recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - SSD HDD til min MacBook Pro!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

SSD HDD til min MacBook Pro!

Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
TiXe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 270
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TiXe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2011 kl. 19:21
det er jo ikke TRIM der gør at en SSD er en god disk , så selvfølgelig skal du købe SSD
TRIM hjælper bare med at holde din ssd Ren og Pæn .

TRIM er ABSOLUT ikke en nødvendighed ,

men det tager 2 sek at aktivere trim på mac , så man kan ligeså godt få det ekstra ud af sin disk
Til top
TiXe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TiXe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2011 kl. 19:22
Du henter et program ,
Du trykker Enable Trim
og det er det ,
sværere er det ikke

Hjælper dig gerne med det hvis det er

Redigeret af TiXe - 19-April-2011 kl. 19:27
Til top
Ghump Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-August-2010
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ghump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2011 kl. 22:04
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

den er stærkt forældet den Intel, du skal have end med den nye sandforce controller, desværre har macbook ikke sata 600 så du kan ikke udnytte nogle af disse..

tag dig en Vertex 2 fra OCZ, den yder KANON i skrive og læse hastigheder og 2.5 " udgaven koster 1400kr i 120gb, derudover har den også TRIM, og klarer sig godt ved små filer grundet cache, mange diske er fine til STORE transfers, men dør ved småfiler, og der er der faktisk SSD´ere der er langsommere end simple 7200rpm rotations diske, sådan er det ikke ved Vertex 2

den klarer også en ENORM stor mængde IOPS 
De tidligere sandforce diske er så ikke lige de mest driftsikre.
Specielt OCZ Vertex 2 regnes som den mest usikre/fejlende disk i verden idag.

Bare til orientering... Smile
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1067
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pfugl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2011 kl. 07:42
Jeg har haft en OCZ vertex 2 (60GB) i ca  år. Der var lidt problemer i starten, men efter den nyeste firmware er kommet på, har den bare kørt bomstabilt, og jeg er meget tilfreds med den. Jeg kører Windows 7.
/Peter
Til top
Ghump Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-August-2010
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ghump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2011 kl. 08:44
Bare fordi din disk kører fint, betyder det jo ikke at ALLE andre også gør det.
Og der har været en del snak rundt på nettet, om at det skulle være den disk der bliver byttet flest af.

Jeg håber selvfølgelig at jeres disk kører fejlfrit til verdens ende. Det andet er for surt. Smile

Redigeret af Ghump - 20-April-2011 kl. 08:46
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2011 kl. 08:57
Er der nogle som har erfaring med en SSD i en iMac ?

Kunne være interssant, men den er jo ikke helt let at skille ad. !!
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xcardman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2011 kl. 09:19
lyder spændende
har nemlig en bærbar hvor disken er noget langsom
er det rigtig forstås hvis man har win7. kan man sætte en SSD harddisk i
uanset mærke og ikke kun mac
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1067
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pfugl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2011 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

lyder spændende
har nemlig en bærbar hvor disken er noget langsom
er det rigtig forstås hvis man har win7. kan man sætte en SSD harddisk i
uanset mærke og ikke kun mac
Ja, hvis din nuværende disk har sata interface skulle det ikke være noget problem.
/Peter
Til top
TobiasKM Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-August-2008
Point: 746
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TobiasKM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2011 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Oprindeligt skrevet af TobiasKM TobiasKM skrev:

Angående TRIM, så nej det er ikke understøttet i Leopard, men det er i Snow Leopard. Omend man selv lige skal lave nogle fiks-fakserier for at få det igang :)

Apple følger jo deres normale devise om at de understøtter den hardware de selv har smidt i. Så TRIM er som udgangspunkt kun slået til når man bestiller en computer med SSD direkte fra Apple.

Jeg har selv for nylig smidt en OCZ Vertex2 120GB i min MacBook Pro :) Og har været meget tilfreds med det. Super dejligt at programmer bare starter op med det samme, uden ventetid, og så selvfølgelig hurtig opstart og genstart :) En genstart er næsten bare at skærmen lige blinker sort et par sekunder og så er den klar igen :P

Hvordan TRIM aktiveres i Snow Leopard 10.6.7 kan ses her:

http://www.9to5mac.com/57965/how-to-activate-trim-on-any-ssd-in-macos10-6-7/

Det lyder sgu super, så der sker altså ikke noget ved at skifte til SSD nu selvom Snow Leopard ikke rigtig understøtter TRIM, men først i Lion?

Det der link du henviser til, er det noget jeg skal gøre lige efter jeg har installeret OS X på den nye disk, eller hvornår gøres det på den nye SSD disk? Det er måske ligemeget?

TRIM _er_ som jeg skriver understøttet i Snow Leopard. Apple har med opdatering 10.6.7 muliggjort TRIM i Snow Leopard, det er fuldstændig samme implementering som der er i den nuværende Lion beta.

At man selv skal aktivere den har, som jeg skriver, noget at gøre med Apples måde at gøre tingene på. Hvis man køber en computer med SSD fra Apple, så er TRIM aktiveret fra starten. Hvis man selv sætter den i, så skal man igennem lidt krumspring for at få det aktiveret, men det er meget simpelt. Som der også kan læses i de links jeg har givet.

Og så nogle andre ting. 
Jeg vil gerne lige høre hvorfor Vertex2 skulle være den "mest fejlende" disk i verden. Dokumentation tak? For ærligt talt, jeg ser næsten ikke andet end gode ting, og det har også været den der bliver i rigtig mange tilfælde bliver foreslået rundt omkring på nettet. Det er i hvert fald min oplevelse. 

Og så med Vertex2 vs. Vertex3.
Vertex3 har det bedst når der får et SATA 6GB interface. I en MacBook Pro sidder der et 3GB. En Vertex2 vil i optimale forhold kunne maxe et 3GB interface, en Vertex3 vil sandsynligvis gøre det det meste af tiden. 
En SSD er under alle omstændigheder en gevaldig opgradering fra en almindelig HDD. 
En Vertex3 koster på nuværende tidspunkt 600 kroner mere end en Vertex 2 i 120GB. Der synes jeg personligt ikke det var merprisen værd at få en disk som alligevel vil være begrænset af det interface jeg har i min computer. Det er selvfølgeig en subjektiv vurdering. 
Til top
TiXe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TiXe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2011 kl. 18:56
nuværende macbook pro's har altså sata6 interface .
så de kan fint udnytte Vertex3/Intel 510
dog er intel 510 stadig meget ustabil i OSX

men til alm brug er det stadig ikke pengene værd at vælge sata6 diske med mindre man arbejder med STORE og STORE mængder data ,
Til top
mjohansen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: 2630 Taastrup
Point: 349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mjohansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2011 kl. 23:02
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Er der nogle som har erfaring med en SSD i en iMac ?

Kunne være interssant, men den er jo ikke helt let at skille ad. !!

Næh, men ikke umuligt. Der findes diverse video der viser hvordan det skal gøres, og tricket er 2 sugekopper til at løfte glaspladen af fronten, derefter skulle det være rimeligt nemt for en som før har prøvet at skille og samle PC'ere.

Men det er selvfølgeligt noget mere besværligt end at skifte en harddisk i en bærbar.

Redigeret af mjohansen - 21-April-2011 kl. 10:20
LG OLED CX 55"| Sonos Beam | Vu+ Uno4K SE | Apple TV 4K
Til top
TobiasKM Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-August-2008
Point: 746
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TobiasKM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2011 kl. 10:01
TiXe: I stand corrected, de nye har 6gb :) min fra 2010 har så hut jeg hvisker 3gb :)
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu