recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Plasma TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spørgsmål ang. PS50c7705
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSpørgsmål ang. PS50c7705

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2010 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af Macmand Macmand skrev:

Citat: Macmand

Fireblade - jeg fik vidst ikke formuleret mig korrekt :-) jeg mente at jeg ville vente og se hvilke svar jeg fik tilbage herinde :-) jeg ved godt at Elgiganten, og andre kæder ikke altid er lige ærlige. 
Skal i hvert fald til elgiganten imorgen, så må jeg se hvad det ender med.
"Nå, okey...LOL Øøø, hvorfor Fire"blade"?

Psst, jeg købte hos: www.kontorlinien.dk Der var ingen andre der kunne/ville matche prisen på min model på det tidspunkt, og jeg fik endda lidt rabat på vægbeslaget."

Hov da! Det smuttede vidst lige.. hihi.. Skrev på min iPhone, så havde ikke det største overblik Tongue Det er rettet nu Wink
Tjaa, min skærm skal dog byttes fordi den har en panelfejl. Det er lidt ærgerligt da den ellers er blevet kørt godt ind, og billedkvaliteten er som sådan rigtig god. Jeg har ikke haft nogle problemer med retention, og jeg kan kun høre en svag summen når lydstyrken lav.

Ces't la vie... jeg tager det med et Big smile
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Macmand Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 22-August-2010
Sted: Danmark
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2010 kl. 19:10
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:

Fireblade - jeg fik vidst ikke formuleret mig korrekt :-) jeg mente at jeg ville vente og se hvilke svar jeg fik tilbage herinde :-) jeg ved godt at Elgiganten, og andre kæder ikke altid er lige ærlige. 

Psst, jeg købte hos: www.kontorlinien.dk Der var ingen andre der kunne/ville matche prisen på min model på det tidspunkt, og jeg fik endda lidt rabat på vægbeslaget."

Hov da! Det smuttede vidst lige.. hihi.. Skrev på min iPhone, så havde ikke det største overblik Tongue Det er rettet nu Wink
Tjaa, min skærm skal dog byttes fordi den har en panelfejl. Det er lidt ærgerligt da den ellers er blevet kørt godt ind, og billedkvaliteten er som sådan rigtig god. Jeg har ikke haft nogle problemer med retention, og jeg kan kun høre en svag summen når lydstyrken lav.

Sikke da noget.. Hvad gør sådan en 'panelfejl'? misvisning af farver, eller?
Jeg har i hvert fald købt en 50c7705 + vægbeslag idag i Elgiganten. Det skulle komme på fredag. Jeg håber at det er fejlfrit Smile
12.500,- for tvét og 1100 for vægbeslaget.. Det er da ikke skidt Smile
Mvh
/Macmand
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2010 kl. 20:02

Jeg har i hvert fald købt en 50c7705 + vægbeslag idag i Elgiganten. Det skulle komme på fredag. Jeg håber at det er fejlfrit Smile
Bag glasset kan man skimte nogle horisontale striber i panelet ved sort skærm, f.eks i slukket tilstand. Hvis disse striber er på skrå og ikke er 100% horisontale, er det en panelfejl. Dertil kommer at min skærm også har nogle grønne striber i panelet. Både lodret og vandret. Den øverste af de vandrette striber er meget stærkere i farven end de andre. Dette ses tydeligt på f.eks en hvid eller grå skærm, og i lyse scener. Billedkvaliteten er som sådan meget fin, og der er nul retention, men, uden fejlene ser det selvfølgelig bedre ud.

Det er dog ikke nødvendigt at bytte hele skærmen, men, panelet/glasset/indmaden skal skiftes. Helt inde ved rammen, (horisontalt i toppen) er der en tynd blå stribe i glasset. Den er på 1mm til 2mm tyk/tynd og går hele vejen fra venstre til højre. Dette er kun noget jeg lægger mærke til i mørke scener eller ved de sorte bjælker, men, så ser jeg det altså.

Jeg har fået at vide at det kan laves hjemme hos mig så jeg ikke skal undvære mit tv i ca. 14 dage. Der skulle ringe en servicemand fra Samsung til mig inden for de næste tre dage. Skærmen har et par fejl, og det bliver bare lavet, så jeg føler mig ikke uheldig da det kan laves hjemme hos mig selv. Det er godt at jeg ikke skal vente i 14 dage (eller længere) på en ny skærm. Dét havde været surt så længe uden skærm. Shocked

Michael fra www.kontorlinien.dk har fortalt mig, at de kun har fået en enkelt reklamation på panelfejl af denne model. (Udover min egen skærm). Ud af over 400 solgte styk!, så der har Samsung da oppet sig gevaldigt.

Jeg håber på, at Samsungs Prestige Service er så god som de selv siger. Jeg skal nok give info om dette senere. Jeg ved jo at mange er nysgerrige herinde. Wink

Redigeret af Firebird - 24-August-2010 kl. 17:12

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Macmand Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2010 kl. 20:16

Bag glasset kan man skimte nogle horisontale striber i panelet ved sort skærm, f.eks i slukket tilstand. Hvis disse striber er på skrå og ikke er 100% horisontale, er det en panelfejl. Dertil kommer at min skærm også har nogle grønne striber i panelet. Både lodret og vandret. Den øverste af de vandrette striber er meget stærkere i farven end de andre. Dette ses tydeligt på f.eks en hvid eller grå skærm, og i lyse scener. Billedkvaliteten er som sådan meget fin, og der er nul retention, men, uden fejlene ser det selvfølgelig bedre ud.

Det er dog ikke nødvendigt at bytte hele skærmen, men, panelet og glasset skal skiftes. Helt inde ved rammen, (horisontalt i toppen) er der en tynd blå stribe i glasset. Den er på 1mm til 2mm tyk/tynd og går hele vejen fra venstre til højre. Dette er kun noget jeg lægger mærke til i mørke scener eller ved de sorte bjælker, men, så ser jeg det altså.

Jeg har fået at vide at det kan laves hjemme hos mig så jeg ikke skal undvære mit tv i ca. 14 dage. Der skulle ringe en servicemand fra Samsung til mig inden for de næste tre dage. Skærmen har et par fejl, og det bliver bare lavet, så jeg føler mig ikke uheldig da det kan laves hjemme hos mig selv. Det er godt at jeg ikke skal vente i 14 dage (eller længere) på en ny skærm. Dét havde været surt så længe uden skærm. Shocked

Michael fra www.kontorlinien.dk har fortalt mig, at de kun har fået en enkelt reklamation på panelfejl af denne model. Ud af over 400 solgte styk!, så der har Samsung da oppet sig gevaldigt.

Jeg håber på, at Samsungs Prestige Service er så god som de selv siger. Jeg skal nok give info om dette senere. Jeg ved jo at mange er nysgerrige herinde. Wink

Det var da super service! Så må vi da håbe at det bliver fejlfrit LOL Jeg glæder mig i hvert fald utrolig meget....! Men der er lang tid til fredag... Skal vidst ikke brokke mig.. Der er da vidst nogle som har ventet et par måneder på skærmen Confused
Mvh
/Macmand
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2010 kl. 20:37

Det er dog ikke nødvendigt at bytte hele skærmen, men, panelet/glasset/indmaden skal skiftes. Helt inde ved rammen, (horisontalt i toppen) er der en tynd blå stribe i glasset. Den er på 1mm til 2mm tyk/tynd og går hele vejen fra venstre til højre. Dette er kun noget jeg lægger mærke til i mørke scener eller ved de sorte bjælker, men, så ser jeg det altså.

Michael fra www.kontorlinien.dk har fortalt mig, at de kun har fået en enkelt reklamation på panelfejl af denne model. (Udover min egen skærm). Ud af over 400 solgte styk!, så der har Samsung da oppet sig gevaldigt.

Det var da super service! Så må vi da håbe at det bliver fejlfrit LOL Jeg glæder mig i hvert fald utrolig meget....! Men der er lang tid til fredag... Skal vidst ikke brokke mig.. Der er da vidst nogle som har ventet et par måneder på skærmen Confused
Jeg skulle ikke vente mange dage på min skærm. Han havde lige købt 30 styk mere ind på det tidspunkt hvor jeg bestilte, så der var JEG heldig. Netop fordi andre har skullet vente på deres PS50/63C7005 i meget længere tid. Der har været rift om denne skærm. Ingen tvivl om dét.

Jeg håber at det nye panel/glas/indmad bliver tjekket i h og r før jeg får det. LOL

Redigeret af Firebird - 24-August-2010 kl. 17:14

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2010 kl. 16:38
Jeg har lige fået bekræftelse på at min skærm bliver repareret hjemme hos mig. Det er da fedt at jeg ikke skal undvære skærmen i 14 dage eller længere. Det er virkelig god service af
Samsung! Thumbs Up

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4950
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2010 kl. 17:58
Ikke for at skræmme nogen!

Men hvis man benytter sin plasmaskærm 2-4 timer om dagen til samme spille med statiske elementer, så vil skærmen efter en ukendt tidsperiode få ældet sin fosfor uens i panelet.
Det vil resultere i svage skygger af rammerne på en helt lys baggrund og måske mindre myrekrig i det områder på en hel sort baggrund.
Hvis man samtidig bruger skærmen til varieret materiale, så vil tidsperioden være længere.

Det gælder om at få ældet fosforen ens i starten da kurven for ældningen starter meget stejlt og herefter flader kraftigt ud ved 5000 timer.
Jo mere man får ældet sin forfor ens i starten jo længere tid går der før man opdager en forskel i ældningen hvor den udsættes for statiske elementer.

Hvis man altid benytter 1:1 pixel mapping eller undlader at benytte en orbiter funktion er man mere udsat for uens ældning af panelets forfor.
Til top
NintendoB Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 31-Juli-2007
Point: 111
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2010 kl. 18:40

Kan man snart tænd for et plasma tv uden det lider skade ?

Jeg vil så gerne købe det der Samsung PS63C7705 plasma tv men jeg tør sq næsten ikke.

Der er jo snart ikke det du ikke må med en plasma så hvad i alverden får dog folk til at købe de tv´s ? jeg forstår det ikke.

Samsung 55" UE55HU7505XXE

logitech Z-5450 Wireless/5.1 speaker THX

Sony Playstation 3 500 gb

Xbox360 120 gb

Nintendo Wii
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2010 kl. 19:04
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Ikke for at skræmme nogen!

Men hvis man benytter sin plasmaskærm 2-4 timer om dagen til samme spille med statiske elementer, så vil skærmen efter en ukendt tidsperiode få ældet sin fosfor uens i panelet.
Det vil resultere i svage skygger af rammerne på en helt lys baggrund og måske mindre myrekrig i det områder på en hel sort baggrund.
Hvis man samtidig bruger skærmen til varieret materiale, så vil tidsperioden være længere.

Det gælder om at få ældet fosforen ens i starten da kurven for ældningen starter meget stejlt og herefter flader kraftigt ud ved 5000 timer.
Jo mere man får ældet sin forfor ens i starten jo længere tid går der før man opdager en forskel i ældningen hvor den udsættes for statiske elementer.

Hvis man altid benytter 1:1 pixel mapping eller undlader at benytte en orbiter funktion er man mere udsat for uens ældning af panelets forfor.
Det er jo derfor jeg ikke selv ville spille på en ny skærm de første ca. 200 timer, men, først køre skærmen godt og nænsomt ind. Det, jeg har brugt til Break-in virker ligesom en Break-in DVD. Det havde jeg bare på en USB stick. Et hav af farver og farvenuancer i fuld skærm og en masse billeder der skyder ind foran hinanden i forskellige retninger. Jeg kørte det en del gange i starten. Nogle gange i over ti timer i træk og nogle gange i kortere tid. Alle farver er blevet ældet meget ens. Efter jeg opdaterede med den nye firmware har jeg kørt "ruller" i skærmbeskyttelse nogle gange. Der har altid været fuld skærm når jeg har kørt Break-in i "slides". Min skærm har dog desværre fejl, og det har intet med fosfor at gøre. De horisontale striber som man ser når skærmen er slukket går på skrå. Dette er en panelfejl. Panel og indmad skal skiftes, og det bliver bare gjort hjemme hos mig så jeg ikke skal undvære skærmen i et par uger. Det er virkelig god service.

Da Samsung har fået mange tæsk for retention skal de have ros for at jeg ikke en eneste gang har set retention på min skærm. Jeg har kun brugt den til at se tv på, og til Break-in, og passet MEGET på, og man bør efter min mening passe på med et nyt tv i den første tid. Nogle har dog desværre travlt med at komme i gang med at spille konsolspil på deres nye skærm, og mange har også totalt tåbelige indstillinger med alt for meget kontrast/farver/lys ect. på... Derefter brokker de sig over retention...

En ting er panelfejl. En anden ting er retention som mange selv er skyld i. Nej, ikke alle, men, mange er virkelig selv skyld i retention på deres plasmaskærme.

Jeg vil ikke sige at man ikke kan spille konsolspil fra dag 1 på en ny plasmaskærm. Jeg ville bare ikke selv gøre det. Wink

Redigeret af Firebird - 24-August-2010 kl. 19:07

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2010 kl. 19:18
Oprindeligt skrevet af NintendoB NintendoB skrev:

Kan man snart tænd for et plasma tv uden det lider skade ?

Jeg vil så gerne købe det der Samsung PS63C7705 plasma tv men jeg tør sq næsten ikke.

Der er jo snart ikke det du ikke må med en plasma så hvad i alverden får dog folk til at købe de tv´s ? jeg forstår det ikke.

Det da er kun et spørgsmål om at behandle skærmen ordenligt. Retention har jeg ikke set på min skærm overhovedet!

Hvis skærmen har panelfejl, får man det bare repareret, men, retention har jeg i hvert kunnet undgå på min skærm ved at være forsigtig med indstillinger osv. Mange er selv skyld i retention på deres skærme.

PS63C7705 er jeg meget tilfreds med. At den har fejl ser jeg ikke som et problem. Den bliver jo repareret hjemme i min stue. Wink

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Macmand Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2010 kl. 14:32
Hej Firebird

Jeg har nu fået sat mit nye tv op... og det er bare fedt :-) Jeg har kun set alm. tv indtil videre og det ser fint ud! Jeg har dog lagt mærke til, at når jeg skifter kanaler bliver der sort i ét sekund hvor jeg kan se et utydeligt logo i hjørnet af skærmen (3+ og deres runde logo), men skal dog kigge godt efter. Det forsvinder efter noget tid igen ( har ikke tal på hvor lang tid der går), men er retention farligt for plasmaer? (har INGEN forstand på plasma, og kan ikke finde noget på nettet omkring det??). Jeg har ikke set ret meget tv ad gangen på samme kanal uden at skifte videre. Lige nu kører skærmen med "Ruller" for at se om det har nogen effekt på mindre retention, men umiddelbart virker det somom at min skærm har meget retention retention?

PS. skal lige siges at jeg først efter at have set tv har sat min skærm op til de indstillinger du viste tidligere. Den står som sagt at kører med Ruller lige nu med de indstillinger. Så får den lov til at stå med det i 5-6 timer mens jeg er på arbejde. Så skal der sku' ses Dark knight senere Tongue

Redigeret af Macmand - 28-August-2010 kl. 14:46
Mvh
/Macmand
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2010 kl. 15:50
Når man læser på diverser fora, er det tydeligvist helt almindeligt, at man nemt kommer til at blande begreberne retention og burn-in sammen. Begge fænomener er omfattet af begrebet image sticking - men burn-in kaldes også permanent image sticking (ses på lys baggrund/områder), hvor retention blot benævnes (temporary) image sticking (ses på mørk baggrund/områder).

Ud fra dette mere generelle ordvalg, giver det mening, at burn-in er (mere eller mindre) permanent og retention er et fænomen, som er af kortere varighed.

Der er skrevet om retention og burn-in i bl.a. disse tråde:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=60729&PN=3&title=lidt-pl asma-forklaring

og

http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=9482

Kort sagt stammer burn-in fra uens ældning af fosforcellerne, mens retention skyldes en midlertidig ophobning af elektrisk ladning ("elektroner") på cellevæggene.

Iflg. publicerede resultater fra koreanske forskere skyldes fænomenerne bl.a. forurening med ilt og organiske materialer under produktionsprocessen. Balancen mellem mængden af retention og burn-in har en afhængighed til gastrykket i panelet. Mængden af retention er der ud over afhængig af panel-driver-algoritmen (reset-cyklus), hvor burn-in (eller lokal ældning) skyldes ophobning af forurening på forforen.

Forureningen stammer fra en effekt/proces, der kaldes "sputtering", hvorved lysudsendelsen fra forforen sænkes. Typisk er den blå forfor mere udsat for ældning end rød og grøn. Jeg har ikke undersøgt, hvorfor lige netop blå ældes hurtigere.

Jeg kan ikke umiddelbart se, at break-in har nogen effekt mht. nedsættelse af retention (der går dog historier om, at man kan kan påvirke cellernes "villighed" til at tænde og slukke - men jeg har ikke kunnet finde beviser i form af forskningsresultater - men det er da muligt). Rentention er så vidt jeg kan vurdere i sig selv ikke et problem, da det af natur forsvinder af sig selv - men man kan blive nødt til at leve med det - eller bytte sin skærm og håbe på at få et bedre eksemplar.

Break-in kan derimod have en ret afgørende effekt mht. ældningen, da ældningskurven (altså hvor meget af evnen til at udsende lys, som den enkelte forforcelle taber) er ret stejl i starten af panelets drifttid (nogle hundrede timer).

De grå sidegardiner som man kan slå til på de fleste plsma-TV har til formål at mindske sandsynligheden for burn-in, da man forsøger at opnå samme gennemsnitlige ældning af de fosforceller, der ellers ikke ville blive brugt ved en 4:3-udsendelse.

EDIT: Rettede slåfejl.

Redigeret af bantam - 28-August-2010 kl. 16:08
/lars
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu