recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - SSD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

SSD

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-November-2009
Status: Offline
Point: 786
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michael9000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 00:54
Som en tilføjelse til Infinity's kommentar: husk altid at opdatere diskens firmware inden den tages i brug + regelmæssige opdateringer - selv Intel har fundet fejl i den nyeste generation - og ja jeg skal snart have en Intel SSD mere :)

Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Point: 1220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Roland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 07:11
Har en OCZ Agility 3 120GB som systemdisk med Winddows 7 64bit + div. programmer (bl.a. Adobe CS Creative Suite 5.5 Master Collection og MS Office 2007)
Som data diske har jeg 2 stk.2Seagate 1TB SATA3 6Gb/s. Den ene til dokumenter, billeder, videoer og film og den anden til spil, diverse programmer og andet nyttigt.
Og det kører simpelthen bare super smooth og lynende hurtigt.
Jeg skal også fremover ha' SSD som systemdisk. Der er en verden til forskel. Absolutly.
En ret så væsentlig huskeregel vedr. SSD er, at man aldrig defragmeterer en SSD disk, da det kun begrænser dens levetid og risikoen for mindsket ydelse også er stor !

Min Agility 3 har kun øffet, når jeg har forsøgt med noget OC. Det bryder den sig ikke om. Og det er sådan set heller ikke nødvendigt med OC på et så hurtigt system som jeg er den heldige ejer af.

Jo - forresten så bryder den sig heller ikke om, at jeg la' PC'en gå i dvale- el. slumre tilstand.
Det kostede nogle BSOD og lidt besvær med, at få bios til at finde systemdisken igen. Det skulle efter sigende kun klares med en opdatering af diskens firmware eller ved at slå det der hibernation/slumre halløj fra. Ind til videre har jeg klaret det med, at slå dette fra og så slukke pc'en helt.

På et senere tidspunkt skal jeg ha' opdateret firmwaren. Som skal gøres vha. en Linux opstarts-cd med indbygget OCZ SSD Tool. Da man ikke kan opdatere fra selve disken, hvis den er den primære systemdisk.

Kan anbefale at søge efter information omkring SSD f.eks. vha. google, for at få mere indsigt i denne nye form for harddiske. F.eks. har anandtech.com lavet en sammenligning: The 2011 Mid-Range SSD Roundup 
Eller evt. tjekke denne danske side: http://ssddisk.dk/ eller nogle af de mange andre sider, der findes på nettet.

Redigeret af Roland - 03-April-2012 kl. 07:24
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 08:10
Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Vil du brænde din SSD hurtigt af ? - Defragmenter den nogle gange og puf så står en ramkreds af og hele disken er død. Læs fx hos EDBpriser om de mange brugere der advare mod d e tidlige SandForce controllere, der alt for ofte står af.

MAn skal jo heller ikke defragmentere en SSD disk.. det har været almindeligt kendt i lang tid.

Igen snakker du om tidlige controllere og en serie af SSD'ere som ikke er kendt for deres pålidelighed.  Man kan ikke udtale sig generelt om SSD'ere baseret på en så begrænset erfaring.
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Point: 1078
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Infinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 11:20
Man kan heller ikke bare lukke øjnene og sige "Jeg kan ikke se nogen problemer - ergo er der ingen problemer".

Der har været problemer, og flere producenter har stadig problemer. Selv Intel har haft problemer med en firmware opdatering som hurtigt skulle rettes.

Bemærk venligst at jeg forholder mig positivt og kritisk til SSD'er. Hidtil har du ikke bidraget med en skid.
mvh Infinity
Til top
hbjensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Februar-2004
Sted: Vejle
Point: 249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hbjensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 11:33

Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Jo SSD'er er små/dyre og de står af oftere end gode harddiske.

Siger hvem? - SSD har færre bevægelige dele. hvorfor de overlever hvis man er uheldig og tabe sit udstyr (eller et hændeligt uheld indtræffer; små børn som vælter ting ned fra deres plads, man snubler i en ledning etc.)

SSD'ere er vel ved at være på et stadie hvor de er lige så pålidelige som HDD'ere i MBTF?
Det siger jeg. Jeg har haft to OCZ Vertex 2 diske der er stået af. ...

Jeg har haft 3 vertex 2 som er stået af inden for det seneste år. Det er vidst en af de dårligste modeller. Nu har jeg en C300 og den har jeg ikke haft problemer med. Jeg vil dog aldrig lægge vigtige data på en SSD uden backup. Alle mine data ryger på min nas. Den har nu også haft problemer. 2 ud af 4 diske er stået af det seneste år. Men den kører RAID 5, så jeg har bare skiftet diskene ud uden datatab.

Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1067
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pfugl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2012 kl. 07:55
Oprindeligt skrevet af hbjensen hbjensen skrev:

Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Jo SSD'er er små/dyre og de står af oftere end gode harddiske.

Siger hvem? - SSD har færre bevægelige dele. hvorfor de overlever hvis man er uheldig og tabe sit udstyr (eller et hændeligt uheld indtræffer; små børn som vælter ting ned fra deres plads, man snubler i en ledning etc.)

SSD'ere er vel ved at være på et stadie hvor de er lige så pålidelige som HDD'ere i MBTF?

Det siger jeg. Jeg har haft to OCZ Vertex 2 diske der er stået af. ...

Jeg har haft 3 vertex 2 som er stået af inden for det seneste år. Det er vidst en af de dårligste modeller. Nu har jeg en C300 og den har jeg ikke haft problemer med. Jeg vil dog aldrig lægge vigtige data på en SSD uden backup. Alle mine data ryger på min nas. Den har nu også haft problemer. 2 ud af 4 diske er stået af det seneste år. Men den kører RAID 5, så jeg har bare skiftet diskene ud uden datatab.

Ja nogen er uheldige, andre er ikke. Jeg har haft en Vertex 2 som nu har kørt i 2 år uden problemer. Man kan være uheldig med al elektronik, det gælder harddiske såvel som alt andet.
/Peter
Til top
Brianigenigen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2010
Sted: Danmark
Point: 624
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brianigenigen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2012 kl. 09:18

Læs også:
Den artikkel er jo næsten 1 År gammel, så den kan da umulig være relevant mere, eller går ting bare så langsomt i SSD verden ???

179$=1015,00 kr. for 128GB, det er sgu da ikke ret dyrt. Nogen af jer der kender til denne disk, eller den så ny at man ikke kan få den i DK endnu.

Er det gennerel mening at Intel er de mest stabile SSD'er ??
Til top
wiggumdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 31-Marts-2009
Point: 227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wiggumdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2012 kl. 10:02
Apple & Sonos entusiast
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu