recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Squuezebox server hardware krav ? (sløv på 219p)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSquuezebox server hardware krav ? (sløv på 219p)

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Pongman Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 259
Direkte link til dette indlæg Emne: Squuezebox server hardware krav ? (sløv på 219p)
    Sendt: 24-Maj-2011 kl. 14:40
Jeg er ikke tilfreds med min SB performance og søger lidt råd til hvordan jeg kan forbedre den.

Har kørt Squeezebox Server på min Qnap 219P i noget tid efterhånden. Jeg er dog ikke tilfreds med performance. Man skal ofte vente lang tid på at den reagerer (pause, skift nummer, volumen etc), og dette er selvfølgelig ved at blive noget irriterende, og skal også til at have flere enheder på når jeg flytter (kører Duet nu og tilføjer en Touch snart)

Jeg kører også andre ting på min Qnap og det kan selvfølgelig være det der gør det.

Jeg overvejer at bygge en ny Windows baseret nas på en i3/i5 jeg ved ikke om dette kunne være en løsning på performance problemet ?
Til top
Jørn G. Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Oktober-2008
Sted: Aalborg
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 15:20
Jeg havde længe kørt Squeezebox Server på en dual-core Win7 PC, men ifm. jeg købte en Synology NAS til backup mente jeg det var oplagt at flytte Squeezebox Serveren over på den.

Men... fra at ha' haft en reaktionstid på 1 sekund når jeg bad den spille tilfældige numre tog det nu på til 10 sekunder før den var færdig med listen og gik igang med at spille. Samme problem med reaktionsevne generelt, eks. tog den flere sekunder om at reagere på volume og skip, hvor det også var instant på PC'en. Kablingen var den samme som før.

Om det skyldes den noget ringere CPU og RAM mængde i NAS'en eller dårlig kodning fra Logitechs side kan jeg ikke sige noget om, men sansynligvis en kombination af begge. I alt fald flyttede jeg SBS tilbage til PC'en igen, hvor den atter kører upåklageligt, og NAS'en agerer nu udelukkende backup-drev.
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 15:33
Man kunne jo også beholde NAS'en som lager til musikken, og så bare have SBS kørende på sin PC?
MVH
justrace
"I AM Nikon"
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2005
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 15:37
Squeezebox Server softwaren er beregnet til at køre på en Server

Et NAS er et Network Attached Storage altså en hardisk med et netkort og en typisk lille cpu og lidt RAM.

Typisk har de for lidt CPU og for lidt RAM og det er ikke noget Logitech anbefaler.

Hvis man skal have en NAS der er kraftig nok, kan man ligeså godt overveje om ikke der er en PC i huset der ligeså godt kan bruges eller anskaffe en til formålet.

Hvis man sammenligner NAS hardware og PC, så er NAS'er ret dyre - jeg læste også lige at NAS-branchen er de eneste der tjener gode penge på hardware lige pt.

Vi bruger selv en Win 7 laptop (som også bruges som alm. pc), den har en Core i5, 4 GB RAM og 2*500GB harddsik, den er sat til WOL (wake on lan) og bruger meget lidt strøm når den er i standby. Squeezeboxene sender automatisk WOL (magic packet) når de tændes og laptoppen er i standby, den er kørende på ca. 3 sekunder (tak for windows 7).
Til top
Jørn G. Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Oktober-2008
Sted: Aalborg
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 15:49
Oprindeligt skrevet af justrace justrace skrev:

Man kunne jo også beholde NAS'en som lager til musikken, og så bare have SBS kørende på sin PC?
Tjoe'h, men så skal begge enheder jo alligevel være tændt, så jeg kan ikke lige se fordelen ved det?
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

... den er sat til WOL (wake on lan) og bruger meget lidt strøm når den er i standby. Squeezeboxene sender automatisk WOL (magic packet) når de tændes og laptoppen er i standby, den er kørende på ca. 3 sekunder (tak for windows 7).
Bruger præcis samme koncept her :)
Til top
Pongman Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 15:54

@letten &Jørn G : Ved godt at en typisk nas ikke har særlig hurtig cpu og meget ram, men da jeg købte den fik jeg indtryk af at det var nok til SBS. Det har jeg så erfaret at det ikke er.
Men glad for at få bekræftet at SBS rent faktisk godt kan køre ordentlig hvis man har hardwaren til det. Så må jeg jo i gang med at bygge en i3/i5 baseret server med Win 7 som erstatning for min nas. Nu har jeg da i det mindste en grund til at købe nyt ;)

Jeg er åben for anbefalinger på setups, hvis nogen kan anbefale noget hw med ordentlig performance der ikke sluger uendelig meget strøm.

Redigeret af Pongman - 24-Maj-2011 kl. 15:54
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 15:54
Begge enheder er vel alligevel tændt?
MVH
justrace
"I AM Nikon"
Til top
Pongman Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 15:55
Oprindeligt skrevet af justrace justrace skrev:

Begge enheder er vel alligevel tændt?
Formålet (for mig) er nemlig at man ikke skal have en PC tændt.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 16:01
Hov, fik ikke set dit indlæg ... :)

MVH
justrace
"I AM Nikon"
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 16:09
Måske jeg har misforstået noget, men at bygge en "NAS" der kører win7, er det ikke det samme som en PC?
Hvis du gør det, så vælg et godt lydkort, og installer SqueezePlay på den, og smid SqueezeBoxen på loftet/kælderen.
MVH
justrace
"I AM Nikon"
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 16:17
Jeg har Squeezebox Server kørende på min Synology DS209'er og der er 10K+ tracks - hovedsageligt i FLAC-format. Der er to Classic, en Boom samt SoftSqueeze koblet op mod serveren ligesom der også tidligere har været en Duet et andet sted i landet. Responstiden har været og er fin - typisk er det omkring 1 sekund med hovedparten af funktionaliteterne, mens nogle kan være lidt mere cpu- og dermed tidskrævende. Eksempelvis kan det godt tage op til 3-4 sekunder at starte på en random-playlist eller at komme ind på listen med ny musik. Derudover er det selvfølgelig tidskrævende, hvis diskene i NAS'en er spinnet ned og først skal startes op - så kan der godt gå 10-15 sekunder inden boksen er klar til at svare.

Jeg kender ikke til Qnaps bokse, men ville ikke umiddelbart tro at en 219p er så ringe i forhold til en DS209?
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2005
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 16:33
Jeg troede også i flere år at jeg skulle have mig en NAS - lød som dejligt "lejetøj" men har med tiden fundet ud af at det er overflødigt (i mit tilfælde).

Alt det som en NAS kan, kan vores laptop jo også. Når Laptoppen så heller ikke bruger mere strøm end en (kraftig) NAS, så har jeg svært ved at se fidusen.
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu