recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spørgsmål om hestekræfter
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spørgsmål om hestekræfter

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Spørgsmål om hestekræfter
    Sendt: 02-April-2016 kl. 14:55
Jeg egentlig altid hørt lidt på reglen om at flere watt først gør sig gældende ved høj volumen, men jeg nægter kategorisk at købe den device uden yderligere argument:).

Idag har jeg en Nad t757 til mine fazon lcr og bilder mig ind de mere watt (ift denon 2113, Yamaha 830) gør sig gældende allerede ved lav volumen.
Jeg oplever en mere "tung" lyd, eller en lyd uden anstrengelser, trods små højtalere ved min nad end de nævnte receiver. Jeg har haft en Aventage 1030 også som jeg heller ikke syntes kan levere den samme lyd som min Nad. (På samme højtalere vel at mærke).

Er det mere et udtryk for Nad´s lyd karakter eller spiller watt ind ved lav volumen også?

Redigeret af Bromberg5 - 02-April-2016 kl. 14:58
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2016 kl. 15:20
Det er vist overvejende Nad's lydfilosofi at lyden skal være "tung" eller med herre meget bas. Når det er sagt, er en forstærker med flere muller bedre til at styre højttalerne og levere dæmpningsfaktor som tæmmer uhensigtsmæssigheder i membranerne.

Redigeret af Kampus - 02-April-2016 kl. 15:21
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2016 kl. 16:48
Til en så mager højtaler som Fazon, så klæder det den:) Ville dog langt fra undværre subwoofer:)
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2016 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er vist overvejende Nad's lydfilosofi at lyden skal være "tung" eller med herre meget bas. Når det er sagt, er en forstærker med flere muller bedre til at styre højttalerne og levere dæmpningsfaktor som tæmmer uhensigtsmæssigheder i membranerne.

Forstærkerens effekt har intet at gøre med dæmpningsfaktoren, det er udgangsimpedansen som bestemmer den.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2016 kl. 22:45
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Forstærkerens effekt har intet at gøre med dæmpningsfaktoren, det er udgangsimpedansen som bestemmer den.

Det stemmer ikke overens med den erfaring jeg har.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19566
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2016 kl. 22:54

Som oftest har forstærkere med høj udgangeeffekt en lav udgangsimpedans. Men der er også masser af undtagelser.....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Februar-2016
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2016 kl. 23:06

Det har ikke så meget med erfaring at gøre. Dæmpningsfaktoren er nøje defineret.

Du kan læse om det bla her:

http://eaw.com/amplifier-damping-factor-more-is-better-or-is-it/

og her:

https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjbsYOi7fDLAhXDXiwKHV3vBq0QFggzMAI&url=http%3A%2F%2Fwww.crownaudio.com%2Fmedia%2Fpdf%2Famps%2Fdamping_factor.pdf&usg=AFQjCNH6N2PMSarByoPr3hwvHRgXDzC94g

Redigeret af Flash! - 02-April-2016 kl. 23:08
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu