede til Killers "Flesh and Bone og det lød forfærdeligt i alle samples, og jeg skulle gætte hvad der var hvad....  
Gætte hvad der var hvad? Som i gætte hvad der var lossy og hvad der var lossless?


Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Hvad der er lidt sjovt, er at jeg så skiftede til min Tidal App og lyttede til HIFI versionen af samme, med et noget bedre resultat?? DET er sgu mærkeligt.

Er der nogen der ved noget mere om hvem der står bag den meget omtalte test?
Er det elendige masters eller er der ugler i mosen.
Det skal jeg ikke kunne sige.
Hvis man skulle fortsætte ad "den videnskabelige vej", som jeg jo er talsmand for (!) så ville du være nødt til at starte med en form for blindtest for at afgøre om du vitterligt kan høre forskel på TIDAL og SPOTIFY versionen. For det står klart fra tidligere indlæg, at du er glad for dit TIDAL abb.
Og ellers er det vel også gyldigt at sige, at man ikke tror på testens anvendelighed.

Kildekritik, please.
Hvem har lavet testen og hvad er deres dagsorden?

Kan du i dit TIDAL abb. vælge om du lytter til lossless eller komprimeret?
Hvis du synes, det er interessant og du ikke stoler på Spotifys test kan du jo lave din egen test i TIDAL-appen. Det vil blot kræve, at du har en hjælper, der bestemmer (uden din viden) om du skal lytte til det ene eller det andet. Med mindre du selv kan programmere en robot til at gøre det!
Det afhænger af om han lytter til et track med Masters label. De er blevet manipuleret. Så når de afspilles med Hifi abonnement, vil der være en forskel. 
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Online
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 16:48
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Hehe, du har jo nok ret i, at jeg ikke skal tolke for meget mellem linierne Smile Det er som regel bedre at diskutere over en fadøl (specielt, hvis man kan gøre det uden mundbind),  eftersom det skrevne ord så let misforståes og fejlfortolkes. Fx har jeg været ganske afslappet hele tiden Tongue

Vi er helt bestemt enige om, at ikke alle hører lige godt. Vi er nok også enige om, at nogle har mere erfaring og viden om, hvad de skal lytte efter.

Vi er også enige om, at kvaliteten af grej betyder noget for, hvad, man kan høre. Men der findes jo masser af mennesker med dyrt anlæg, som ikke mener, de kan høre forskel på lossless/lossy. Med et par B&W 805s må jeg høre til i den gruppe. Og jeg tror ikke, at jeg har super hørelse.

Men jeg synes, det vil være et spøjst sammentræf, hvis det viser sig, at alle de, der er sikre på, at de kan høre forskel i en blindtest har bedre hørelse end alle de, der mener, det er placebo.

Det er helt fair at fx Pede8000, T-Duck og Moremusic  ikke kan/vil tage testen - det står dem frit for. Men recordere.dk er blot ét forum i ét land. Der må være millioner af mennesker verden over, der er ganske sikre på, at de kan høre forskel. 

Det, jeg i virkeligheden synes er spændende, er, om der findes noget menneske, der kan høre forskel. Hvis der sidder en fyr i Ukraine, der beviseligt kan høre forskel, så er det for mig ligegyldigt om der er brugere her på forummet, der kan.




Jeg er slet ikke i tvivl om at der er nogen der kan høre forskel. 

jeg vil gerne gøre opmærksom på linket fra DR igen:  https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/proev-li-aa-hoer-haer-kan-du-hoere-forskel-paa-cd-og-streaming

her har du 5 forskellige bitrates fra 32 kbps til wav. Jeg er ret sikker på det varierer op gennem de forskellige bitrates hvor mange der kan høre forskel. Jeg vil hævde at ALLE kan høre forskel på 32 kbps og 56 kbps. Det kan jeg tydeligt selv på min gamle laptop. Der er sikkert et stigende antal der ikke kan høre høre forskel des højere vi kommer op i kvalitet.

Ikke for at være nedladende, men hvis 128 kbps eller 320 kbps er grænsen og man ike kan høre forbedring når man kommer højere op, så er det bare det man skal vælge.

Jeg vil så sige at der er mere til musik end det man umiddelbart hører. Kroppen registrerer en masse der ikke opfattes bevidst, men det er selvsagt svært at argumentere for eller da det mere er noget der sætter sig i underbevidstheden. Jeg tror min ven havde lidt samme udfordring, da han skulle forklare mig hvorfor netop Jimi Hendrix var verdens bedste guitarist



nu kunne jeg ikke lade være alligevel. Men slumbert. Du har ret i der sker meget i hjernen, jo bedre kvalitet musikken er i. Lidt spændende læsning herdet er så hi-res det handler om
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Online
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 16:51
Der er også lavet studier om hi-res Vs CD kvalitet om vi mennesker kan hører forskel. https://www.sciencedaily.com/releases/2016/06/160627214255.htm
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2021 kl. 08:30
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Jeg vil så sige at der er mere til musik end det man umiddelbart hører. Kroppen registrerer en masse der ikke opfattes bevidst, men det er selvsagt svært at argumentere for eller da det mere er noget der sætter sig i underbevidstheden.

Dette kan der måske være noget om. Men så skal man jo bare ikke sige ting som det T-Duck fx skrev:
"lyden mere åbent, luftig og fylde, med en mere tør dyb bas"

Når man skriver sådan så giver man jo udtryk af at man kan høre en forskel. Og derfør bør man også kunne dokumentere dette i kraft af en blindtest. 
Jeg siger ikke at man skal. Siger blot at man bør kunne. Smile
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Online
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2021 kl. 10:06
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Jeg vil så sige at der er mere til musik end det man umiddelbart hører. Kroppen registrerer en masse der ikke opfattes bevidst, men det er selvsagt svært at argumentere for eller da det mere er noget der sætter sig i underbevidstheden.


Dette kan der måske være noget om. Men så skal man jo bare ikke sige ting som det T-Duck fx skrev:
"<span style=": rgb254, 254, 254;">lyden mere åbent, luftig og fylde, med en mere tør dyb bas"

Når man skriver sådan så giver man jo udtryk af at man kan høre en forskel. Og derfør bør man også kunne dokumentere dette i kraft af en blindtest. 
Jeg siger ikke at man skal. Siger blot at man bør kunne. Smile</span>
prøv læs de videnskabelige forsøg jeg linket til
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Xstatic Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 31-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 166
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Xstatic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2021 kl. 10:15
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

nu kunne jeg ikke lade være alligevel. Men slumbert. Du har ret i der sker meget i hjernen, jo bedre kvalitet musikken er i. Lidt spændende læsning herdet er så hi-res det handler om
Tak for linket - virkelig spændende læsning - og meget bekræftende på min egen oplevelse af hi-res lyd.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2021 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

prøv læs de videnskabelige forsøg jeg linket til

Tak for linket.

Det er temmelig teknisk så jeg holdte mig til at læse den øverste del.

Sådan som jeg læser det så har de med 22 forsøg påvist at Lossless er mere behageligt at lytte til ubevist. 

Men de skriver jo netop også:
"The participants did not distinguish between these excerpts in terms of sound quality. Only a subjective rating of inactive pleasantness after listening was higher for the excerpt with high-frequency components than for the other excerpt. "

Dette tolker jeg sådan at de ikke kunne høre forskel i kvaliteten. Det var alene behageligheden efter at have lyttet, som var bedre. 

Dette understreger jo blot vores pointe. Man kan ikke høre forskel. 
Eller skal det tolkes sådan at de ikke er blevet spurgt ind til lyd kvaliteten?
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Online
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2021 kl. 13:01
Jeg tolker det som de kan hører forskel. Men de ikke lægger mærke til det.

Og som jeg forstod den artikel, har de heller ikke været bevidst om Det var hi-res. Kun at de skulle lytte på forskellige nr.

Redigeret af T-Duck - 08-April-2021 kl. 13:08
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2021 kl. 15:40
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

prøv læs de videnskabelige forsøg jeg linket til

Tak for linket.

Det er temmelig teknisk så jeg holdte mig til at læse den øverste del.

Sådan som jeg læser det så har de med 22 forsøg påvist at Lossless er mere behageligt at lytte til ubevist. 

Men de skriver jo netop også:
"The participants did not distinguish between these excerpts in terms of sound quality. Only a subjective rating of inactive pleasantness after listening was higher for the excerpt with high-frequency components than for the other excerpt. "

Dette tolker jeg sådan at de ikke kunne høre forskel i kvaliteten. Det var alene behageligheden efter at have lyttet, som var bedre. 

Dette understreger jo blot vores pointe. Man kan ikke høre forskel. 
Eller skal det tolkes sådan at de ikke er blevet spurgt ind til lyd kvaliteten?
Det er jo lige netop en forskel på lydkvaliteten de beskriver, som ved langtidslytning manifesterer sig behageligt og ikke trættende. Det er den slags “lydforskel” der sjældent kan udpeges, ved den form for test der her i tråden diskuteres.
Der er ganske mange forhold der spiller ind, når der skal nærlyttes, humør, oplagthed og ikke mindst træning ( hvad skal der lyttes efter ). Den værste modstander ved lytning er vores egen hjerne, for lige netop lyd lagres ikke som smag og synsindtryk. Lydindtryk huskes kun i ganske få sekunder, så der skal dælme lyttes rigtig mange gange på samme sekvens fra to versioner, hvor der skal findes noget der klart og tydeligt “stikker ud”. Der må ikke forveksles med, at vi kun i sekunder husker lyden af alt der omgiver os. Det er den helt detaljeret gengivelse af en tone osv, der kun huskes i få sekunder.
Og så er der optagelser, der ikke egner sig til testning, og også den anden vej rundt, optagelser der er langt bedre til lyttetest.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1819202122>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu