recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - SSD i 27 iMac 2012 ultimo
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

SSD i 27 iMac 2012 ultimo

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: SSD i 27 iMac 2012 ultimo
    Sendt: 20-November-2016 kl. 18:13
Hej Forum.....

Jeg har sat mig for at putte en SSD disk i min iMac 27 2012 ultimo, for at få lidt mere fart i dyret.

Jeg har tænkt mig at sætte en Samsung 850 evo SSD i
Jeg har købt nye klisterlister/samt redskaber ved ifixit, til at skille og samle min mac igen ( det er den tynde model)

Der er dog to ting jeg er lidt i tvivl om, og som jeg meget gerne ville have på plads inden jeg skiller den ad.

1. Jeg går ud fra det er en 3.5¨disk der sidder i min mac nu, og den nye samsung ssd er jo en 2.5¨, så jeg går ud fra der skal bruges en monterings ramme. Jeg er dog meget i tvivl om hvilken jeg skal bruge, da jeg synes der findes mange typer?? En der kunne være behjælpelig med et link ?

2. Har læst noget om varmestyring / blæserstyring i en Imac, som vist kan give nogen problemer når man sætter en SSD i. Nogen siger det ikke er et problem, andre siger noget andet. Nogen herinde med erfaring ud fra min model ?

Endelig, er der mere jeg mangler til operationen ? Jeg går ud fra at stikket fra den gamle 3.5 harddisk, passer lige over i den nye, uden jeg skal have nogen form for adaptor her ??

På forhånd tak...

Redigeret af SilverLine - 20-November-2016 kl. 20:23
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2016 kl. 20:14
ingen adaptere, men afhængig af om det er en 21 eller 27" så er der nok nogle billeder der fortæller dig hvilke hvilke huller på disken der bliver anvendt. (der er typisk 2 sæt huller. dem på siden og dem på undersiden) så afhængig af hvordan de er skruet fast i imac'en (macbook pro havde nogle specielle skruer i 2009 udgaven som låste hdd fast) og ud fra det skal du så finde en ramme der kan bruges. kig det igennem på ifixit som du har valgt at følge. Der kan du jo se hvordan de er skruet fast.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2016 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

ingen adaptere, men afhængig af om det er en 21 eller 27" så er der nok nogle billeder der fortæller dig hvilke hvilke huller på disken der bliver anvendt. (der er typisk 2 sæt huller. dem på siden og dem på undersiden) så afhængig af hvordan de er skruet fast i imac'en (macbook pro havde nogle specielle skruer i 2009 udgaven som låste hdd fast) og ud fra det skal du så finde en ramme der kan bruges. kig det igennem på ifixit som du har valgt at følge. Der kan du jo se hvordan de er skruet fast.

Det er en 27 tommer sorry

Jammen jeg kan se på guides, at standard disken er en 3.5 tommer, og min nye jo er en 2.5.... håbede bare på der var en der lige vidste hvilken model monterings ramme jeg skal bruge, vil helst ikke lave noget hutlihut, så er mest til at tingene bare passer sammen lækkert, for vil helst ikke skille den computer ad igen. 

Vil helst have delene klar inden jeg skiller ad, da det ligner en lidt svær opgave i forvejen at skille sådan en iMac ad....

Redigeret af SilverLine - 20-November-2016 kl. 20:19
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2016 kl. 20:29
øhh kig nu på billederne for hundrede da - du kan jo se hvor den er sat fast henne. - når du har det, så kan du lede efter harddisk rammer som kan det. der findes en mia mio forskellige harddiskrammer når man skal have en 2,5" disk i en 3,5".

de fleste danske forhandlere får blandt andet udstyr fra dem her https://www.deltaco.dk/kategorier/pc-komponenter/harddiskadaptere/2-5%EF%BC%82-till-3-5%EF%BC%82

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2016 kl. 20:32

øhh kig nu på billederne for hundrede da - du kan jo se hvor den er sat fast henne. - når du har det, så kan du lede efter harddisk rammer som kan det. der findes en mia mio forskellige harddiskrammer når man skal have en 2,5" disk i en 3,5".

de fleste danske forhandlere får blandt andet udstyr fra dem her https://www.deltaco.dk/kategorier/pc-komponenter/harddiskadaptere/2-5%EF%BC%82-till-3-5%EF%BC%82

Da jeg ikke har prøvet at skifte en 3.5 med en 2.5 disk før i en Imac, kan det måske for dig virke indlysende og ligetil, og netop derfor har jeg jo oprettet mit topic i håb om at få konkret hjælp. Havde det hele være indlysende for mig, have jeg ikke oprettet mig spørgsmål.

Redigeret af SilverLine - 20-November-2016 kl. 20:38
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2016 kl. 17:24
om det er en imac kan jo være ligegyldigt. du skal i dette specifikke problem kun vide 1 ting(som du har spurgt om). hvordan er 3,5" enheden skruet fast for at du kan finde en kompatibel ramme. (og nej der er IKKE en apple specifik ramme) Jeg tror personligt det ville være bedst hvis du får nogen til at gøre det hele for dig. At du ikke ved hvad jeg snakker om betyder også at dit niveau til at skrue i sådan en maskine nok ikke er for dig.
 Det er såmænd ikke ondt ment, men man kan lave rigtigt meget lort i en imac, hvis man ikke har styr på sine ting. Det er altså ikke lige helt en standard hjemmebygget maskine. - heller ikke selvom man kigger på billeder. Apple er desværre kendt og "berygtet" for at lave ting som virkelig kræver sin mand/kvinde at kunne skrue i. Der er en årsag til at man skal certificeres til at håndtere dem på certificerede værksteder. Har man prøvet det nogle gange, bliver det helt sikkert lettere, men uden at have en med der ved hvordan det skal gøres første gang, det er sg lidt dumt. der kan let smutte nogle kabler hist og her eller skrue noget forkert i. OG samlingen er generelt ikke helt let igen på en apple-enhed.

Mit råd til dig - spørg i din omgangskreds. Der er næsten med garanti en eller anden der kender en, et eller andet sted som har prøvet det, og vil være villig til enten at gøre det for dig mod en bajer, eller hjælpe dig når du skal.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2016 kl. 18:11

om det er en imac kan jo være ligegyldigt. du skal i dette specifikke problem kun vide 1 ting(som du har spurgt om). hvordan er 3,5" enheden skruet fast for at du kan finde en kompatibel ramme. (og nej der er IKKE en apple specifik ramme) Jeg tror personligt det ville være bedst hvis du får nogen til at gøre det hele for dig. At du ikke ved hvad jeg snakker om betyder også at dit niveau til at skrue i sådan en maskine nok ikke er for dig.
 Det er såmænd ikke ondt ment, men man kan lave rigtigt meget lort i en imac, hvis man ikke har styr på sine ting. Det er altså ikke lige helt en standard hjemmebygget maskine. - heller ikke selvom man kigger på billeder. Apple er desværre kendt og "berygtet" for at lave ting som virkelig kræver sin mand/kvinde at kunne skrue i. Der er en årsag til at man skal certificeres til at håndtere dem på certificerede værksteder. Har man prøvet det nogle gange, bliver det helt sikkert lettere, men uden at have en med der ved hvordan det skal gøres første gang, det er sg lidt dumt. der kan let smutte nogle kabler hist og her eller skrue noget forkert i. OG samlingen er generelt ikke helt let igen på en apple-enhed.

Mit råd til dig - spørg i din omgangskreds. Der er næsten med garanti en eller anden der kender en, et eller andet sted som har prøvet det, og vil være villig til enten at gøre det for dig mod en bajer, eller hjælpe dig når du skal.

Jeg er til hverdag elektriker.
Og roder ret så tit med elektronik, har bygget div. maskiner, hifi mm. Så jeg føler godt det er en opgave jeg kan påtage mig, med den respekt man skal have for elektronikken. Noget af det eneste jeg bare er i tvivl om, er at få fat i den rigtige adaptor ramme til min 2.5 ssd. Men jeg siger tak for hjælpen, har bestilt en, og så må vi se om den passer....
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu