Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
madbox
Bruger
Oprettet: 19-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 175
|
Emne: SSD harddisk og bootable Sendt: 09-Oktober-2010 kl. 11:41 |
ER det vigtigt at have en ssd disk som er bootable eller ville eks. X-25 M G2 klare jobbet?
jeg henviser til de nye Sandforce 1200 PCi-e ssd drev som skulle være bootable..
|
 |
claus_jac
Guld medlem
Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
|
Sendt: 09-Oktober-2010 kl. 11:55 |
det er 2 helt forskellige typer. og unægtelig en seriøs prisforskel. i forhold til en 80GB intel disk så er PCi-e diskene omkring 4 gange så dyre! En af hovedårsagerne er at den omgår sata-fobindelsen og bruger pci-e og kan dermed opnå en langt højere båndbredde til læsning/skrivning. men det kræver så lige nogle andre ting. - med mindre man har et umanerligt heftigt professionelt brug. så er Pci-e diskene ikke synderligt brugbare endnu. du skal også være opmærksom på at det der er vigtigt som OS-disk er IKKE den sekventielle overførsel, men derimod den tilfældige læsning/skrivning. (random read/write tal) da et OS består af umanerlig mange små filer. og ikke et par 2GB filer. PCI-e er MONSTER hurtig på de sekventielle målinger, men er knap så hårde på de tilfældige.
Så du kan roligt smide en intel x25-m i din maskine. Hvis du vil se HVOR man kan bruge de andre diske henne - så se denne video http://www.cgchannel.com/2010/05/fusion-io/ - dette er fusion-io desktop versioner, men de kan desværre ikke fås i DK efter hvad jeg umiddelbart har kunnet finde.
|
 |
madbox
Bruger
|
Sendt: 09-Oktober-2010 kl. 11:59 |
takker for hurtigt svar. skulle man evt. vente til G3 versionerne ?
|
 |
claus_jac
Guld medlem
|
Sendt: 09-Oktober-2010 kl. 12:02 |
de hedder q1/q2 2011 før de kommer - du kan eventuelt hente en sjat ved at gå hybriddisk vejen. dvs købe en lille seagate momentus XT. den har 4GB nand flash som sidder som buffer og det virker faktisk ret godt til når der skal startes programmer og andre ting og er MEGET billigere end en ren SSD. men det kommer an på hvilket OS du bruger. XP er ikke så glad for de her nye teknologier.
|
 |
madbox
Bruger
|
Sendt: 09-Oktober-2010 kl. 12:06 |
jeg overvejer kraftigt win 7 snart, skal lige læse mig lidt mere klog på det, da jeg er stadig er glad for xp og microsoft fejlede med vista.
Redigeret af madbox - 09-Oktober-2010 kl. 12:10
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 09-Oktober-2010 kl. 19:11 |
madbox skrev:
jeg overvejer kraftigt win 7 snart, skal lige læse mig lidt mere klog på det, da jeg er stadig er glad for xp og microsoft fejlede med vista.
|
Til SSD med TRIM support (som Intel X25-M) har Win7 nogle klare fordele i forhold til XP.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
Bruger udmeldt 38
--
Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
|
Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 01:01 |
Jeg har en 160 GB X25-M, som boot-drev. Jeg Win7 64-bit. Og det kører ganske, ganske fornuftigt. 
M.v.h.
|
 |
Bruger udmeldt 38
--
|
Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 01:13 |
claus_jac skrev:
Hvis du vil se HVOR man kan bruge de andre diske henne - så se denne video http://www.cgchannel.com/2010/05/fusion-io/ - dette er fusion-io desktop versioner, men de kan desværre ikke fås i DK efter hvad jeg umiddelbart har kunnet finde.
|
Jooeee, det kan de skam godt, de er blot "branded" med HP-navn: 
M.v.h.
|
 |
claus_jac
Guld medlem
|
Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 10:23 |
sorry Henrik - men de kort er til noget helt andet. disse er bygget til (og jeg kender dem særdeles fint selv tak!) database cache. hvilket også reflekteres af prisen Nej hvis du så det der var i linket jeg skrev - dette er desktop versionen af dem og skulle stå i en 900 dollar i vejledende salg i usa. men disse er desværre ikke bootbare. OCZ har også deres revodrive serie eller den gamle Z-drive, og det er rosenmeier/techdata der distribuerer dem her i DK. Desværre er det kun specialbestillinger :-) og de koster som sagt også tæt på 1000 dollar per styk for de mindste udgaver. og dermed en del udenfor den rækkevidde der hedder alm entusiast. - ydermere er det pci-e x4 eller højere de bruger for overhovedet at kunne få baner nok til at kunne køre med de hastigheder. så man får ikke meget ud af at bruge et alm HTPC kapabelt bundkort til dem.
|
 |
Bruger udmeldt 38
--
|
Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 11:04 |
Ok.
Har søgt lidt mere på nettet, men kan sgutte finde nogle steder at købe det - ej heller i USA?
M.v.h.
|
 |
claus_jac
Guld medlem
|
Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 15:22 |
kan købes hos amazon i usa - de har også ocz's revodrive2 til en ganske god pris. men det er desværre kun amazon i usa så vidt jeg kan se også.
|
 |