Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Storgaard
Junior bruger
Oprettet: 28-December-2009
Status: Offline
Point: 46
|
Emne: Spørgsmål ang. NAS Sendt: 09-Januar-2010 kl. 19:47 |
Hej
Jeg er ny hvad angår nas, så har lige et par spørgsmål.:
1. Skal en nas tilsluttes min router med et kabel, eller kan den stå på en reol et andet sted i huset, så der blot er tilsluttet strøm. Altså så den kører trådløst?
2. Jeg er meget i tvivl om hvad størrelse nas jeg skal vælge. Altså om det skal 2 eller 4 diske i, og hvilken raid der så er bedst at køre med? Vi er 3 computere i hjemmet, og så tror jeg vi vil anskaffe en wd tv live, og så streame børnenes backup af dvd'er på fjernsynet. (Er det forresten en ordenligt løsning med wd tv live)?
3. Så er der hvilken nas der skal vælges. Skal det være synology eller qnap? Vi har set på qnap 219P vs. synology 209+II, hvis det skal være 2 diske, og så har vi set på 419p vs. 409+ hvis det skal være 4 diske.
4. Sidste spørgsmål er så hvilke diske der skal i, mærke? De skal gerne både performe godt, og være så lydløse som muligt?
Ja det var en del, men håber der er nogen der vil tage sig tid og svare.
Mvh
Storgaard
|
 |
teleplus
Super bruger
Oprettet: 27-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 364
|
Sendt: 09-Januar-2010 kl. 21:08 |
1. NAS skal kører via kabel - helst tilsluttet GB switch/router 2. Det er helt op til dine behov. Jo flere diske - desto store kapacitet. WD TV er en udmærket løsning på trods af "små" vanskeligheder med firmware upgrade. Jeg personlig savner DVD menu i ISO/IMG filer ved film visning i WD TV. Selv bruger jeg en gammel Lenovo T60 under mit TV. Den er tilsluttet min NAS via gigabit netværk. Den kører "skrabet" udgave af WinXP med minimum services startet. Min næste køb bliver nok en af de atom baserede PC`er. Fordel med PC fremfor WD TV er mulighed for at bruge lige præcis det software der passer ens behov. 3. Jeg er en QNAP bruger. Elsker deres NAS (209 pro II) og kan nøjes med 2x 1TB i RAID 0. Savner man mere kapacitet skal man kigge etfer 4 disk version. En anden must hos mig er Twonky server der kommer automatisk med QNAP. Jeg streamer alt musik mod min Noxon. En lille eksempel fra den virkelige liv: Jeg streamede fil til min søns PC, en nanden film til min datter, musik via twonky til Noxox - alt det samtidig fra QNAP - og alt uden problemer. Processor kom aldrig på mere end 55% forbrug :) 4. Jeg bruger Seagate sike og er super tilfreds med dem. Inden da havde jeg brugt WD diske på min gamle NAS - heller ikke der havde jeg problemer med at streame mod 2-3 klienter samtidigt.
|
 |
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4119
|
Sendt: 09-Januar-2010 kl. 22:45 |
Da man kan ikke skal til sin NAS, kan den bare stå hvor det skal være og så¨er det mest hensigtmæssigt at tilslutte den til wired net, så man har altid best netforbindelse.
Mht. antal diske og RAID, så er det et spørgsmål om pris og hvadf man vil. RAID 0 så forbinder du diskene efter hinanden og hvis en disk går i stykker, så mister du data. Dvs. 2 500 Gb diske giver plads til 1000 Gb. Med RAID 1 spejler du min. 2 diske, dvs. RAID controlleren sørger for at kopierer data ud på begge diske samtidig. Med 2 500 Gb diske har du plads til 500 Gb. Hvis en disk går i stykker har du stadig dine data og du skifter bare disken ud. Med RAID 5 skal du som minimum have 4 diske. Data bliver fordelt på de 3 diske bit for bit. Den 4. disk indeholder en checksum for de 3 diske med data (paritet), går en af disken i stykker, kan man beregne sig frem til data der ligger på disken og man har ikke mistet data. Med 4 500 Gb diske har man plads til ca. 1,5 Gb data.
Om man skal vælge det ene eller andet mærke er nok lidt religion, det er begge rigitg gode indefor NAS.
|
 |
Storgaard
Junior bruger
|
Sendt: 10-Januar-2010 kl. 00:37 |
Som jeg forstår på Teleplus er det ikke muligt at bruge en nas fuldstændig trådløst, men så forstår jeg ikke helt at PerW siger at man kan stille den hvor man har lyst?
|
 |
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4119
|
Sendt: 10-Januar-2010 kl. 09:30 |
Du kan godt bruge en NAS trådløst, jeg kender ingen der kommer med wifi, de kommer alle wired net. Det jeg mener med at man kan stille som man har lyst, er mere at den ikke er tvunget til at stå et fast sted, som f.eks et TV er. Så du burde finde en placering med wired net.
|
 |
Storgaard
Junior bruger
|
Sendt: 10-Januar-2010 kl. 10:38 |
Så forstår jeg.
Nu er det sådan at jeg har TDC Home Trio, og i den forbindelse er min router lige bagved mit tv-bord i stuen. Ville bare gerne have sat nas'en i bryggerset men det kan ikke rigtig lade sig gøre nu, når der skal trækkes kabel fra router, da det er lidt for langt.
|
 |
justrace
Guld medlem
Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Point: 1490
|
Sendt: 10-Januar-2010 kl. 12:27 |
Et netværkskabel kan være op til 305 meter, så det burde kunne række. :)
Kan forstå du bor i hus, så kablet kunne jo evt. trækkes hen over loftet?
Men hvis du har mulighed for at bruge en stikkontakt på samme sikring kan du bruge HomePlugs. Det er ikke optimalt, men en mulighed.
|
 |
teleplus
Super bruger
Oprettet: 27-Februar-2005
Point: 364
|
Sendt: 10-Januar-2010 kl. 15:37 |
Jeg havde set Wifi baseret NAS men helt ærligt - det er alt for useriøst. Inden længe skal vi sende 1080P filer fra NAS til vores afspillere - N draft eller ej - jeg satser på wired network. NAS kan placeres hvor som helst - men den skal bruge noget strøm og ethernet. Jeg er enig med andre - kat 5E ethernet kabler kan trækkes på op til 300m - det skulle være nok selv for Amalienborg :) Frem med kabelskinner og et langt kabel - overvejer du en NAS til 4-5K inkl. diske så er 2-300 til kabelskinner ingen udgift.
Redigeret af teleplus - 10-Januar-2010 kl. 15:39
|
 |
justrace
Guld medlem
Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Point: 1490
|
Sendt: 10-Januar-2010 kl. 16:06 |
Nu du selv nævner Amalienborg kunne 5 meter jo gå hen og blive afgørende, og det er 305m et kat. 5e kan være. :)
De kan i test være meget længere, men det er en sikker længde.
|
 |
MJ (udmeldt)
--
Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
|
Sendt: 10-Januar-2010 kl. 16:18 |
Storgaard skrev:
Så forstår jeg.
Nu er det sådan at jeg har TDC Home Trio, og i den forbindelse er min router lige bagved mit tv-bord i stuen. Ville bare gerne have sat nas'en i bryggerset men det kan ikke rigtig lade sig gøre nu, når der skal trækkes kabel fra router, da det er lidt for langt. |
Min NAS står også i den anden ende af huset da det er mest fordelagtigt (pakket godt væk ude af øje ude af sind, passer bare sit arbejde der) og så er der trukket et kabel. Du skal bo i et abnormt stort hus hvis der er for langt til at trække et kabel  IMHO er trådløst ideelt til transportable enheder. Men noget der står fast og alligevel skal have strøm, der foretrækker jeg nu engang kablet netværk.
|
 |