recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spørgsmål vedr. tunere til YouSee
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spørgsmål vedr. tunere til YouSee

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ZrednaZ Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZrednaZ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Spørgsmål vedr. tunere til YouSee
    Sendt: 08-December-2012 kl. 14:44

Hej,

Jeg har læst en del om tunere herinde, men har stadig nogle ubesvarede spørgsmål. Jeg skal bruge 2x tunere til ukodede DVB-C-kanaler på YouSee. Jeg har valgt et kabinet med plads til et par PCI-kort, så alle muligheder er åbne.

Der er vel, så vidt jeg kan se, disse tre muligheder:

a) Digital Devices-PCI-kort (fx http://www.mm-vision.dk/produkter/vis.asp?varenr=61875)

b) TerraTec USB-tuner (fx http://www.edbpriser.dk/tv-radio-tuner/terratec-cinergy-htc-stick-hd-dvb-t-dvb-c-hdtv-modtager-analog-tv-tuner-radio-tuner-video-input-adapter-id-4666465.aspx)

c) HDHomerun (http://www.mm-vision.dk/produkter/vis.asp?varenr=61851)


1. Hvilken er bedst mht. EPG? Eller er kvaliteten af YouSees EPG-information så dårlig, at jeg alligevel kommer til at tegne et abonnement hos timefor.tv for at få nogle ordentlige data?

2. Er der en forskel i hastigheden på kanalskift?

3. Mht. kabler - det ser ud til, at a) og b) har flere indgange - dvs. man skal vel bruge en antennesplitter a la http://www.av-cables.dk/antennefordeler/professionel-antennefordeler-3-vejs.html hvis man vil forsyne både tunere og tv'et på samme tid?

4. Hvis man senere vil udvide til 4 tunere i stedet for 2 - kan man det med alle tre løsninger?

5. Hvis man i fremtiden skal se kodede kanaler fra YouSee, Boxer eller andre, så er det så kun løsning a) der kan udvides til at klare det?

6. Afsætter a) meget varme i kabinettet, eller er det ikke så slemt?

På forhånd tak. Wink



Redigeret af ZrednaZ - 08-December-2012 kl. 14:45
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2012 kl. 16:06
1) Jeg vil vurdere at EPG er et software problem, ikke et hardware problem. Jeg har brugt tre forskellige DVB-C kort til YouSee med samme software (vdr på Linux), og der var ingen forskel på modtagelsen af EPG.

2) Formentlig lige så meget et software issue som hardware issue (men jeg bruger alene DVB-C kort til en recording server uden skærm, aka "headless", så det kan jeg ikke udtale mig om)

3) Digital-devices er dual-tuner kort med en RF indgang til begge kort, samt RF loop som kan være input til anden enhed (kræver strøm til DVB-C kortet). Dvs du behøver ingen splitter, selv ikke hvis signalet skal føres videre til et TV. Din USB tuner har kun en RF indgang, dvs. ved dual-tuner  + TV skal du splitte i tre udgange. HDHomeRun har en indgang til begge tunere, men ingen RF loop.

4) Ja, du kan altid købe flere tunere. På et tidspunkt skal du dog til at tænke på båndbredden ved modtagelse, specielt hvis din DVB-C tuner smider et helt mux ud (det er 40 Mbps hos YouSee med QAM64). Digital Devices er PCIe x1 som har max ved 2500 Mbps, altså rigeligt. Ved USB tunere er du begrænset af 480 Mbps per USB host og i praksis noget mindre (porte som sidder ved siden af hinanden er normalt på samme host, dvs. det er en USB hub). Hvis din software kan lave PID selektion (så du kun modtager den relevante del af et mux), kan du have flere USB tunere. Medmindre du har en meget shitty USB host, er det nok ikke et problem med 4 USB tunere (4x40 Mbps er stadig noget under max for en USB host). HDHomeRun bruger dit netværk, men med et gigabit netkort i din computer skulle der ikke være noget problem i at have to HDHomeRun på netværket.

5) Digital Devices er den eneste som direkte understøtter Common Interface og hardware CAMs, men jeg vil ikke afvise at du kan lave noget software CAM med de to andre.

6) Alt er relativt, men jeg vil sige mindre end en 2.5" harddisk og mindre end et passivt kølet chipset på et motherboard.

P.S. Du skriver at du har plads til et par PCI kort... Husk at Digital Devices er PCIe eller mini-PCIe, så dit motherboard skal have et PCIe eller mini-PCIe slot. Det er tilstrækkeligt med et slot for at få quad-tuner (og hvis du bruger mini-PCIe løsningen kan du have 8 tunere i samme slot, eller 6 tunere og et CI).


Redigeret af JesperLund - 08-December-2012 kl. 16:36
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
ZrednaZ Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZrednaZ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2012 kl. 16:24
Tak for svaret - det er super!

Jeg skulle selvfølgelig have nævnt, at jeg har tænkt mig at bruge følgende bundkort: http://www.edbpriser.dk/bundkort/intel-desktop-board-dh61ag-detailsalg-id-5090902.aspx og proppe det i følgende kabinet: 
http://www.edbpriser.dk/kabinet/cooler-master-elite-120-advanced-id-6840734.aspx
Så der skulle være understøttelse for både PCIe og mini-PCIe, selvom jeg ikke helt kan visualisere, hvordan det kommer til at se ud, når det er sat sammen.


Redigeret af ZrednaZ - 08-December-2012 kl. 16:24
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2012 kl. 16:47
Oprindeligt skrevet af ZrednaZ ZrednaZ skrev:


Så der skulle være understøttelse for både PCIe og mini-PCIe, selvom jeg ikke helt kan visualisere, hvordan det kommer til at se ud, når det er sat sammen.


PCIe løsning:
Normal montering af PCIe kort, strømforsynet over PCIe port. Ikke mere hardware opsætning. Hvis du vil have quad tuner køber du et rent tuner modul uden PCIe bridge, og forbinder med et lille fladkabel til det første kort. Tuner modul #2 strømforsynes med FDD (floppy) strøm connector (som du sikkert ikke har i din PSU, men så bruger du et molex -> FDD kabel). Quad-tuner kan sidde som to low-profile PCI(e) kort, eller et full-profile kort med speciel bracket (se Digital Devices egen webshop).

Mini-PCIe løsning:
Her er PCIe bridge delen adskilt fra tuner modulet. Du monterer et mini-PCIe bridge kort, og bruger et fladkabel til at forbinde til 1-4 dual-tuner moduler, samme type som hvis du ville udvide en PCIe dual-tuner til quad-tuner. Tuner modulerne skal strømforsynes med FDD power connector.

Hvad der er bedst er nok smag og behag. Mini-PCIe løsningen er lidt dyrere end PCIe (et par hundrede kroner). Jeg valgte mini-PCIe løsningen fordi mit nuværende Atom mini-ITX motherboard kun har PCI ikke PCIe stik på bundkortet. Fremadrettet er det sikkert ikke utænkeligt at et mini-ITX motherboard kommer uden PCI eller PCIe stik, men jeg har svært ved at forestille mig et motherboard uden mini-PCIe.


Redigeret af JesperLund - 08-December-2012 kl. 16:47
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
ZrednaZ Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZrednaZ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2012 kl. 17:12
Okay. Det lyder, som om at computeren skal være tændt for at RF-loopet på DD-kortet fungerer?
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2012 kl. 17:39
Oprindeligt skrevet af ZrednaZ ZrednaZ skrev:

Okay. Det lyder, som om at computeren skal være tændt for at RF-loopet på DD-kortet fungerer?


Ja (det gælder alle RF loop løsninger, også den officielle YouSee box).

Hvis du vælger mini-PCIe løsningen, kan du muligvis nøjes med at der er strøm til tuner-kortet, hvilket kan ske fra en separat strømforsyning (en power brick der leverer 12V og 5V med molex stik, som du kan finde på eBay eller andre steder f.eks. i USB kits til interne harddiske). Jeg har dog ikke testet dette.

Alternativt til du bruge en RF splitter.


Redigeret af JesperLund - 08-December-2012 kl. 17:39
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu