recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spørgsmål omkring HD ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSpørgsmål omkring HD ?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
R3b3L Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 27-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 277
Direkte link til dette indlæg Emne: Spørgsmål omkring HD ?
    Sendt: 06-November-2007 kl. 16:25
Sidder lige og har en lille diskussion med en kammerat og eftersom vi ikke kan blive enige, må vi jo prøve at spørge jer klogehoveder :)

Det drejer sig om HD afvikling på en PC/Media Center.

Der er en del spørgsmål egentlig, men det vi er mest uenige i er det her:

Er det grafikkortets driver, som sørger fra hardware accelaration, når man afspiller HD? enten via et HD DVD drev eller fx en mkv fil, hvor materialet er HD, dvs at det er driveren, som sørger for det sker, uanset hvilken afspiller man bruger, power dvd, media player osv.

eller skal det bare være understøttet af driveren og så er det afspilleren, som sørger for, at gøre brug af det?

Ved ikke om det er formuleret godt nok, så håber i kan forstå det.. hvis en af jer, kan uddybe det lidt mere ville det være super eller lige har et link til en side, hvor det står sort på hvidt :)

På forhånd tak..
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2007 kl. 17:01

Et givent format kræver en dekoder oftest i form af et codec på din computer. Din afspiller sørger derefter for at benytte dette codec til at dekode eksempelvis en film til de billeder du får vist på skærmen. Det er ikke som sådan grafikkortets driver - den sørger blot for at dit grafikkort fungerer korrekt og indeholder ikke information om hvordan et filmformat dekodes (jo, den kan godt indeholde information om eksempelvis DVD dekodning, men mere suspekte codecs er der ikke indeholdt heri).

Ofte så foregår dekodningen heller ikke i grafikkortet med mindre det har en decideret hardware-dekoderchip indbygget til netop det pågældende format. Med DivX eller XviD så foregår det via CPU'en og ikke GPU'en.

FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2007 kl. 23:37

Der er jeg ikke helt enig:

"Revolutionary New Video Processing Architecture
NVIDIA GeForce 8400, 8500, and 8600 GPUs for Desktop and GeForce 8400M, 8600M and 8700M for Notebooks, incorporate a revolutionary new video processing architecture, making them the world’s first GPU video processors to offload 100% of Blu-ray and HD DVD H.264 video decoding from the CPU. This added processing power gives PureVideo HD technology the ability to support more complex features as they are added to Blu-ray and HD DVD movies, including “picture-in-picture” movies, interactive games and menus, and higher bit-rate / higher quality movie pictures."

Og jeg er overbevist om at et high end grafikkort med sine drivere har en stor rolle i dekodning af almindelig SD materiale

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2007 kl. 00:44

Det var jo min pointe med den sidste parantes mht. DVD dekodning (at blueray og andre disc-formater også kan dekodes er jo bare en del af udviklingen)... De suspekte codecs refererer til divX mm. som oftest er en CPU proces.

Hvilken del af mit indlæg er i modstrid med dit citat?

FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2007 kl. 01:11

Jeg synes bare du skal læse Nvidias beskrivelse igen. De skriver jo at de tager sig 100%  af video dekodningen.

Spørgeren spurgte: "Er det grafikkortets driver, som sørger fra hardware accelaration, når man afspiller HD? enten via et HD DVD drev eller fx en mkv fil, hvor materialet er HD, dvs at det er driveren, som sørger for det sker, uanset hvilken afspiller man bruger, power dvd, media player osv.

eller skal det bare være understøttet af driveren og så er det afspilleren, som sørger for, at gøre brug af det?"

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2007 kl. 07:49
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Jeg synes bare du skal læse Nvidias beskrivelse igen. De skriver jo at de tager sig 100%  af video dekodningen.

Hvilket ikke er sandt

Både Nvidia og ATI har grafikkort med mulighed for videoacceleration i GPU'en, enten helt eller delvis.

Men det afhænger af mange faktorer i hvilke situationer dette er muligt.

For det første er det ikke alle videoformater der kan accelleres af GPU'en, og de der kan bliver kun acceleret af GPU'en under bestemte forudsætninger. Dels skal filtret/dekoderen der benyttes være skrevet til at kunne udnytte GPU acceleration, dels skal den mediaplayer der benyttes være skrevet til at kunne udnytte GPU acceleration

I praksis er det idag sådan at næsten ingen af de filtre/dekodere og medieafspillere der benyttes til at afspille de mange forskellige typer mediefiler der findes er istand til at udnytte GPU accelleration. I næsten alle tilfælde er det idag ren softwaredekodning med CPU'en som motor.

Det er idag stort set kun ved afspilning af BluRay og HD-DVD med PowerDVD at GPU accelleration kan udnyttes.

I alle andre situationer hvor man forsøger at afspille HD materiale er det ikke muligt at udnytte GPU accelleration. Eksempelvis er det ikke muligt at udnytte ved afspilning af .mkv filer med x264 HD materiale i da ingen filtre eller mediplayere der idag understøtter afspilning af .mkv kan udnytte GPU accelleration.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2007 kl. 08:36

Du har sikkert ret men jeg forstår så ikke hvorfor nVidia skriver (under specs på deres PureVideo dekoder):

"Minimizes CPU utilization by offloading the MPEG-2 decoding onto the graphics processor"

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2007 kl. 08:58

Det gør de fordi lige netop mpeg2 dekodning faktisk fungerer glimrende både for SD og HD, med deres directshowfiltre i almindelige directshowbaserede medieafspillere. Så har man mpeg2 HD materiale enten i en .mpg container eller en .ts container - så kan man udnytte hardware accelleration fuldt ud både hos Nvidia og ATI - med hver deres dekoder.

Desværre gælder detsamme ikke for mpeg4 dekodning, så de X/H264 HD filer i .mkv eller .avi containere som mange afspiller idag, kan pt. ikke GPU accellereres.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu