recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stationær computer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStationær computer

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Emne: Stationær computer
    Sendt: 03-Januar-2005 kl. 11:50

Jeg overvejer, at købe stationær computer - men jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal kigge hen. Acer ser ud til at have nogle interessante computere, også edbgiganten.

Det jeg godt kunne tænke mig er:

  1. P4 HT, så høj som muligt.
  2. Masser af Ram.
  3. Store harddiske, gerne flere (af hensyn til videoredigering).
  4. Kortlæsere til hukommelseskort, bl.a. MemoryStickPro.
  5. DVD-brænder, duallayer. Evt ekstra DVD-drev hvis det er en fordel.
  6. Mulighed for evt. at udskifte enkelte ting, efterhånden som det bliver gammeldags.

Jeg har ingen erfaring med at købe stationær computer, har hidtil kun haft bærbare computere.

Forhandlere hvor jeg selv kan konfigurere computer? Og andre gode råd?

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 733
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2005 kl. 12:09

Hold øje med Dells tilbud.

De udsender ca. månedligt en lille avis sammen med visse edb-blade og har også nogen gange husstandsomdelt den. I den er der altid et godt tilbud på udvalgte modeller. Man kan så konfigurere yderligere ram, disk m.v. via deres hjemmeside (husk at bruge value code'en fra tilbudsavisen).

Pas på, hvis du bare går på deres hjemmeside og så selv konfigurerer en pc op fra bunden - så ender den ofte væsentlig dyrere end hvis man tager udgangspunkt i deres tilbud (og bygger videre på dem).

Alternativt har Aldi også til tider gode pc tilbud, der af flere vist er omtalt som fornuftige maskiner - Medion - (kender ikke noget til dem selv).

mvh

Henrik
Til top
Ebdrup Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 29-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2005 kl. 14:14
Min erfaring er at du skal købe ved en af de små forhandler hvor du selv kan bestemme "indholdet" af PC'en

F.Eks.
www.m-e.dk
www.shg.dk
Til top
Vendel Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-April-2004
Status: Offline
Point: 423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2005 kl. 14:27

Hej Thorvald

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Forhandlere hvor jeg selv kan konfigurere computer? Og andre gode råd?

http://www.midtdata.dk/asp/index1024.asp?&

Til venstre er der et link til at konfigurer sin ejen PC, og til højre er prisen så man hele tiden kan følge med i hvor meget den det løber op i efter hver enkelt ændring. Om Midt data er bedre eller ringer end andre skal jeg være usagt, men de par gange jeg har brugt dem har der ikke været problemer. Men man kan jo altid bruge siden til at lege lidt med opsætningen.

PV
Til top
homesick Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-September-2004
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2005 kl. 19:19

hej...

 

kig på www.bj-trading.dk

 

klaus

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2005 kl. 12:05

Jeg overvejer Amitech med følgende konfiguration plus et Amitech 19" TFT TV.

Er der mon nogen, der har nogen bemærkninger til konfigurationen - er der noget jeg mangler, er der noget der er for meget??

Desuden overvejer jeg HP Pavillion, måske noget i retning af HP T777.dk. Men jeg skal lige se om jeg kan finde et sted hvor man selv kan tilføje/fjerne noget til konfigurationen på HP computere.

Amitech PowerLine PC 869 Udskrevet d.4-1-2005

Grundmodul:   Intel  D865PERLK highend bundkort
som benytter Intel 865 chipset. 800Mhz FSB, 4x DIMM max. 4GB Dual channel DDR RAM (2x 400Mhz), 5PCI / 1 AGP 8x, 8x USB2.0 (2 front), 6 channel lyd (5.1), 1.44Mb 3.5" FDD, S-ATA harddiske ctrl (og UDMA 100), ATX kabinet, 3 mdr. telefonhjælp, Amitech Genindlæsnings- og driver cd, Amitech e-Support, Internet abonnement.

Kabinet:   Amitech Midi ATX kabinet sølv
Processor:   Intel Pentium 4 3.2GHz HT 800FSB
Dual RAM:   1GB MB DDR-RAM 400Mhz (2*512MB)
System hardisk:   Harddisk 80GB 7200RPM S-ATA HDD
Harddisk nr. 1:   250GB 3.5 IDE 7200rpm
Harddisk nr. 2:   250GB 3.5 IDE 7200rpm
Grafikkort:   ATI Radeon 9200 SE 128MB DDR DVI TV-out
TV kort:   TV/Radio kort m/optage funktion
Lydkort:   6 Kanal surround lyd (5.1) integreret
Netkorrt:   1GB Netkort (WOL integreret)
Indstiks kort:   FireWire kort
CD-ROM / DVD:   16x DVD drev (sort)
CD-ReWriter:   DVD dual brænder (-/+R/RW) (sort)
Tastatur:   Amitech trådløs optisk mus/tast 5511 DK
Højtalere:   Amitech 3D Fladhøjttaler m/subwoofer
Operativsys.:   MS Windows XP Pro DK (CD 21)

Inkluderet tilbehør
Bemærk: Tilbehør er ikke dækket af evt. førstehjælp CD (Recovery CD).

Service:   1 års indleveringsservice DK (PC)  
Telefonhjælp:   Telefonhjælp i 3 måneder  


 
Forbehold: Da priserne løbende opdateres på disse sider og derfor kan ændre sig på et øjeblik, er den viste pris kun vejledende. Der tages endvidere forbehold for indtastningsfejl, og udsolgte/udgåede varer. Vejl.udsalg m/moms 13.043,-

 

Følgende er, hvad jeg har spurgt Amitech om:

Jeg overvejer, at købe en stationær computer - for første gang - idét jeg indtil nu kun har haft bærbar computer. Computeren skal bl.a. bruges til kontorprogrammer, inkl. Cad-programmer (evt. også 3D-Cad), video- og billedredigering, med hvad der sig dertil hører. Videoredigering med Ulead Videostudio. En smule spil, bl.a. internetspil. Internet og e-mail.
 
Spørgsmål til PowerLine PC'en:
  1. Er der nogle gode billeder af kabinettet, så jeg kan se, hvordan den ser ud?
  2. Har jeg valgt rigtigt med hensyn til Ram, for at kunne udnytte dual-Ram?
  3. Er det muligt med tre harddiske?
  4. Ville det være en fordel, at harddisk 1 og 2 også var S-ATA diske?
  5. Grafikkort - er der nogen grund til at der er TV-out (jeg har ikke tænkt mig at forbinde den med mit fjernsyn). Er der et grafikkort, der ville være bedre?
  6. Netkort - er det ethernet til bredbånd? Ville det være en fordel med trådløst netkort - kunne jeg så også have trådløst bredbånd til bærbar i stuen? Eller er det bedre med et trådløst sæt til den bærbare?
  7. Firewire kort - er der mulighed for firewire stik (4 bens) i fronten?
  8. DVD-dual brænder - betyder det dual-layer 8,5 Gb? Kan det fås?
  9. Jeg savner mulighed for indbygget multikortlæser, eller i det mindste kortlæser til Memorystick TM / Memorystick Pro!
  10. TV-system - jeg overvejer at købe Amitech 19" TFT TV til computerskærm. Er det dobbelt, at jeg har TV/Radiokort i computeren, eller har dette nogle ekstra funktioner/fordele som TV-skærmen ikke har? Betyder denne kombination i øvrigt, jeg har to TV-tunere, med mulighed for at optage to forskellige tv-programmer på harddisken på samme tid?? (Det kunne jo være smart nok). Men det ville vel kræve, at jeg trække to antennekabler til computeren - evt. ét, som jeg så splitter i to ved computeren.
Er det muligt at opnå lignende konfiguration med SmartSize?
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
johnny57 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 952
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2005 kl. 13:25
Et godt sted at kikke er www.tj-data.dk selv bruger jeg udelukkende Medion computere fra ALDI som ikke er til at slå i pris/kvalitet med 3 års garanti og god hotline. Og hvis den går i stykker henter de den og bringer den, normalt tager det ikke over en uge, prøv det med en alm forhandler. Har selv 2 Aldi pc en på 4 år og en på 1½år de kører upåklageligt. Eneste problem er at man ikke kan få dem når som helst.
Med venlig Hilsen

Johnny
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2005 kl. 18:41
Er der ikke nogen steder, hvor man selv kan konfigurere en HP Pavilion??
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
J.F.L Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 749
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2005 kl. 19:41

Hej Thorvald....

Mine umiddelbare kommentarer er:

1 - tjek hvad støjniveauet er på kølerne på strømforsyningen, CPU'en og grafikkortet.

2 - dit valg af grafikkort svarer lidt til at sætte trillebørhjul på en Ferrari. Du skal minimum have et Radeon 9800 Pro.

Mvh

Jørgen

 

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Er der mon nogen, der har nogen bemærkninger til konfigurationen - er der noget jeg mangler, er der noget der er for meget??

Desuden overvejer jeg HP Pavillion, måske noget i retning af HP T777.dk. Men jeg skal lige se om jeg kan finde et sted hvor man selv kan tilføje/fjerne noget til konfigurationen på HP computere.

Amitech PowerLine PC 869 Udskrevet d.4-1-2005

Grundmodul:   Intel  D865PERLK highend bundkort
som benytter Intel 865 chipset. 800Mhz FSB, 4x DIMM max. 4GB Dual channel DDR RAM (2x 400Mhz), 5PCI / 1 AGP 8x, 8x USB2.0 (2 front), 6 channel lyd (5.1), 1.44Mb 3.5" FDD, S-ATA harddiske ctrl (og UDMA 100), ATX kabinet, 3 mdr. telefonhjælp, Amitech Genindlæsnings- og driver cd, Amitech e-Support, Internet abonnement.

Kabinet:   Amitech Midi ATX kabinet sølv
Processor:   Intel Pentium 4 3.2GHz HT 800FSB
Dual RAM:   1GB MB DDR-RAM 400Mhz (2*512MB)
System hardisk:   Harddisk 80GB 7200RPM S-ATA HDD
Harddisk nr. 1:   250GB 3.5 IDE 7200rpm
Harddisk nr. 2:   250GB 3.5 IDE 7200rpm
Grafikkort:   ATI Radeon 9200 SE 128MB DDR DVI TV-out
TV kort:   TV/Radio kort m/optage funktion
Lydkort:   6 Kanal surround lyd (5.1) integreret
Netkorrt:   1GB Netkort (WOL integreret)
Indstiks kort:   FireWire kort
CD-ROM / DVD:   16x DVD drev (sort)
CD-ReWriter:   DVD dual brænder (-/+R/RW) (sort)
Tastatur:   Amitech trådløs optisk mus/tast 5511 DK
Højtalere:   Amitech 3D Fladhøjttaler m/subwoofer
Operativsys.:   MS Windows XP Pro DK (CD 21)

Inkluderet tilbehør
Bemærk: Tilbehør er ikke dækket af evt. førstehjælp CD (Recovery CD).

Service:   1 års indleveringsservice DK (PC)  
Telefonhjælp:   Telefonhjælp i 3 måneder  


 
Forbehold: Da priserne løbende opdateres på disse sider og derfor kan ændre sig på et øjeblik, er den viste pris kun vejledende. Der tages endvidere forbehold for indtastningsfejl, og udsolgte/udgåede varer. Vejl.udsalg m/moms 13.043,-

 

Følgende er, hvad jeg har spurgt Amitech om:

Jeg overvejer, at købe en stationær computer - for første gang - idét jeg indtil nu kun har haft bærbar computer. Computeren skal bl.a. bruges til kontorprogrammer, inkl. Cad-programmer (evt. også 3D-Cad), video- og billedredigering, med hvad der sig dertil hører. Videoredigering med Ulead Videostudio. En smule spil, bl.a. internetspil. Internet og e-mail.
 
Spørgsmål til PowerLine PC'en:
  1. Er der nogle gode billeder af kabinettet, så jeg kan se, hvordan den ser ud?
  2. Har jeg valgt rigtigt med hensyn til Ram, for at kunne udnytte dual-Ram?
  3. Er det muligt med tre harddiske?
  4. Ville det være en fordel, at harddisk 1 og 2 også var S-ATA diske?
  5. Grafikkort - er der nogen grund til at der er TV-out (jeg har ikke tænkt mig at forbinde den med mit fjernsyn). Er der et grafikkort, der ville være bedre?
  6. Netkort - er det ethernet til bredbånd? Ville det være en fordel med trådløst netkort - kunne jeg så også have trådløst bredbånd til bærbar i stuen? Eller er det bedre med et trådløst sæt til den bærbare?
  7. Firewire kort - er der mulighed for firewire stik (4 bens) i fronten?
  8. DVD-dual brænder - betyder det dual-layer 8,5 Gb? Kan det fås?
  9. Jeg savner mulighed for indbygget multikortlæser, eller i det mindste kortlæser til Memorystick TM / Memorystick Pro!
  10. TV-system - jeg overvejer at købe Amitech 19" TFT TV til computerskærm. Er det dobbelt, at jeg har TV/Radiokort i computeren, eller har dette nogle ekstra funktioner/fordele som TV-skærmen ikke har? Betyder denne kombination i øvrigt, jeg har to TV-tunere, med mulighed for at optage to forskellige tv-programmer på harddisken på samme tid?? (Det kunne jo være smart nok). Men det ville vel kræve, at jeg trække to antennekabler til computeren - evt. ét, som jeg så splitter i to ved computeren.
Er det muligt at opnå lignende konfiguration med SmartSize?
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2005 kl. 19:49
På en ny konfiguration - efter korrespondance med Amitech, har jeg sat grafikkortet til ATI Radeon 9550 256 Mb RAM TV-out. Det skulle også være et hurtigt grafikkort - prisforskellen op til noget, der er bedre er for stor.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2005 kl. 13:16

Nyeste konfiguration:

Amitech PowerLine PC 869 Udskrevet d.4-1-2005

Grundmodul:   Intel  D865PERLK highend bundkort
som benytter Intel 865 chipset. 800Mhz FSB, 4x DIMM max. 4GB Dual channel DDR RAM (2x 400Mhz), 5PCI / 1 AGP 8x, 8x USB2.0 (2 front), 6 channel lyd (5.1), 1.44Mb 3.5" FDD, S-ATA harddiske ctrl (og UDMA 100), ATX kabinet, 3 mdr. telefonhjælp, Amitech Genindlæsnings- og driver cd, Amitech e-Support, Internet abonnement.

Kabinet:   Amitech Midi ATX kabinet sølv
Processor:   Intel Pentium 4 3.2GHz HT 800FSB
Dual RAM:   1GB MB DDR-RAM 400Mhz (2*512MB)
Dual RAM:   1GB MB DDR-RAM 400Mhz (2*512MB)
System hardisk:   Harddisk 80GB 7200RPM S-ATA HDD
Harddisk nr. 1:   250GB 3.5 IDE 7200rpm
Harddisk nr. 2:   250GB 3.5 IDE 7200rpm
Grafikkort:   ATI Radeon 9550 256MB RAM TV-out
TV kort:   TV/Radio kort m/optage funktion
Lydkort:   6 Kanal surround lyd (5.1) integreret
Netkorrt:   1GB Netkort (WOL integreret)
Indstiks kort:   FireWire kort
CD-ROM / DVD:   16x DVD drev (sort)
CD-ReWriter:   DVD dual brænder (-/+R/RW) (sort)
Tastatur:   Amitech trådløs optisk mus/tast 5511 DK
Højtalere:   Amitech 3D Fladhøjttaler m/subwoofer
Operativsys.:   MS Windows XP Pro DK (CD 21)

Inkluderet tilbehør
Bemærk: Tilbehør er ikke dækket af evt. førstehjælp CD (Recovery CD).

Kortlæser:   SmartCard reader og 5.25 ramme (sort)  
Service:   1 års indleveringsservice DK (PC)  
Telefonhjælp:   Telefonhjælp i 3 måneder  
Skærm:   19 Amitech TFT Fladskærm 640  

Forbehold: Da priserne løbende opdateres på disse sider og derfor kan ændre sig på et øjeblik, er den viste pris kun vejledende. Der tages endvidere forbehold for indtastningsfejl, og udsolgte/udgåede varer. Vejl.udsalg m/moms 18.740,-

Anvendes i stedet de nye 400 GB diske (2 stk.) kommer den samlede pris op på 21.591,-

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2005 kl. 14:49


Prøv også at se på www.proconsult.dk

- dette link er til en Workstation med det nye Intel I925x chipset, og du kan selv konfigurere den.

Den du har valgt hos Amitech, er med et gammelt chipset med AGP. De nye har PCI-Expres, og grafikkortet sidder i et PCI-E 16x.


Venlig hilsen
KB
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu