recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spørgsmål til Oppo BluRay ejere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spørgsmål til Oppo BluRay ejere

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2013 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af E100 E100 skrev:

Grunden til spørgsmålet var faktisk nysgerrighed for hvor mange der bruger den analoge udgang over i deres surround receiver / processor hvor de fleste volumen kontroller er digitale, med det resultat at de nu kører digital - annalog - digital - annalog, hvilket der sikkert enda er nogen der synes giver bedre lyd

Sidebemærkning, at volumenkontrollen er digitalt styret, er ikke det samme som at signalet er digitalt. Jeg har indtryk af at der eksisterer en udbredt misforståelse omkring dette. Der findes ret billige integrerede chipsets som fungerer som 8-kanals analog volumenregulering, styret digitalt. Jeg tror ikke problemet med digitalisering af de analoge signaler er helt så udbredt som nogle forum-brugere gerne vil gøre det til. Jeg har indtryk af at de fleste af de receivere der har en Pure Direct eller lignende funktion, hvor bass management er koblet ud, rent faktisk sender signalet analogt igennem, også selv om de ikke alle sammen er lige gode til at udspecificere hvad der rent faktisk sker.
Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Juli-2013
Sted: Vestsjælland
Point: 255
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2013 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Grunden til spørgsmålet var faktisk nysgerrighed for hvor mange der bruger den analoge udgang over i deres surround receiver / processor hvor de fleste volumen kontroller er digitale, med det resultat at de nu kører digital - annalog - digital - annalog, hvilket der sikkert enda er nogen der synes giver bedre lyd

Sidebemærkning, at volumenkontrollen er digitalt styret, er ikke det samme som at signalet er digitalt. Jeg har indtryk af at der eksisterer en udbredt misforståelse omkring dette. Der findes ret billige integrerede chipsets som fungerer som 8-kanals analog volumenregulering, styret digitalt. Jeg tror ikke problemet med digitalisering af de analoge signaler er helt så udbredt som nogle forum-brugere gerne vil gøre det til. Jeg har indtryk af at de fleste af de receivere der har en Pure Direct eller lignende funktion, hvor bass management er koblet ud, rent faktisk sender signalet analogt igennem, også selv om de ikke alle sammen er lige gode til at udspecificere hvad der rent faktisk sker.

Tak for oplysningen  Smile - Så der kan faktisk være noget at hente for nogen.

Ved du som gammel Onkyo forhandler, om det forholder sig sådan for min egen processors vedkommende (PR-SC5509) - og er det rigtig forstået at, lige så snart jeg gør brug af rumkorrektionen, er signalet blevet digitaliseret ?

Min viden om elektronik Clown begrænser sig at det er den blå røg der får det til at virke - for når den slipper ud virker det ikke mere. og det der gør eletronik så dyrt er, at det er møj besværligt, at få alt det  røg, ind i de små kasser. LOL 

Mvh E100

Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2013 kl. 14:46

... og er det rigtig forstået at, lige så snart jeg gør brug af rumkorrektionen, er signalet blevet digitaliseret ?

Det er rigtigt forstået. Rumkorrektion foregår per definition digitalt, så straks der er rumkorrektion på, er det IKKE længere analogt, uanset om man bruger Pure Direct, eller hvad det nu kaldes.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2013 kl. 14:49

Tak for oplysningen  Smile - Så der kan faktisk være noget at hente for nogen.

Ved du som gammel Onkyo forhandler, om det forholder sig sådan for min egen processors vedkommende (PR-SC5509)

Det er jeg 98% sikker på at det gør.

- og er det rigtig forstået at, lige så snart jeg gør brug af rumkorrektionen, er signalet blevet digitaliseret ?

Ja!

Min viden om elektronik Clown begrænser sig at det er den blå røg der får det til at virke - for når den slipper ud virker det ikke mere. og det der gør eletronik så dyrt er, at det er møj besværligt, at få alt det  røg, ind i de små kasser. LOL 

LOL
Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Juli-2013
Sted: Vestsjælland
Point: 255
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2013 kl. 19:41
Tak for alle svarene
Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top
kasper bille Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 24-September-2009
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kasper bille Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2013 kl. 00:09
Jeg ved det er en ældre tråd, men jeg melder mig også lige ind.

Jeg har en 105 og en primare spa21 som en anden her i tråden, og da den ikke har HDMI så bruger jeg de analoge udgange og kører det 'råt' ind i forstærkeren, og så bruger jeg stereo udgangen til musik.

Umiddelbart synes jeg at den DAC der er i oppo'en er bedre end den i primaren. Jeg havde en pioneer lx71 før, og havde den koblet til på samme måde, og lyden i oppo'en er alligevel en del bedre, surround oplevelsen er større og med et noget bedre dynamisk omfang.
Jeg havde en primare CD21 til CD før, og igen så synes jeg at oppo'en gør det en tand bedre, om ikke andet anderledes, men bestemt ikke dårligere, og det var jo ikke en dårlig CD-afspiller jeg havde før.

Alt i alt er jeg meget tilfreds med den indtil videre, selvom jeg kun lige har fået den i dag, og lyden er altså rigtig lækker og meget klar i den.

Jeg synes dog at netflix osv. er noget bras på den, der er Apple tv en voldsomt meget bedre oplevelse, men det er så også smidt i HDMI indgangen;)

Jeg tror at det med lyden kommer meget an på hvilket udstyr man har, for du kan jo godt ressikere at have en surround forstærker med en bedre processor i, men der er jo ikke andet at gøre end at prøve sig frem og se hvad der virker bedst i ens setup.
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu