recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - SSD i iMac, 21.5", Mid 2011
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

SSD i iMac, 21.5", Mid 2011

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
mjohansen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: 2630 Taastrup
Status: Offline
Point: 349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mjohansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2015 kl. 20:24
Oprindeligt skrevet af Mads A Mads A skrev:

Lytter lige med her...

Jeg har en late 2012 imac (med tynd skærm), som har en standard hdd monteret og ville gerne opgradere den med en SSD - ligesom jeg har gjort i min macbook pro...

Jeg er dog ret nervøs for at skulle skille min imac i 2 dele. Har set lidt videoer af det - nogen af Jer, som har erfaringer indenfor det område?

Ja på min 27" iMac. Det er ikke særligt svært, jeg brugte et kabel fra OWC (så blæseren ikke går amok) og et kit med kniv og tape fra iFixit.
LG OLED CX 55"| Sonos Beam | Vu+ Uno4K SE | Apple TV 4K
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Sted: Denmark
Point: 6675
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2015 kl. 20:52
Hvis du ikke vil skille din iMac ad, så prøv med en ekstern Thunderbolt disk med SSD. Det her er en Lacie Rugged 500 GB. 

Venlig hilsen
KB
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2015 kl. 21:00
Oprindeligt skrevet af mjohansen mjohansen skrev:

Lytter lige med her...

Jeg har en late 2012 imac (med tynd skærm), som har en standard hdd monteret og ville gerne opgradere den med en SSD - ligesom jeg har gjort i min macbook pro...

Jeg er dog ret nervøs for at skulle skille min imac i 2 dele. Har set lidt videoer af det - nogen af Jer, som har erfaringer indenfor det område?

Ja på min 27" iMac. Det er ikke særligt svært, jeg brugte et kabel fra OWC (så blæseren ikke går amok) og et kit med kniv og tape fra iFixit.
Er skærmen på de tynde iMacs ikke klistret sammen, modsat de gamle som gar magneter?
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Point: 6675
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2015 kl. 21:34
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Er skærmen på de tynde iMacs ikke klistret sammen, modsat de gamle som gar magneter?

Jo. Min er tynd, og er klistret sammen. LCD panel og glas er også lamineret sammen.

Venlig hilsen
KB
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2015 kl. 08:13
Lige at bemærke på iMac 27" late 2012 og frem, at de køre med Blade SSD på sin egen "PCIe port". 

OWC laver en Blade SSD men har vist kun samme performes som deres 6G SSD 2.5". Men til gengæld er den lige til at knalde i.

Der findes også en dummy/adapter, et lille print som passer i PCIe porten, som så har monteret et SATA stik hvor ved man så kan trække et alm. kabel over til en 2,5" SSD

iMac 21.5 hvis man ikke har bestilt maskinen med SSD, så er denne port ikke tilstede.

Bemærk: at der skal nyt lim bånd til når panelet har været løftet fra kabinetet.

iMac late 2013 er super hurtige på deres SSD ligger typisk mellem 7-800MB/s
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Mads A Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Februar-2005
Sted: Slagelse
Point: 391
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2015 kl. 10:33
Lyder til at jeg skal gå efter den eksterne løsning - da min iMac netop er den, som ikke er kompatibel :(

Kan man ikke som jeg gjorde med min MacBook Pro udskiftet standard HDD med en SSD?

Mvh
Mads
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2015 kl. 13:03

Lyder til at jeg skal gå efter den eksterne løsning - da min iMac netop er den, som ikke er kompatibel :(

Kan man ikke som jeg gjorde med min MacBook Pro udskiftet standard HDD med en SSD?

Mvh
Mads
Mads, er din iMac en 21.5"?
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Mads A Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Februar-2005
Sted: Slagelse
Point: 391
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2015 kl. 13:17
Jeps 

iMac 21,5" Late 2012
2,7 GHz Intel Core i5

Til top
BorreBoy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-December-2003
Point: 383
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BorreBoy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2015 kl. 16:39
Oprindeligt skrevet af Deumer Deumer skrev:

Ja det er jeg sikker på man kan, men skulle det ikke være muligt, så kan du jo altid bruge den som jeg gør, altså med en ekstern Thunderbolt tilslutning, hvilken både er ligeså hurtig da det er ESATA og den understøtter Trim

Jeg bruger også en Thunderbolt Enclosure. Fungerer perfekt :-)

Til top
Ukke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2006
Point: 1559
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ukke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2015 kl. 13:45
Så. Nu er alle delene ankommet.

1) Inden jeg kaster mig ud i det, har jeg to spørgsmål: Hvordan laver man det sekundære drev (min nye SSD) til boot-drev?

2) Jeg overvejer også at skifte den originale mekaniske hdd ud. Skal det være fra samme fabrikant? Jeg tænker om Apple har låst den på en eller anden måde med firmware?
Til top
Ukke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2006
Point: 1559
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ukke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2015 kl. 20:59
Nå, men jeg kunne ikke vente indtil min eksterne HDD til back-up dukkede op med posten, så nu har jeg haft min iMac splittet ad og installeret min EVO 850, og det gik jo ret smertefrit. It's alive! Big smile

Nu skal jeg bare have lavet back-up af min primære HDD, og have fundet ud af, hvordan jeg får SSD'en lavet til en boot volume.

Det var faktisk ret sjovt, om end lidt tidskrævende, at adskille min iMac, så jeg overvejer faktisk om jeg skal installere endnu en SSD eller en SSHD.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2016 kl. 23:36
Bringer lige lidt liv i den tråd her da jeg har shoppet mig en Imac 21.5 late 2013. Den er installeret med en alm 5400 rpm 1 tb disk og jeg troede egentlig at der kunne tilsluttes en ssd, mod lidt tålmodigt arbejde. Jeg kan så se at Imac´en skal have ssd i i forvejen for at det overhovedet er muligt - er det korrekt eller er der kommet andre løsninger på det siden da?
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu