recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spørgsmål fra en plasma newbie :D
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSpørgsmål fra en plasma newbie :D

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2007 kl. 22:34
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

1. Panasonic.

Sikke noget vrøvl. Når man snakker om 'bedst' snakker man selvfølgelig om det TV der leverer det mest korrekte billede, og det gør Pioneer. Det står ikke til diskussion.

Altid hyggeligt med sådanne gode nuancerede indlæg

Men måske du næste gang kunne forholde dig til lidt mere af konteksten af mit indlæg fremfor blot et enkelt ord.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Stuffedfrog Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Juli-2007
Point: 151
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2007 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af Stuffedfrog Stuffedfrog skrev:

med mindre at 50PX700E er FULL HD i 1080P? Det kunne det nemlig godt tyde på når man kigger her http://www.totaltv.dk/piz.asp?id=4178&aID=13569

My bad, så lige på det ovenstående link at der står "Antal Pixels 1366 X 768" længere nede. Så jeg har vist besvaret mit eget spørgsmål

Så hvis jeg vælger et 50" Panasonic, så kan jeg i hvert fald ikke se grunden til at skulle give 7000kr mere for lidt anti-glare lir og en SD kortlæser.

Hvis selve billedet har en bedre kvalitet, så er det dog evt. pengene værd. Men har et 50PX700E bedre billedekvalitet end et 50PX70E?

Redigeret af Stuffedfrog - 13-Juli-2007 kl. 22:43
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2007 kl. 22:41
Oprindeligt skrevet af Stuffedfrog Stuffedfrog skrev:

Hvis man ser bort fra Anti-Glare, de 30W højtalere og SD kortlæser, hva' er så forskellen på et 50PX700E til ca. 23.000kr og et 50PX70E til ca. 16.000kr? Begge tv har vel kvadratiske pixels?

Jeg har en relativ mørk stue og køber et nyt surround system, så de ekstra 7.000kr virker af lidt meget bare for én ekstra HDMI indgang og en SD kortlæser

Med mindre at 50PX700E er FULL HD i 1080P? Det kunne det nemlig godt tyde på når man kigger her http://www.totaltv.dk/piz.asp?id=4178&aID=13569

Der er ingen andre forskelle, de har begge samme panel og opløsning (1366x768 - kvadratiske pixels), og al anden billedrelateret signalbehandling. De er ikke FullHD, det er kun PZ700 der er FullHD.

edit: ok - det nåede du så at opdage inden jeg fik skrevet færdigt

Redigeret af spawn - 13-Juli-2007 kl. 22:42
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12465
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2007 kl. 22:42

Altid hyggeligt med sådanne gode nuancerede indlæg
Men måske du næste gang kunne forholde dig til lidt mere af konteksten af mit indlæg fremfor blot et enkelt ord.

Der spørges lige ud om hvad der er bedst, og du svarer forkert. Længere er den ikke. Pas på med ikke at falde helt over i at være overbevist om, at et ikke-kalibreret Pioneer er noget lort, mens et ikke-kalibreret Panasonic nærmest er lykken. Begge TV vinder _meget_ ved kalibrering, og også med Panasonic er det nødvendigt hvis man vil udnytte sit TV fuldt ud. Det er useriøst at du konkluderer, at Pioneeren ikke er 5k ekstra værd. Det er den selvfølgelig, hvis man vil have det mest korrekte billede! Uendelig lille forskel? Nej, dét er altså ikke seriøst. Det er tydeligt du ikke er klar over forskellen. Desuden glemmer du konstant 24 fps i dine overvejelser; det er uden tvivl et plus der tæller meget, hvis man ser film bare nogenlunde ofte.

Redigeret af Naiera - 13-Juli-2007 kl. 22:45
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2007 kl. 23:50

hvem har nogensinde sagt at et ikke-kalibreret Pioneer er noget lort, og et ikke-kalibreret Panasonic nærmest er lykken ?

Prøv nu engang om du kan forholde dig til indholdet af mit indlæg og ikke opdigte alle mulige mærkelig postulater der aldrig er udtalt.

Prøv om du kan forholde dig til den lange følgetekst der forklarer min holdning - istedetfor blot at pille et ord ud af kontekst.

Ja - begge TV vinder ved kalibrering - det burde være logik for alle.

Men Pioen vinder mest - for det er nu engang sådan at hvis du tager et PX70 og et Pio 427 hvor ingen af dem endnu er kalibrerede - så leverer PX70 faktisk det mest korrekte billede, forskellene er absolut marginale - ligesom de er hvad jeg kalder marginale til Pio'ens fordel når begge kalibreres og der rettes op for de uhensigtsmæssigheder der bl.a. er i Pio 427's standard gammakurve. Pio'en har nogle billedmæssige fordele, Panaen nogle andre.

Hvis du mener jeg har uret i det - kan du jo spørge din ven Otto.

Er et Pio427 så bedst ? - ja, hvis du kalibrerer det, men det redegører jeg jo også tydeligt for.

Tydeligt jeg ikke er klar over forskellen ?

Jeg har brugt mange mange timer på at kigge på Pio 427, inden jeg besluttede mig for PX70, og jeg har haft en vens Pio 427 stående ved siden af mit PX70 en hel uge, og ser på det hvergang jeg besøger ham, så jeg vil påstå at jeg nok har mindst ligeså meget praktisk erfaring med både Pio427 og PX70 som du, hvis ikke mere.

Jeg kender desuden gennem mit arbejde flere proffesionelle folk der kalibrerer skærme i bl.a. TV-byen, og har kalibreret både Pio 427 og PX70, som er enige med mig i disse betragtninger. Så kan det godt være du og måske Otto ikke er enige men det betyder nu ikke nødvendigvis at så er det den evige sandhed.

Med hensyn til om det er useriøst at jeg konkluderer at Pioneren ikke er 50% mere værd - så er det nu engang ikke op til dig at beslutte hvad min holdning skal være eller ikke være omkring dette. Jer er i min fulde ret til at mene dette ligesom du er i din fulde ret til at mene det modsatte. Og ligesom spørgeren i denne tråd også er i hans fulde ret til at tage en personlig beslutning om han syntes forskellen er merprisen værd, dels udfra de oplysninger han får, dels udfra personlige oplevelser hvis han tager ud og sammenligner dem.   

Og du er meget velkommen til at komme med dit input, din holdning og dine anbefalinger, dem lytter jeg gerne til - men prøv om ikke du kan begrænse det til at være et indspark i tråden og rettet som anbefaling eller uddybbende info til spørgeren hvis du føler der er behov for dette, fremfor den kedelige halvnedladende facon du sætter op overfor mig direkte.

Nej - jeg glemmer ikke 24fps i mine overvejelser (selvom jeg måske har glemt at nævne det) - det er selvfølgelig et plus. Men når nu jeg ikke har nævnt det, kunne du jo på en ordentlig måde have beriget tråden ved at  informere spørgeren istedetfor blot at være nedladende overfor mig.

Mit indlæg var ikke et oplæg til endnu en religiøs diskussion med dig - det var blot et input som supplement til det input Rasmus havde givet. En varierende mening, for objektivitetens skyld.

Hvis du kunne nøjes med detsamme, behøvede vi slet ikke diskutere.

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2007 kl. 23:55

hvem har nogensinde sagt at et ikke-kalibreret Pioneer er noget lort, og et ikke-kalibreret Panasonic nærmest er lykken?

Det har jeg heller ikke skrevet at du eller andre har, men man fornemmer lissom at debatten drejer i den retning for tiden. Det ville være ærgerligt, for så er vi dælme kommet langt ud.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 00:00

Det er sjovt du siger det, og nærmest gør grin med at jeg ofte refererer til ham, da alt hvad du har skrevet her i tråden er baseret på hvad der er blevet diskuteret de sidste par dage i et par forskellige tråde. Jeg husker nemligt også, at han engang har skrevet, at han ville foretrække et kalibreret PV60 over et ukalibreret 427, men intet om at hvis man stod med to ukalibrerede TV, så var Panasonic bedst. Dette kan også bruges i denne diskussion, da 10. generation ikke er nogen videre forbedring over 9. Et ukalibreret Pioneer er rigtig nok længere fra TV'ets potentiale, men det betyder ikke, at det suger når det ikke er kalibreret, eller at et ukalibreret fra Panasonic nødvendigvis er bedre.

Desuden har Otto helt sikkert aldrig skrevet, at forskellen på et kalibreret Panasonic og et kaliberet Pioneer er decideret marginal. Uden omsvøb skrives der, gang på gang, at Pioneeren er bedre, og at man bør bruge pengene hvis man har dem og er interesseret i det mest korrekte og bedst mulige billede. Du skal passe på med ikke at overfortolke til din egen og Panasonics fordel her.

Redigeret af Naiera - 14-Juli-2007 kl. 00:02
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 00:03
Jamen Naiera - problemet med dine indlæg er ofte, at alt er enten helt sort eller helt hvidt - du ved hvad du tror på, og fint nok. Men det er altså ikke ensbetydende med at du altid har ret. Jeg respektere bestemt din viden, men ikke altid dine firkantede holdninger - amen
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 00:09
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jamen Naiera - problemet med dine indlæg er ofte, at alt er enten helt sort eller helt hvidt (...)

Nej, dét er det netop ikke! At Pioneer giver mere korrekt billedkvalitet er ikke et spørgsmål om at se verden i sort/hvid, det er et spørgsmål om at have styr på fakta. Når folk har problemer med at se ting i sort/hvid, er så når de f.eks. konkluderer at jeg mener, at Pioneers plasma TV derfor er bedst i absolut alle forestillelige situationer (tænk LCD og plasmas styrker og svagheder, f.eks. i forhold til computerbrug).
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 00:29

Jeg husker nemligt også, at han engang har skrevet, at han ville foretrække et kalibreret PV60 over et ukalibreret 427, men intet om at hvis man stod med to ukalibrerede TV, så var Panasonic bedst.

Jeg tillader mig lige at quote Otto fra et af hans svar til mig i tråden om 8g panelerne

"Mht. at Panasonic er bedre i standard-indstillingerne: Det er den hvis man foretrækker det korrekte billede. Hvis man foretrækker et billede med "pang", så er Pioneer bedre i standard-indstillingerne."

Det er selvfølgelig ikke helt detsamme som det jeg siger - men det ligner lidt ikke ? Og husk her taler vi altså ikke 8g, men Pio427. Og så var det bestemt ikke min mening at gøre grin med hverken dig eller Otto - jeg har enorm respekt for Ottos viden, og det vi alle lærer af ham, men Otto er jo trods alt heller ikke GUD eller en robot, uanset teknisk viden er han også kun et menneske til en vis grad præget af personlige holdninger om hvad han sætter pris på. Der er andre eksperter i verden end lige Otto, og alle er ikke nødvendigvis altid 100% enige med Otto. Og jer er heller ikke nødvendigvis altid 100% enig med ham, selvom hans tekniske viden rækker uendelig meget længere end min.

Desuden har Otto helt sikkert aldrig skrevet, at forskellen på et kalibreret Panasonic og et kaliberet Pioneer er decideret marginal. Uden omsvøb skrives der, gang på gang, at Pioneeren er bedre, og at man bør bruge pengene hvis man har dem og er interesseret i det mest korrekte og bedst mulige billede. Du skal passe på med ikke at overfortolke til din egen og Panasonics fordel her.

Det tror jeg heller ikke han har - det er blot min holdning at forskellen er marginal efter mange timers direkte sammenligning mellem PX70 og Pio427.

meningen er heller ikke på nogen måde at nedgøre Pioneers skærme, eller "fratage dem" nogle af de kvaliteter de besidder - slet ikke. Det har vel altid været sådan at Pioneers skærme var lige den tand bedre end eks. Panasonics, eller lige tilbød det ekstra, og Panasonics var tæt efter til en mere overkommelig pris.

Men der er så altid de personlige præferencer der spiller ind, og de afvejninger af fordele og ulemper som den enkelte må foretage i sit valg. Og de omfatter nogen gange andet end de 5-10% bedre billede når alt er tweaket og kalibreret. Alternativet var som jeg skrev eks. også at man for samme pris kunne få en 50PX70 - den har da nogle andre fordele at byde på der måske for nogle rigeligt opvejer den "marginale" billedforskel der er mellem Pio427 og 42PX70 - det er jo heller ikke alle mennesker der overhovedet er istand til at se eller værdsætte forskellen, bare se på alle LCD køberne (som gammel LCD køber undskylder jeg lige til LCD folket), så hvorfor skulle de ofre de ekstra penge hvis de alligevel ikke kan se forskel.

mgmg beskriver det egentlig meget godt i sit indlæg, Pio427 er nok ikke en skærm der er top of the pops i mange år frem, og derfor kan der være en vis økonomisk fornuft i at "nøjes" med det næstbedste af afskrivningsmæssige årsager, måske specielt nu hvor der ser ud til at ske nogle større spring i kvalitetsforbedringerne, med 8g plasma2, fullHD, HD materiale, nye formater osv. osv. som gør at man måske allerede om 2 år vil skifte igen.

Eller det kan blot være en økonomisk afvejning af tabet ved gensalg, prisen på fladskærme rasler jo ned generelt, og en 3 månder gammel skærm skal ned på næsten halv pris før man kan sælge den igen. Har man yderligere betalt for kalibrering er tabet blot større, for den får man heller ikke nødvendigvis dækket.

Redigeret af spawn - 14-Juli-2007 kl. 00:57
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 00:59

Jo Naiera - eksempel: Samsung HR735 er en skod afspiller. Toshiba HDE1 er ikke en god DVD afspiller. Jamen jeg synes bare ikke som du. Folk som læser dine indlæg får ikke altid en nuanceret opfattelse af hvad der er rigtigt eller forkert. Folk opfatter forskelligt - sådan er det.

Og hvis jeg skal være ganske ærlig omkring "Pio/Pana-krigen", jamen så kan jeg ikke se forskellen i billedkvaliteten. Ikke sådan at jeg har haft begge paneler opsat side om side - indrømmet, men jeg kan udfra det jeg har kunnet bedømme bare ikke se forskellen. Måske min fejl. Men havde Pio været så meget bedre havde jeg kunne se en forskel - men nej. Måske at man kan måle sig frem med kalibreringsudstyr - fint nok

Redigeret af Hother - 14-Juli-2007 kl. 01:03
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 01:03

Det tror jeg heller ikke han har - det er blot min holdning at forskellen er marginal efter mange timers direkte sammenligning mellem PX70 og Pio427.

Som fyld på den der, det kan jo også skyldes at jeg trænger til briller og ikke kan se forskel, eller det kan skyldes at mine kilder ikke er gode nok til at levere materiale så der kan ses forskel.

Så burde jeg måske istedet bruge de penge jeg kan spare på skærmen på nogle bedre kilder, det er jo en samlet kæde der skal levere det endelige resultat, ikke blot skærmen. Hvor ofte ser vi ikke folk stille enorme krav til at det skal være det dyreste Pioneer og det skal helst kalibreres og alt muligt, for det lærer de herinde - samtidig med at de bruger en billig føtex afspiller med et dårligt kabel for det vil de ikke bruge penge på, eller det vigtigste de skal føde det med er bootleg Xvid kopier i lav opløsning og lav bitrate hentet på nettet og vises fra deres mediacenter, nogen gange endda via TV-out. Så er kæden altså hoppet lidt af hos mig for hvorfor de lige skal have det dyreste Pioneer de kan finde.

Der skal jo være en sammenhæng mellem alting, og ikke bare en eller anden tyrkertro på at når bare man køber et Pioneer så er alting godt.  

Du er jo ovenikøbet selv et godt eksempel på min pointe - du har høje kvalitetskrav, så du har gjort nogle kalkulerede overvejelser af hele dit setup i forhold til det budget du nu syntes du vil eller kan ofre på sagen, og det har betydet at du har gode enheder i hele kæden, incl. din skærm som jo også blev en Panasonic. Så kan det godt være din næste bliver en Pioneer, men i din første kalkule af dit samlede setup har du ikke udelukkende fokuseret på skærmen.

Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu