recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stereoforstærker med optisk indgang
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStereoforstærker med optisk indgang

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
AarhusBruger Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-September-2009
Status: Offline
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Emne: Stereoforstærker med optisk indgang
    Sendt: 26-Januar-2011 kl. 15:21
Min gode gamle NAD forstærker er ved at køre på sidste vers, og vil gerne skaffe en ny på et tidspunkt, helst en NAD, da jeg har lidt forkærlighed for designet og lyden.

Da jeg gerne vil kunne sætte en WD TV Live Hub til forstærkeren, både til film og musik, ville det jo være optimalt med en optisk indgang, da jeg går ud fra at WD'en ikke har verdens bedste analoge udgang.

Men jeg kan simpelthen ikke finde en NAD stereo forstærker med optisk indgang, ja, jeg kan stort set i det hele taget ikke finde stereo forstærkere med optisk indgang. Eksisterer de virkeligt ikke?

Jeg kommer højst sandsynligt aldrig til at bruge surround, da jeg ikke hverken har plads eller råd til de ekstra højtalere. Men er der ellers eventuelt en NAD surround reciever der spiller ligeså godt stereo som deres stereo forstærkere?

På forhånd mange tak for evt. hjælp - fantastisk informativt forum det her :-)
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 15:28
du kan da få min denon AVR-1907 for 1200 kr
den har optisk ind, og lyder meget fint i stereo, den kan også bi-ampes i stereo mode
så bruger du 4 af dens 7 forstærkere 
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
dysterland Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 15:43

Der er ikke mange af dem, men en af de få gode forstærkere med optisk indgang er XTZ's forstærker: http://danstv.dk/shop/xtz-class-a-100-3685p.html

Mere info her: http://www.xtz.se/se/produkter/elektronik/class-a100-d3-svart/silver

Men ellers kan du jo bare købe en ekstern DAC - så har du også mere frihed i valg af både DAC og forstærker. Jeg kan anbefale den, jeg selv har - Musical Fidelity V-DAC: http://www.tapeconnection.dk/Hifi.aspx?id_category=3&product_number=3303031



Redigeret af dysterland - 26-Januar-2011 kl. 15:45
HTPC, V-DAC, Nakamichi CA-5E II, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980

Hififorfolket.dk
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 15:49
Oprindeligt skrevet af AarhusBruger AarhusBruger skrev:

Min gode gamle NAD forstærker er ved at køre på sidste vers, og vil gerne skaffe en ny på et tidspunkt, helst en NAD, da jeg har lidt forkærlighed for designet og lyden.

Da jeg gerne vil kunne sætte en WD TV Live Hub til forstærkeren, både til film og musik, ville det jo være optimalt med en optisk indgang, da jeg går ud fra at WD'en ikke har verdens bedste analoge udgang.

Men jeg kan simpelthen ikke finde en NAD stereo forstærker med optisk indgang, ja, jeg kan stort set i det hele taget ikke finde stereo forstærkere med optisk indgang. Eksisterer de virkeligt ikke?

Jeg kommer højst sandsynligt aldrig til at bruge surround, da jeg ikke hverken har plads eller råd til de ekstra højtalere. Men er der ellers eventuelt en NAD surround reciever der spiller ligeså godt stereo som deres stereo forstærkere?

På forhånd mange tak for evt. hjælp - fantastisk informativt forum det her :-)


Jeg har selv gået og luret på at skifte min surroundreciver ud, men det er ikke blevet til noget af den grund du nævner: Ingen D/A konverter i stereoforstærkere.

Jeg kan dog oplyse at der findes nogen der kan:

http://danstv.dk/shop/harman-kardon-integreret-3534p.html

http://danstv.dk/shop/xtz-class-a-100-3685p.html

alternativt kan du selvfølgelig købe en separat D/A konverter som f.eks dacmagic eller lignende.

Jeg tror ikke NAD har noget pt..

MVH
tvkartoffel
Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Status: Offline
Point: 823
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 15:50
Musical Fidelity A1008 har optisk ind og spiller helt fantatisk Wink Men er nok lidt svær at få fat i nu om dage. Samtidig har den også processor bypass, hvis du en dag skulle gå over i surround.
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
brr_dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 278
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 15:51
Afhængigt af dit forventede budget, kunne du kigge i retning af:
  • XTZ CLASS-A 100D3
  • HARMAN-KARDON HK-990
Begge forstærkere har digitale indgange.
Jeg ejer selv sidstnævnte, som jeg varmt kan anbefale Clap

Og da du ikke forventer at få brug for surround, vil jeg anbefale at gå efter en dedikeret stereoforstærker. Det er her du får mest vellyd for pengene.

Mvh,
Brian

Til top
AarhusBruger Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-September-2009
Status: Offline
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 16:27
Tak for svarene allesammen - har givet mig noget at kigge på :-)
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 16:52
Oprindeligt skrevet af brr_dk brr_dk skrev:

Afhængigt af dit forventede budget, kunne du kigge i retning af:
  • XTZ CLASS-A 100D3
  • HARMAN-KARDON HK-990
Begge forstærkere har digitale indgange.
Jeg ejer selv sidstnævnte, som jeg varmt kan anbefale Clap

Og da du ikke forventer at få brug for surround, vil jeg anbefale at gå efter en dedikeret stereoforstærker. Det er her du får mest vellyd for pengene.

Mvh,
Brian



Hej.

Som skrevet har jeg selv gået og kigget lidt efter en stereo med DAC og jeg har også set HK990.

Kan du beskrive lidt hvad der godt ved den og hvad der ikke er så godt?

Virker rumtilpasningsfuktionen ordentligt eller er det bare et gimmick?

Har du set denne test:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?articleid=2220&zoneid=3

Der får den godt nok stryg. Hvad mener du om det?

Den nævnte test virker i mine øre som noget værre HIFI bavl...

MVH
tvkartoffel


Redigeret af tvkartoffel - 26-Januar-2011 kl. 17:20
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 17:57
Alt efter budget, burde du også kigge på Peachtree Audio Nova, et super DAC, en fin effektdel, pre-out til anden effekt hvis den indbyggede ikke trækker nok, og muligheden for at bruge rør. 
Til top
dysterland Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 18:59

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Har du set denne test:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?articleid=2220&zoneid=3

Der får den godt nok stryg. Hvad mener du om det? 

Den nævnte test virker i mine øre som noget værre HIFI bavl...

Det er vel et spørgsmål, om man kan lide den meget amerikanske, varme lyd i Harman Kardon. Mange hifi-tosser er ikke vild med varm lyd, fordi det går ud over detaljerne. Men til gengæld gør den varme lyd, at man kan holde dårligere indspilninger ud. Men det handler om balance - og så selvfølgelig om smag og behag.

Men 12.000 kroner er godt nok mange penge, hvis den er dårlig til detaljer - i testen der lyder det som om, den i hvert fald er for varm for de flestes smag...

Hvilke højttalere skal den bruges til?



Redigeret af dysterland - 26-Januar-2011 kl. 19:00
HTPC, V-DAC, Nakamichi CA-5E II, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980

Hififorfolket.dk
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 19:21
Oprindeligt skrevet af dysterland dysterland skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Har du set denne test:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?articleid=2220&zoneid=3

Der får den godt nok stryg. Hvad mener du om det? 

Den nævnte test virker i mine øre som noget værre HIFI bavl...

Det er vel et spørgsmål, om man kan lide den meget amerikanske, varme lyd i Harman Kardon. Mange hifi-tosser er ikke vild med varm lyd, fordi det går ud over detaljerne. Men til gengæld gør den varme lyd, at man kan holde dårligere indspilninger ud. Men det handler om balance - og så selvfølgelig om smag og behag.

Men 12.000 kroner er godt nok mange penge, hvis den er dårlig til detaljer - i testen der lyder det som om, den i hvert fald er for varm for de flestes smag...

Hvilke højttalere skal den bruges til?



Jep. Den er ikke helt billig. Jeg tror man kan få den for ca 10000 lige pt og til den pris så skal den være god.

Grunden til at jeg ikke kan tage testen seriøst er at jeg kan se at anmelderens såkaldte referencer inkluderer forskellige former for eksotiske signalkabler og fred være med det, at hans højttalere er over 20 år gamle (tannoy DC-6000 udgik af produktion i slutningen af 80erne), at hans højttalere er to vejs systemer hvor den ene enhed er 15"! og at det er stillet op i et 21m2 kvadratisk rum.

Det forekommer mig at det er noget nær opskriften på ringe lyd og jeg kan ikke helt se hvordan man kan bruge sådan noget udstyr til at teste noget som helst. Det var derfor jeg gerne ville høre lidt fra andre der havde prøvet/ejer den.

Til alt held har de den i KT-radio ikke langt fra hvor jeg bor, så jeg smutter bare ned og hører den selv.

Bortset fra det skal mine højttalere også skiftes hvis jeg køber ny forstærker, så det er ikke rigtig relevant i den sammenhæng. Det giver også mulighed for at købe nogen der matcher.

MVH
tvkartoffel
Til top
AarhusBruger Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-September-2009
Status: Offline
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 19:31
Glemte selvfølgelig at nævne mit budget, så et par af forslagene er en del derover :-)

Jeg tror jeg er kommet frem til en mulig løsning :

Forstærker : NAD C316BEE
DAC : Musical Fidelity V-DAC
Afspiller : WD TV Live Hub

Mit gamle anlæg består af en NAD C340 stereo forstærker og en NAD 514 CD-afspiller. Her har jeg været ovenud tilfreds med lyden.

Hvis jeg forbinder WD TV Live Hub med NAD C316BEE igennem V-DAC'en, og afspiller CD'er lagt ind som lossless FLAC-filer, vil jeg så umiddelbart kunne opnå samme lydkvalitet som med mit gamle setup? Kan jeg det, så vil jeg være rigtigt tilfreds. Jeg ved godt den nye forstærker er lidt mindre end den gamle, men den gamle er også lidt overkill til de mindre højtalere konen har tvunget ned over mig siden jeg i sin tid investerede i den :-)

Redigeret af AarhusBruger - 26-Januar-2011 kl. 19:31
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu