recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spørgsmål ang. 50Hz og 60Hz-visning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSpørgsmål ang. 50Hz og 60Hz-visning

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Emne: Spørgsmål ang. 50Hz og 60Hz-visning
    Sendt: 18-Juli-2010 kl. 12:49
Der er en lille ting som undrer mig lidt, og som jeg håber nogen kan give en forklaring på:

Jeg har en Denon DVD-2930, og inde i Setup er der mulighed for at bestemme, om afspillerens AUTO-output skal styres af "Panel-opløsning", eller "Maximal opløsning". Min plasmaskærm er i Full-HD, og når AUTO er indstillet til "Panel-opløsning", så sender afspilleren bare et 576p/50Hz eller 480p/60Hz signal til skærmen. (Og ikke 1080p, som man vel ellers skulle tro).
Her kommer imidlertid det lidt mysyiske:

Når AUTO så er instillet til "Maximal opløsning", så sender afspilleren et 1080p/60Hz signal til skærmen, uanset om kildematerialet er PAL eller NTSC. Men hvorfor lige i 60Hz?

Ikke at det generer mig - tværtimod: PAL DVD'erne afvikles faktisk ganske udmærket, på denne måde - ligesom jeg også har en oplevelse af, at synkroniseringen af billede og lyd forløber bedre, end i 1080p/50Hz.

Jeg oplevede også noget lignende, med min gode gamle (nu ikke længere benyttede) Philips DVP-9000S, hvor den sammen med min tidligere HD-Ready BenQ projektor ligeledes leverede et 720p/60Hz signal, når afspilleren var indstillet til AUTO.
Igen: Hvorfor lige 60Hz?

Nogen bud på '60Hz-fænomænet'? (Vi taler naturligvis udelukkende om HDMI-tilslutning. Wink )

Redigeret af musicus - 19-Juli-2010 kl. 11:09
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2010 kl. 16:07
Er den forbundet direkte til TV'et eller via en receiver?
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2010 kl. 17:25
Denon DVD-2930 er tilsluttet én af HDMI-indgangene på min DVDO Edge, hvori output også er indstillet til: AUTO.

Fra DVDO Edge er HDMI Out 2 (Audio Only) så tilsluttet receiveren, og HDMI Out 1 (Video/Audio) er tilsluttet TV-skærmen. Der går altså ingen billedesignal igennem receiveren, som heller ikke er tilsluttet skærmen på nogen måde.

Dette 60Hz-halløj sker i øvrigt også, bare med Denon-afspilleren sluttet direkte til TV-skærmen. Jeg er som sådan ikke ude efter at komme fænomænet til livs (If it Works, Don't Fix it Wink ). Jeg er bare lidt forundret - og på jagt efter en logisk forklaring. Smile

Redigeret af musicus - 18-Juli-2010 kl. 17:47
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2010 kl. 10:51
Oprindeligt skrevet af musicus musicus skrev:

Denon DVD-2930 er tilsluttet én af HDMI-indgangene på min DVDO Edge, hvori output også er indstillet til: AUTO.

Fra DVDO Edge er HDMI Out 2 (Audio Only) så tilsluttet receiveren, og HDMI Out 1 (Video/Audio) er tilsluttet TV-skærmen. Der går altså ingen billedesignal igennem receiveren, som heller ikke er tilsluttet skærmen på nogen måde.

Dette 60Hz-halløj sker i øvrigt også, bare med Denon-afspilleren sluttet direkte til TV-skærmen. Jeg er som sådan ikke ude efter at komme fænomænet til livs (If it Works, Don't Fix it Wink ). Jeg er bare lidt forundret - og på jagt efter en logisk forklaring. Smile

Om forklaringen er logisk skal man ikke altid være sikker på... Men udover at Edge'n konverterer alt til 60 Hz medmindre du specifikt har slået 1:1 framerate til, så skriver du at den gør det direkte tilkoblet også. Mange afspillere, husker ikke lige specifikt med DVD-2930, har udover indstillingen af opløsning også en indstilling mellem PAL, NTSC og Auto, som egentlig slet ikke har noget at gøre med PAL eller NTSC, men som netop skifter framerate alt efter indhold. På PAL er alt 50 Hz, NTSC er alt 60 Hz, og Auto så vælger den framerate alt efter indholdet.

Medmndre dit tv konverterer alle indkommende signaler til 60 Hz (hvilket ikke er umuligt, men jeg kender ikke dit tv), så bør det på ingen måde være bedre at sende 60 Hz til tv'et, hvis kildematerialet er en PAL DVD. Hvis du afspiller region 1 film, så er alt som det skal være.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu