recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spørgsmål til udtryk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSpørgsmål til udtryk

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JPED Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Emne: Spørgsmål til udtryk
    Sendt: 16-Juni-2006 kl. 07:01

Jeg har fulgt en del med her på Recordere, og der er nogle udtryk jeg ikke har helt styr på.

Hvad er forskellen på om en Hd-optager optager i "video" eller "vr" mode? 

Hvad betyder det at et panel understøtter 1:1 pixelmapping?

På forhånd tak

JPED

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2006 kl. 11:57

Hej JPED

Video mode svarer til den måde en DVD Film er gemt på, mens VR mode giver nogle flere muligheder især med redigering. Så ofte benyttes VR mode på harddisk.

På genskrivelige DVD-RW kan man vælge om det skal være VR eller Video mode. På DVD-R er det altid videomode.

Pixelmapping 1:1 er et udtryk der benyttes om TV som kan modtage et signal i samme opløsning som selve displayet har. Eller rettere modtage et signal, og vise det 1:1 uden at strække eller rive i billedet (uden at skalere).

Dette er især nyttigt når TV'et skal bruges som computer-skærm f.eks. for et mediecenter.

LG er kendt for LCD skærme med pixelmapping 1:1, ved at de kan vise opløsningen 1360x768 uden skalering. Mange grafikkort kan lave den opløsning.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2006 kl. 13:40
Hej Lars,

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

På DVD-R er det altid videomode.

Det er nu ikke helt rigtigt. Pioneer begyndte at tilbyde VR mode på DVD-R i x30 model-serien (så vidt jeg husker). Efterfølgende er JVC, Panasonic og Sony fulgt efter og tilbyder vist alle VR mode på DVD-R i de nyeste modeller.

Jeg formoder at årsagen til at tilbyde VR optagelser på DVD-R medier, skyldes at der var et ønske om også at kunne kopiere kopi-beskyttet materiale (CPRM/VCPS) til 'engang-medier'.

VR mode er ikke en del af DVD-Video formatet - og derfor vil jeg fraråde formatet til arkivering af de bevarings-værdige optagelser.

/Lars
Redaktør, recordere.dk
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2006 kl. 14:47

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

VR mode er ikke en del af DVD-Video formatet - og derfor vil jeg fraråde formatet til arkivering af de bevarings-værdige optagelser.

/Lars

Hvorfor det ?

Sålænge der findes recordere, vil der altid være mulighed for at afspille dem og så længe der findes computere med dvd-drev vil der altid være mulighed for at få adgang til de bevaringsværdige optagelser, for efterredigering eller "kovertering" til video-format hvis dette behov skulle opstå - uden kvalitetstab.

Medmindre man brænder skiver for at skulle multidistribuere dem til andre, kan jeg ikke se en eneste grund til at man ikke skulle kunne gemme sine bevaringsværdige optagelser på en VR formateret skive og dermed bibeholde de fordele dette tilbyder som mere præcis redigering, flere opløsninger, highspeed copy.

Fuldstændig som man kan arkivere data på alle mulige andre måder.

Der er intet der taler for at det skulle være mere hensigtsmæssigt at arkivere bevaringsværdige optagelser specifikt i video mode fremfor noget andet.

Men taler vi om multidistribution af kopier til en masse ukendte modtagere, vil det selvfølgelig stadig være en fordel at vælge dvd-video af kompatibilitetshensyn så også de sidste 10% afspillere der ikke kan afspille VR kan være med.

Redigeret af spawn - 16-Juni-2006 kl. 14:49
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
JPED Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2006 kl. 22:15

Vedr. pixelmapping så kan de fleste lcd skærme  da vise opøsningen 1366x768. Betyder det så at de alle kan vise pixelmapping 1:1?

Når man bruger sætter tvét til et mediecenter er det så ligegyldigt om man bruger vga eller hdmi/dvi indgangen, hvis man skal have det fulde udbytte af 1:1 pixelmapping?

Mvh

JPED

Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2006 kl. 22:33
Oprindeligt skrevet af JPED JPED skrev:

Vedr. pixelmapping så kan de fleste lcd skærme  da vise opøsningen 1366x768. Betyder det så at de alle kan vise pixelmapping 1:1?

(...)

Mvh

JPED

Nej, det betyder det ikke.

1:1 Pixelmapping betyder, at computerens signal passer med skærmens naturlige opløsning. Det er nemmest at forklare ved at fortælle, hvad der IKKE er 1:1 pixelmapping:

Hvis du har en skærm, som kører 1366x768, og du sætter computeren til at køre 800x600 i opløsning, så vil fjernsynet "forstørre" billedet, så det bliver til 1366x768. Det betyder, at nogle af computeren pixels (punkter) skal fylde mere end et punkt på fjernsynet - det er IKKE 1:1 pixelmapping.

Tilsvarende, hvis du har en helt moderne skærm med en opløsning på 1920x1080, så kan den godt vise 1366x768, men ikke i 1:1 pixelmapping.
-På den skærm vil 1:1 pixelmapping være, hvis computeren kører i opløsningen 1920x1080.

Når vi så taler 1366x768, så bliver diskutionen endnumere forvirrende af, at computere (så vidt jeg har forstået det) faktisk ikke kan køre 1366x768, men 1360x768. DET skal skærmen korrigere for ved at lave en stribe sorte pixels i siden af billedet. Striben kan næsten ikke ses, men netop den stribe er årsag til noget af den store debat om 1:1 pixelmapping...

Nu er jeg så spændt på, om du blev klogere eller mere forvirret

...Ole

Moderator, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2006 kl. 23:56

Nej, dels er der mange TV som ikke kan vise den opløsning som selve displayet har. Men mere vigtigt i denne sammenhæng, er at 1366x768 ikke er en legal opløsning på en computer.

Nærmeste computer opløsning hedder 1360x768, og det er den opløsning som skærmene fra LG samt enkelte andre kan vise 1:1. I praksis gøres det ved at lade 3 pixels i hver side være sorte.

TV som ikke kan vise 1360x768 vil istedet skalere input, og resultatet på skærmen er dårligere fra et mediecenter end et af de TV som har ægte pixelmapping 1:1 som eks. LG skærmene.

Når man bruger sætter tvét til et mediecenter er det så ligegyldigt om man bruger vga eller hdmi/dvi indgangen, hvis man skal have det fulde udbytte af 1:1 pixelmapping?

Nej, der kan være stor forskel på hvilke opløsninger TV'et understøtter på de enkelte indgange. VGA understøtter ofte pixelmapping 1:1, men signalet er her konverteret til analog. HDMI er ofte bundet til video signalernes opløsninger (720p, 1080i ect) og viser udelukkende dem. DVI kan være begge dele.

Det kan være lidt af en opgave at finde ud af, om et TV understøtter pixelmapping 1:1. Men har man adgang til manualen - evt. i en online version - så står der som regel der hvilke opløsninger de enkelte indgange understøtter.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
JPED Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2006 kl. 23:03

Mange tak for de uddybende svar!

Jeg føler at jeg er blevet lidt klogere, men også mere forvirret på et højere plan.

Redigeret af JPED - 21-Juni-2006 kl. 23:05
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu