recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spørgsmål vedr. iCloud Drive (beklager spam)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spørgsmål vedr. iCloud Drive (beklager spam)

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2020 kl. 07:41
PS: Jeg betaler for 200GB i iCloud Drive og har brugt knap 160GB. Jeg tror ikke, at 50GB vil række, da f.eks. fotos på iPhone jo også tæller med.
Til top
SEOMaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2020
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SEOMaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2020 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Jep. Al synkronisering sker helt automatisk, så det er ikke noget man behøver at tænke på. Hvis der af en eller anden årsag findes to revisioner af dokumentet (f.eks. hvis du redigerer det på to enheder samtidig), så vil programmet/enheden typisk gøre dig opmærksom på dette og spørge hvilken du vil arbejde videre med. Der laves sikkert også revisionsbackup - det ved jeg ikke, da jeg aldrig oplevet fejl, der har gjort det nødvendigt at gendanne. Jeg bruger dog Apple Pages, ikke Word. Jeg vil tro, at Word som udgangspunkt gemmer i den lokale-dokumentmappe på Mac'en (denne kan også synkroniseres i iCloud Drive - se tilføjelse til 4. spørgsmål).
Det er bare super, og rigtig god forklaring. Det var bl.a. også det med dubletter osv. jeg var lidt bekymret for, men det lyder jo til, at det virker rigtig fint. Kan også være, at jeg skal prøve at bevæge mig over i Pages og prøve det af. For at gå mere ind i Apple-universet. Skal dog lige undersøge, om det giver nogle problemer med andre, som så bruger Word.

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Ja, så uploades de til iCloud. Jeg har dog slået skrivebordsynkronisering fra, netop pga. tilfælde som dette. Jeg gemmer også store mediefiler på skrivebordet og disse skal jeg kun arbejde med på min Mac, så det giver ikke mening for mit vedkommende, at de synkroniseres til iCloud. Alternativt skal man bare gemme i en lokal mappe på Mac'en, men jeg kan godt lide at bruge skrivebordet som rodebord :-)
Lige præcis også sådan mit workflow fungerer. Jeg bruger Skrivebordet til mange ting, så jeg ville være træt af, at den altid ville uploade til iCloud Drive, fordi jeg smider alt på Skrivebordet først Smile

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Og ja, du vil arbejde fra de lokale filer. Først efter en længere periode, hvor de lokale filer ikke har været i brug uploades de eksklusivt til iCloud (dette har jeg slået fra). Sker dette, så vil der ligge en "skyggefil", som er markeret grå i mappen på din enhed (f.eks. Mac). Åbner man denne, så skal der hentes en lokal kopi ned fra iCloud før du kan arbejde med den. Du kan ikke arbejde med filer, som kun ligger i iCloud Drive.
OK, så iCloud scanner selv aktiviteten for de lokale filer, og hvis de ikke har været brugt, så fjerner den simpelthen de lokaler filer fra min Macs SSD og gemmer dem direkte i iCloud? Det er vel for at spare plads, fordi at den vurdere, at de filer bruger jeg ikke lige p.t.? Er det den funktion de kalder for Optimer Mac-lagring? Eller hvor slår man den funktion fra, som du har gjort?

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Du slår skrivebord/dokumentmappe-synkronisering fra på f.eks. Mac under Apple ID - iCloud -> iCloud Drive -> Options. Bemærk at synkronisering af skrivebord også dækker over synkronisering af den traditionelle lokale dokument-mappe (der ligger også dokument-mapper i den hovedmappe for iCloud Drive).

OK så forstår jeg dig Big smile Det var fordi du i dit første svar skrev, at man kan aktivere, at Skrivebordet synkroniseres mellem enheder, og så forstod jeg det sådan, at man kun kunne vælge at slå Skrivebordet fra, for det var smart nok med den lokale dokument-mappe. Jeg havde nemlig set den der indstilling under iCloud Drive, der viser, at du kan vælge "Skrivebord og Dokument-mappen", som du kan se HER. Er det ikke det du mener?

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

PS: Jeg betaler for 200GB i iCloud Drive og har brugt knap 160GB. Jeg tror ikke, at 50GB vil række, da f.eks. fotos på iPhone jo også tæller med.
Nu er jeg lidt gammeldags, så jeg har ikke aktiveret Foto-deling i iCloud, men de ligger fysisk på min iPhone, og så laver jeg backup af den til iTunes når jeg sætter telefonen til computeren. Det er jo sygt gammeldags, men har været vant til at gøre det sådan, men kan godt være jeg skal tage min sølvpapirshat af, og så begynde at synkronisere mine billeder til iCloud også. Jeg var bare træt af, at når jeg sletter et billede på min iPhone, så slettes det også i iCloud, og når jeg fx tager et screenshot af en side, eller af et åndssvagt billede på Snapchat, så gemmes det i iCoud, så ALT der rammer mit fotobibliotek på iPhone ryger jo i iCloud til jeg selv sletter det igen. Men vil da lige tjekke det ud igen Smile

Lige en ekstra ting:
Så jeg kan godt lave en mappe selv i iCloud Drive der hedder "Opskrifter" fx og gemme dokumenter i den mappe, som jeg så kan tilgå fra andre enheder også? Så hvis jeg skriver en opskrift i fx Word, så gemmer jeg det Word-dokument (via Word "Gem Som") direkte i den mappe der hedder Opskrifter, der ligger i iCloud Drive. Hvor gemmes det dokument så ellers, når du skriver, at man ikke kan arbejde med filer der KUN ligger i iCloud Drive?
Og hvis jeg så åbner det dokument med opskrifter fra min iPad, så skal jeg hente det ned på iPad, for at arbejde videre med det, da jeg ikke kan arbejde med dokumentet direkte fra Word?
Kommer man så ikke til at have mangle filer pludselig? En lokal fil på min Mac og i iCloud Drive, og en lokale fil på min iPad?

Jeg ved godt det her blev lidt langt, men det kunne være super fedt, hvis du lige vil læse og bekræfte, at jeg har forstået det ConfusedEmbarrassed

Alternativt kan du sende mig dit nummer via intern post her, og så kan jeg lige ringe dig op. Det vil jeg selvfølgelig gerne betale lidt for Big smile





Redigeret af SEOMaster - 28-Februar-2020 kl. 13:41
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2020 kl. 14:05
Optimer Mac-lagring. Ja, det må være den indstilling (det er noget tid siden, så jeg er ikke 100% sikker).

Og jep. Det er 'Desktop & Documents Folders' jeg mener. Der er herudover en dokument-folder til f.eks. Pages i iCloud Drive hovedmappen. Ellers kan man bare selv oprette en og gemme f.eks. sine Word-dokumenter her fremover.

Og ja, du kan lave lige så mange undermapper, du ønsker i iCloud Drive-hovedmappen inkl. en til opskrifter. Alle undermapper i iCloud Drive-mappen synkroniseres imellem dine enheder. Filer i iCloud Drive-mappen lagres også på din Mac, men igen, så fjernes de (og bliver grå) efter noget tid, hvis du ikke bruger dem. Det er det der med 'optimer Mac-lagring', der så styrer om det sker på den måde eller ej.

Og ja, hvis du åbner et dokument på iPad, så hentes det ned til enheden. Det er dog ikke noget du gør manuelt. Det sørger iCloud / din iPad selv for. Som nævnt så sker det hele automatisk. Kun på meget store filer - f.eks. video og ukomprimeret billede - vil man opleve lidt forsinkelse, afhængigt af hastigheden på ens internetforbindelse naturligvis. Nej, du får ikke flere filer. Som sagt så sørger iCloud Drive selv for al synkronisering, revision mv. Det fungerer. Du skal slet ikke gøre noget manuelt eller tænke over dette. Slå tanken til side. Det giver mening, når du bruger det i praksis Smile


Redigeret af Rasmus Larsen - 28-Februar-2020 kl. 14:07
Til top
SEOMaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2020
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SEOMaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2020 kl. 15:15
Hej igen

Super mange tak fordi du tog dig tid til at svare mig. Jeg overtænker mange gange nye ting (det har jeg i hvert fald en diagnose der siger jeg gør) så det er fedt at jeg lige får slået noget fast med 7" søm. Så tak for det

Det er jo rigtig smart, at man kan oprette alle de mapper man vil i ens iCloud Drive-hovedmappe. Så virker det jo som Dropbox (udover man ikke kan dele mapper, men det kommer kan jeg forstå) lige nu har jeg dog ikke behov for at dele med andre, så det er helt fint.
Og så vil jeg deaktivere det med Skrivebord og Dokument-mappen igen, inden jeg får alt for mange ting der i. Da jeg også bruger Skrivebordet, som "rodebord" og store mediefiler.

Rigtig fint, at det hele selv sker automatisk. Det var også mere det med de mange filer jeg troede jeg ville få. Kan ikke helt forstå, hvad der sker med en fil fra fx Word, hvis jeg inde i Word vælger at gemme et helt nyt dokument via "Gem Som" i iCloud Drive mappen, om den så kun ligger der i skyen eller også bliver gemt et sted på min Mac

Jeg vil bare gå i gang med at bruge det og glemme alt om Dropbox. Det her virker i hvert fald smart. Og ja "learning by doing" og når man får fingrene ordentlig ned i tingene, så plejer de som regel, at give mening.

Og så køber jeg de 200GB for 25 kr. / måned og begynder at aktivere Fotos med iCloud også. Så burde der være nok plads for lidt tid. Specielt hvis Skrivebordet på min Mac fremover ikke synkroniseres længere.

Tusind tak!
Til top
SEOMaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2020
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SEOMaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2020 kl. 11:51
@Rasmus Larsen

Det må næsten være Optimer Mac-lagring som du snakker om, for beskrivelsen lyder ret godt på det, som du har forklaret: Alt indholdet af iCloud Drive vil blive lagret på denne Mac, hvis der er plads nok. Ældre dokumenter lagres kun på iCloud, hvis der er brug for plads.

Lige et sidste spørgsmål, som jeg håber du kan svare på
  Er det helt normalt, at man ikke kan slette mapperne "Dokumenter" og "Skrivebord" i iCloud Drive hovedmappen, selvom jeg HAR slået synkronisering fra af "Mapperne Skrivebord & Dokumenter" inde i iCloud Drive?

Hvis  jeg går ind i iCloud Drive hovedmappen og vil slette de to makker (Skrivebord og Dokumenter) SE HER HVILKE MAPPER JEG MENER - så slettes de ganske kort, men så gendannes de lige efter igen. Men jeg har jo slået synkroniseringen fra i iCloud Drive, så hvorfor skal de mapper gendannes og ligge der?

Kigger du ude til venstre i Indholdsoversigten, så kan man se mine lokale Skrivebord og Dokumenter. Når jeg åbner de mapper, så hedder de "Skrivebord - Lokalt" og "Dokumenter - Lokalt" og de to mapper inde i iCloud Drive hovedmappen (som jeg ikke kan slette) de hedder "Skrivebord - iCloud" og "Dokumenter - iCloud" så det er mærkeligt de skal være der? SE HER hvad jeg mener, hvor man kan se det er Dokument-mappen fra iCloud.



Redigeret af SEOMaster - 29-Februar-2020 kl. 14:48
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2020 kl. 14:33
De to mapper i iCloud Drive, Skrivebord og Dokumenter, kan jeg heller ikke slette, efter at jeg havde slået til og fra igen.

Det hele er sådan hos mig også.


Redigeret af Brixen - 29-Februar-2020 kl. 14:35
Venlig hilsen
KB
Til top
SEOMaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2020
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SEOMaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2020 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

De to mapper i iCloud Drive, Skrivebord og Dokumenter, kan jeg heller ikke slette, efter at jeg havde slået til og fra igen.

Det hele er sådan hos mig også.


Det er da vildt irriterende, og noget der virkelig kan tricke mit OCD at jeg ikke kan slette dem igen, bare fordi jeg har haft synkronisering af Skrivebord og Dokumenter aktiveret og slået fra igen.

Når du prøver på at slette mapperne, kommer de så bare igen hos dig også?
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2020 kl. 15:16
Har i prøvet at slette fra Mac OS f.eks. mappen Dokumenter under iCloud Drive fra finder og STRAKS slette papirkurven? 

Redigeret af Potter - 29-Februar-2020 kl. 15:16
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
SEOMaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2020
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SEOMaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2020 kl. 15:31
Potter: Ja det er fra macOS Catalina jeg prøver at slette mapperne fra iCloud Drive-hovedmappen, men jeg har ikke prøvet at sidde klar til at slette papirkurven med det samme. Det vil jeg lige prøve!
Til top
SEOMaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2020
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SEOMaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2020 kl. 15:54
Potter:

Det var satans - det virkede at tømme papirkurven lige efter - så nu kommer mapperne ikke tilbage  

Det var da lidt underligt, at det hjalp at tømme papirkurven lige efter, men hvis jeg ikke tømte den lige efter, så gendannede iCloud mapperne igen FRA Papirkurven?

Er der en logisk forklaring på det?
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2020 kl. 15:55
Man kunne ihverfald gør det tidligere på denne måde. "Det spørgsmål var faktisk oppe og vende i forbindelse med re-certificeringen ACMT

Men man skal lige huske at slå "Mapperne Skrivebord og Dokumenter fra" under indstillinger: Apple-id - iCloud - indstillinger iCloud Drive og fjern flueben i Mapperne Skrivebord & Dokumenter


Redigeret af Potter - 29-Februar-2020 kl. 15:58
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2020 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af SEOMaster SEOMaster skrev:

Potter:

Det var satans - det virkede at tømme papirkurven lige efter - så nu kommer mapperne ikke tilbage  

Det var da lidt underligt, at det hjalp at tømme papirkurven lige efter, men hvis jeg ikke tømte den lige efter, så gendannede iCloud mapperne igen FRA Papirkurven?

Er der en logisk forklaring på det?
Prøv at tjekke dine iOS enheder, er mapperne væk der også?
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu