recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spørgsmål til subwoofer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSpørgsmål til subwoofer

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Davidp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Marts-2007
Sted: Kastrup
Status: Offline
Point: 905
Direkte link til dette indlæg Emne: Spørgsmål til subwoofer
    Sendt: 23-Januar-2009 kl. 17:35

Jeg har netop købt ny subwoofer og alt er sat til...den fungerer som den skal og lyden er god og dyb

Bagpå er 2 knapper jeg kan skrue på.

Den ene er volumen - den har jeg gættet hvad er til

Den anden er en frekvensknap, som går fra 40-180mhz. Jeg er ikke helt stiv i hvad denne knap gør, eller hvad jeg skal stille den til.

Kan i hjælpe?

Pft.

Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 17:39
Det er den frekvens den skærer ved, men hvis du kun har tilsluttet lfe kabel, så lad receiver styre det, det kræver at den bag på subben står højere end indstillingen på receiver, ellers får du et hul uden bas. Sub sat til 60 hz, receiver til 80 hz, så får du ingen signaler mellem 60-80 hz kan man sige.
SVP03
Til top
henrik-t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-August-2007
Point: 1553
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 18:10
bruger du LEF line skal du skrue helt op på subben og lade resiveren om at dele frekvensen.

Start med 80Hz og prøv så op til 120Hz på resiveren og tag den du syntes lyder bedst..jeg ville sætte volumen til ca kl 10- 11 men ved ikke hvad for sub du har, dvs hvad den kan

Hvad for Sub er der tale om, plus hvad for højtalerer  bruger du med den.

Redigeret af henrik-t - 23-Januar-2009 kl. 18:11
+100HD Film
Til top
Davidp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2009 kl. 16:21

Oprindeligt skrevet af henrik-t henrik-t skrev:

bruger du LEF line skal du skrue helt op på subben og lade resiveren om at dele frekvensen.

Start med 80Hz og prøv så op til 120Hz på resiveren og tag den du syntes lyder bedst..jeg ville sætte volumen til ca kl 10- 11 men ved ikke hvad for sub du har, dvs hvad den kan

Hvad for Sub er der tale om, plus hvad for højtalerer  bruger du med den.

Det er en Monitor Audio R350 sub sat sammen med et sæt Pure EX650 gulvhøjtalere. Recieveren er en Onkyo 605.

Kablet jeg har kørende fra reciever til sub er et QED Performance coaxial fra Hifiklubben.

Redigeret af Davidp - 24-Januar-2009 kl. 16:27
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2009 kl. 16:52
Ok da det er gulv højtalere, vil jeg anbefale at sætte crossover til 80-100 Hz på subben og holde fast i resten af de jeg har skrevet tidligere
+100HD Film
Til top
Davidp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2009 kl. 17:12

Ok da det er gulv højtalere, vil jeg anbefale at sætte crossover til 80-100 Hz på subben og holde fast i resten af de jeg har skrevet tidligere
'

Ok. Skal lige forstå det rigtigt.

Min reciever er LFE pt. sat til 100hz (standard). Subben står nu på 80. Forstår jeg det så således at subben spiller alt fra 0-80hz, og recieveren så fordeler 100< hz. til højtalerne? Altså et hul i lyden fra 80-100hz?

De to settings skal altså overlappe hinanden for at undgå hul?

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2009 kl. 18:22
Du skal sætte højtalerne til 80 og subben til 80 eller 100 Hz hvad der lyder bedst

På subben skal du skrue helt op for frekvensknapen~Max

"nogle køre deres gulvhøjtalere ned til 50-60 HZ og subben fra ca 60-80"

der er flere muligheder nå man har gulv højtalere, men prøv det første jeg har skrevet her, så kan du altid lege med det, eller læse omkring det på diverse Engelske forumer..

Henrik
+100HD Film
Til top
Davidp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2009 kl. 20:10

Du skal sætte højtalerne til 80 og subben til 80 eller 100 Hz hvad der lyder bedst

På subben skal du skrue helt op for frekvensknapen~Max

"nogle køre deres gulvhøjtalere ned til 50-60 HZ og subben fra ca 60-80"

der er flere muligheder nå man har gulv højtalere, men prøv det første jeg har skrevet her, så kan du altid lege med det, eller læse omkring det på diverse Engelske forumer..

Henrik

Tak for dine råd Henrik

Jeg har lige et par sidste spørgsmål som jeg håber du kan svare mig på.

På min receiver har jeg muligheden for at definere settings for hver af mine højtalere. Jeg går ud fra at det er meningen at jeg skal lave disse settings så de matcher det niveau som højtaleren passer til - dvs. at jeg skal indstille mine fronthøjtalere til 40hz når specifikationerne siger at de spiller fra 42hz-2200hz. Det håber jeg er korrekt forstået.

Dette har jeg sat for alle højtalere i mit setup. Min sub er skruet på til max frekvens.

Det jeg håber du kan forklare er en setting på receiveren der hedder 'Low-Pass filter for the LFE channel'. Jeg kan ikke helt gennemskue hvad denne setting gør. Den kan sættes til et interval fra 80hz til 120hz.

Mange gange tak for dine svar!

Mvh,
David

Til top
Manic Miner Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Branchemedlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2009 kl. 23:29
Sidstnævnte indstilling beregnes af mange som en misforståelse fra receiver producentenes side da LFE skal gå op til 120hz, og det skal der ikke pilles ved.

Af samme grund skal delefilteret på subben deaktiveres om det kan det, eller skrues så langt mod højre som muligt, hvis ikke vil nemlig en del af LFE effekterne skæres i fra.

Det er om vi taler om et anlæg der også bruges til surround, er noget andet tilfældet, så kan man bruge lidt nogle andre regler.

Så, det nemmeste er alle højtalere til SMALL, og sub crossover i receiveren til et sted mellem 60-100hz, hvor at 80hz tit er det der passer bedst.

Den frekvensgangen der er opgivet for højtalerene, fortæller noget om hvor dybt de kan gå, men typisk med en sund portion room gain, og dermed uden nogen garanti for at man selv opnår samme resultat. Typisk så vil en subwoofer ha et større dynamisk headroom i frekvenserne fra 100-60hz og nedover, og derfor er det en god ide at la subben gengive disse.

Der findes masser af guides til at sætte op subs, www.audioholics.com er et sted som jeg vil anbefale, men ellers er det også bare at spørge.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2009 kl. 00:09
jeg ville ikke sætte højtalerne til 40 Hz, men nærmere 80-60Hz og subben til 80 Hz

har du kun front højtalere eller osse center og bag, hvis du har skal disse sættes til 80Hz ( kommer seføli an på hvad det er for nogle men godt sted at starte.)

Henrik
+100HD Film
Til top
Davidp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2009 kl. 09:52

jeg ville ikke sætte højtalerne til 40 Hz, men nærmere 80-60Hz og subben til 80 Hz

har du kun front højtalere eller osse center og bag, hvis du har skal disse sættes til 80Hz ( kommer seføli an på hvad det er for nogle men godt sted at starte.)

Henrik

Tak til jer begge, og tak for linket!

Jeg giver den et forsøg!
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu