recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stereoforstærker med optisk indgang
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStereoforstærker med optisk indgang

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 19:50
Oprindeligt skrevet af AarhusBruger AarhusBruger skrev:

Glemte selvfølgelig at nævne mit budget, så et par af forslagene er en del derover :-)

Jeg tror jeg er kommet frem til en mulig løsning :

Forstærker : NAD C316BEE
DAC : Musical Fidelity V-DAC
Afspiller : WD TV Live Hub

Mit gamle anlæg består af en NAD C340 stereo forstærker og en NAD 514 CD-afspiller. Her har jeg været ovenud tilfreds med lyden.

Hvis jeg forbinder WD TV Live Hub med NAD C316BEE igennem V-DAC'en, og afspiller CD'er lagt ind som lossless FLAC-filer, vil jeg så umiddelbart kunne opnå samme lydkvalitet som med mit gamle setup? Kan jeg det, så vil jeg være rigtigt tilfreds. Jeg ved godt den nye forstærker er lidt mindre end den gamle, men den gamle er også lidt overkill til de mindre højtalere konen har tvunget ned over mig siden jeg i sin tid investerede i den :-)
Ser ingen grund til at skifte forstærkeren, undtagen hvis du gerne vil have noget andet og mindre, samt har penge som du ikke kan finde ud af hvad du skal bruge på.
Til top
AarhusBruger Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-September-2009
Status: Offline
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:

Ser ingen grund til at skifte forstærkeren, undtagen hvis du gerne vil have noget andet og mindre, samt har penge som du ikke kan finde ud af hvad du skal bruge på.


Problemet er at den er gået lidt i stykker, ellers ville jeg skam meget gerne holde ved den, da den har spillet rigtigt godt siden jeg købte den for vel over 14 år siden :-)

HIFI-klubben kan ikke reparere den, da de ikke længere har den reservedel der skal til.

Tror du den nye sammensætning jeg har fundet vil spille ligeså godt som det gamle setup?


Redigeret af AarhusBruger - 26-Januar-2011 kl. 22:47
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 22:49
Oprindeligt skrevet af AarhusBruger AarhusBruger skrev:

Problemet er at den er gået lidt i stykker, ellers ville jeg skam meget gerne holde ved den, da den har spillet rigtigt godt siden jeg købte den for vel over 14 år siden :-)

HIFI-klubben kan ikke reparere den, da de ikke længere har den reservedel der skal til.


Hvad fejler den, hvilken model er det og hvor i landet bor den?

Klaus


Redigeret af KlausDM - 26-Januar-2011 kl. 22:49
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
AarhusBruger Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-September-2009
Status: Offline
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 23:06
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvad fejler den, hvilken model er det og hvor i landet bor den?


Det er en NAD C340.

Jeg har brændt den af ved at sætte min bærbar til engang, mens den bærbare sad i en stik-kontakt og forstærkeren i en anden. Det skal man åbenbart ikke gøre, da den lille forskel i strøm mellem to forskellige stik-kontakter så bliver udlignet igennem forbindelsen mellem computeren og forstærkeren (fik jeg at vide).

Det betyder blandt andet, at selve input vælgeren ikke længere virker - den sender alt lyd igennem og det spiller så oveni hinanden hvis jeg f.eks. både har TV og CD-afspiller tændt. Derudover synes jeg også den lyder lidt dårligere end før det skete.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 23:17
Oprindeligt skrevet af AarhusBruger AarhusBruger skrev:


Jeg har brændt den af ved at sætte min bærbar til engang, mens den bærbare sad i en stik-kontakt og forstærkeren i en anden. Det skal man åbenbart ikke gøre, da den lille forskel i strøm mellem to forskellige stik-kontakter så bliver udlignet igennem forbindelsen mellem computeren og forstærkeren (fik jeg at vide).


Avs, den gør ondt....

Oprindeligt skrevet af AarhusBruger AarhusBruger skrev:


Det betyder blandt andet, at selve input vælgeren ikke længere virker - den sender alt lyd igennem og det spiller så oveni hinanden hvis jeg f.eks. både har TV og CD-afspiller tændt. Derudover synes jeg også den lyder lidt dårligere end før det skete.


Du kan altid bruge effektforstærkerdelen fra den.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 23:20
jeg har haft den omtalte harman til test, og jeg må indrømme at jeg er absolut uenig i stort set samtlige punkter i den omtalte test.
 
harman'en har derimod en af de bedste forforstærker såvel som effektforstærkere jeg længe har set i en integreret, og det er mig en gåde hvordan man kan teste med det resultat der er forekommet.
 
 
Men lån skidtet med hjem, så må vi jo se om du er enig med en tilfældig anmeldelse på internettet eller os andre Smile 
Crown - there is no substitute.
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 23:37
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Oprindeligt skrevet af dysterland dysterland skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Har du set denne test:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?articleid=2220&zoneid=3

Der får den godt nok stryg. Hvad mener du om det? 

Den nævnte test virker i mine øre som noget værre HIFI bavl...

Det er vel et spørgsmål, om man kan lide den meget amerikanske, varme lyd i Harman Kardon. Mange hifi-tosser er ikke vild med varm lyd, fordi det går ud over detaljerne. Men til gengæld gør den varme lyd, at man kan holde dårligere indspilninger ud. Men det handler om balance - og så selvfølgelig om smag og behag.

Men 12.000 kroner er godt nok mange penge, hvis den er dårlig til detaljer - i testen der lyder det som om, den i hvert fald er for varm for de flestes smag...

Hvilke højttalere skal den bruges til?



Jep. Den er ikke helt billig. Jeg tror man kan få den for ca 10000 lige pt og til den pris så skal den være god.

Grunden til at jeg ikke kan tage testen seriøst er at jeg kan se at anmelderens såkaldte referencer inkluderer forskellige former for eksotiske signalkabler og fred være med det, at hans højttalere er over 20 år gamle (tannoy DC-6000 udgik af produktion i slutningen af 80erne), at hans højttalere er to vejs systemer hvor den ene enhed er 15"! og at det er stillet op i et 21m2 kvadratisk rum.

Det forekommer mig at det er noget nær opskriften på ringe lyd og jeg kan ikke helt se hvordan man kan bruge sådan noget udstyr til at teste noget som helst. Det var derfor jeg gerne ville høre lidt fra andre der havde prøvet/ejer den.

Til alt held har de den i KT-radio ikke langt fra hvor jeg bor, så jeg smutter bare ned og hører den selv.

Bortset fra det skal mine højttalere også skiftes hvis jeg køber ny forstærker, så det er ikke rigtig relevant i den sammenhæng. Det giver også mulighed for at købe nogen der matcher.

MVH
tvkartoffel

Jeg er også indehaver af denne forstærker og er - næppe overraskende - lodret uenig i den pågældende anmeldelse. Den er en kampvogn med uudtømmelige kræfter, et arsenal af tilslutninger (bl.a. 2 subs og XLR samt optiske og coax og PU); men vigtigst af alt har den en dynamisk og detaljeret lyd med masser af detaljer og perspektiv - og naturligvis masser af overskud.

Den fungerer både som stereoforstærker og som effektforstærker i surround (den har den herlige processor-in indgang). Og så har den en fremragende DAC.

Mine fronter er Audiovector Mi3 Super, som hælder til den lyse side, og det er et fantastisk godt match. Jeg vil tro, at også Dali vil være en god kombination, men jeg vil nok fraråde eksempelvis B&W.

Den har masser af funktioner, men det er lækkert at kunne skifte mellem de analoge og digitale kredsløb og på den måde sammenligne f.eks. cd-afspillerens DAC med HK 990'erens - eller en ekstern DAC for den sags skyld. 

Rumkorrektionen er en sjov detalje, hvor man kan vælge om den skal korrigere for bas alene, bas + mellemtone eller bas + mellemtone + diskant. Jeg foretrækker enten ingen korrektion eller kun bas-korrektion.

Forstærkeren er stor og tung, og bruger masser af strøm, men er nok det bedste hifi-køb, jeg har gjort i mange år. Både grundet dens store fleksibilitet, mens mest fordi den lyder så fantastisk overskudsagtigt.


Redigeret af dreamz - 26-Januar-2011 kl. 23:38
Til top
LasseH. Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-Januar-2011
Status: Offline
Point: 19
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2011 kl. 11:48
Hvad med at tage et kig på denne Harman Kardon stereoreceiver HK 3490. Den overvejede jeg selv at købe, da den har fået fine anmeldelser, og heller ikke er specielt dyr ;).

http://elektronik.guide.dk/Forst%C3%A6rker/Harman%20Kardon/Godt%20k%C3%B8b/Hjemme/Underholdning/Test_af_HarmanKardon_HK_3490_1415883 

Til top
Toebs Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 221
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2011 kl. 12:28

Ja hvis du har 20.000 at bruge til formålet så har Lyngdorf TDAI 2200 det du søger.

(synes lige den skulle nævnes Wink)

Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2011 kl. 12:58
Interessant nok kommer vi med forslag til forstærkere, der koster mellem 10.000 og 20.000 kroner, når trådstarter har kig på en NAD til kr. 2.000 (http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/nad_c316bee-_forstarker_grafit.htm)
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2011 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Interessant nok kommer vi med forslag til forstærkere, der koster mellem 10.000 og 20.000 kroner, når trådstarter har kig på en NAD til kr. 2.000 (http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/nad_c316bee-_forstarker_grafit.htm)


Helt sikkert.

Desværre ser det ud til at der ikke er ret meget at vælge mellem i de nedre priskalsser. HK recieveren ser ud til at være det der kommer tættest på og den er endda ret meget dyrere end 2000,-.

Det er egenetlig besynderligt at markedet for hifi produkter er så konservativt som det er. Jeg kan ikke tro andet end at der må være et marked for integrerede stereo forstærkere med indbygget D/A i den lidt billigere ende. Man skulle tro at det kunne lade sig gøre at fremstille dem, når nu man kan få en komplet surround reciever for nogle ganske få tusinde kr.

MVH
tvkartoffel


Redigeret af tvkartoffel - 27-Januar-2011 kl. 14:00
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2011 kl. 14:17
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Interessant nok kommer vi med forslag til forstærkere, der koster mellem 10.000 og 20.000 kroner, når trådstarter har kig på en NAD til kr. 2.000 (http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/nad_c316bee-_forstarker_grafit.htm)


Helt sikkert.

Desværre ser det ud til at der ikke er ret meget at vælge mellem i de nedre priskalsser. HK recieveren ser ud til at være det der kommer tættest på og den er endda ret meget dyrere end 2000,-.

Det er egenetlig besynderligt at markedet for hifi produkter er så konservativt som det er. Jeg kan ikke tro andet end at der må være et marked for integrerede stereo forstærkere med indbygget D/A i den lidt billigere ende. Man skulle tro at det kunne lade sig gøre at fremstille dem, når nu man kan få en komplet surround reciever for nogle ganske få tusinde kr.

MVH
tvkartoffel


Mon ikke en stor del af dem der kræver digitale indgange bare ender med en surround reciever? måske også fordi de overvejer senere at udvide til surround. Gjorde jeg i hvertfald selv, 2500kr for en Onkyo TX-SR608, med Burr Brown 24bit DAC osv og i stereo har den vist snart lige så meget effekt at levere som en ny stereoforstærker i samme prisklasse. Ud over de digitale indgange får man jo så også lidt EQ indbygget og bedre mulighed for at indstille balancen mellem højttalerne end at sidde og dreje lidt på en balanceknap.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu