recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stereojagten
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stereojagten

 Besvar Besvar Side  123 10>
Forfatter
Besked
frugtkompot Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frugtkompot Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Stereojagten
    Sendt: 03-August-2013 kl. 10:01
Kære alle,

Jeg håber, at I vil deltage i den første seriøse transformering af min opfattelse af lyd i hjemmet. Sagen er den, at jeg for snart 7 år siden købte mit første seriøse surround-setup. Dengang et Dali Concept 6+CT+1 i en tid, hvor musik & spil havde større betydning end musik - selvom det sandsynligvis allerede dengang blev brugt mest til musik.

Tilfældigvis flyttede jeg så for 2 år siden, og lod dovenskaben bestemme i første omgang og satte derfor kun 3.1 op. Det overraskende for mig er, at jeg faktisk ikke idag savner baghøjtalerne. Selvfølgelig tænker jeg nogle gange over, at der mangler lidt effekt bag mig, men det vigtigste i de fleste film - som jeg ser - er talen og "væggen af lyd" foran mig.

Hvad jeg derimod er begyndt at sætte langt mere pris på er detaljegraden i musik. Her ved jeg, at Dali Concept 6 "skærmer" lyden utrolig meget. Jeg har derfor besluttet, at den næste opgradering skal tage udgangspunkt i musiklytning. Det er her de bedste kvalitetstimer findes for mig, og det er her, at jeg er mest kritisk og opmærksom på både de gode og dårlige aspekter af mine højtaleres formåen.

Så! For at gøre det kort. Jeg ser så mange opslag herinde, hvor folk spørger om råd til hvilke højtalere, de skal lytte til. Mange gange vælter det ind med forslag, men der bliver sjældent fulgt op i tråden på, hvordan de forskellige indtryk egentlig har taget sig ud. Det vil jeg gerne gøre lidt anderledes, så jeg vil løbende opdatere med, hvad jeg har gjort mig af ny læring. Derfor håber jeg også, at nogle stykker løbende vil læse med og give forslag og kommentarer.

Spring hertil, hvis du er doven :)

Budgettet ligger på 10.000 - 25.000 for et sæt højtalere i første omgang. Herefter vil jeg fokusere på at opgradere det øvrige system.

I øjeblikket drives alt herhjemme af en Yamaha RX-773 med pre-outs i alle kanaler. På sigt skal højtalerne trækkes af en forforstærker+effekt eller en større integreret forstærker.

Jeg har allerede gjort mig en masse research i forhold til, hvad jeg gerne vil lytte på. Målet er at finde nogle højtalere med stor detaljegrad, alsidighed ud i forskellige genrer og kvalitet nok til, at de kan vokse med mit system de næste ca. 10 år. Jeg forventer ikke fuldt udbytte, når Yamaha'en skal trække et par store gulvhøjtalere, men jeg forventer at kunne foretage en trinvis opgradering de næste mange år ved at købe bedre forstærker mm.

Hvad jeg har lyttet på nu!

Jeg har som første skridt været en tur forbi KT-Radio i indeværende uge. Her har jeg lyttet på følgende højtalere.

Sonus Faber Monitor (stander) - 15.000,- pr. sæt.
Jeg har længe været fascineret af ideén om Sonus Faber. Lækre materialer, tilbagelænet og behagelig lydbillede og flot design. Denne levede op til de æstetiske forventninger, men måske arbejdede det imod den, at den kom i kølvandet på et par gulvhøjtalere. Den lyd klejn og udetaljeret i forhold til de Amphion Argon 7L, der havde stået i lyttelokalet før.

KEF Q500 (gulv) 8000,- pr. sæt.
En imponerende stor højtaler prisen taget i betragtning. Den stod i lytterummet, da jeg kom - men det tog ganske kort tid at konstatere, at den manglede mange af de detaljer, som mine nuværende højtalere også mangler. Masser af bund, saft og kraft - men altsammen i et mudret lydbilledet. Jeg hører ikke så meget rock, hvor de sikkert havde fungeret bedre.

KEF R700 (gulv) 20.000,- pr. sæt.
KEF's nye serie og en positiv overraskelse. En utrolig detaljeringsgrad i akustisk musik og vokalpræsentationer med suveræn intensitet og nærvær. En af de sjældne højtalere, der faktisk gav mig gåsehud. Fedt. Desværre også en meget kraftfuld bund, der havde en tendens til at runge og boome lidt meget i lyttelokalet, som var nogenlunde på størrelse med min stue.

Jeg er desuden usikker på, om KEF's "fremme i skoene" lyd kan blive trættende i længden.

Amphion Argon 7L (gulv) 33.000 pr. sæt.
Jeg lod mig overtale til at give denne et lyt, selvom den ligger over prislejet. Vejlederen i KT-Radio mente, at den passede godt på min beskrivelse af den musik, jeg lytter til, og de kvaliteter, jeg søger.

Jeg har ikke tidligere hørt Amphion, men blev meget positiv overrasket. Den efterfulgte KEF R700 i lyttelokalet, og allerede da den blev monteret var mavefornemmelsen god. Stor og maskulin højtalere, men designet efter bedste skandinaviske ynde. Måske en firkantet kasse, men sik' en smuk en af slagsen!

Den bedst kontrollerede og samtidig dybtspillende højtalere, som jeg har hørt endnu. Jeg blev helt forbavset over, at en højtaler med mindre enheder end KEF's R700 faktisk spillede langt dybere og så endda med langt bedre kontrol. Den manglede en anelse af KEF's nærvær i vokalpræstationer og akustisk musik, men var til gengæld bedre allround med et varmerende og lidt mere afslappet lydbillede. Jeg måtte skrue op for at få det samme nærvær som ved KEF, men blev til gengæld meget positivt overrasket over hvor godt lydbilledet skalerede. Selv ved meget høj volumen var den hurtig, kontant og præcis i sin gengivelse.

Måske favoritten indtil videre, men også til en pris over budget og 13.000 over KEF R700.

Next up
I den kommende uge satser jeg på at smutte forbi Dans TV og lytte til henholdsvis XTZ Divine standerhøjtalere og XTZ 99.36 MK.2 gulvhøjtalere.

Derudover har jeg på listen også ELAC, Monitor Audio, Vienna Acoustics og Dynaudio, som jeg gerne vil lytte nærmere på.

Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2013 kl. 10:11
Ihh det var dog en skøn beskrivelse, passer næsten nøjagtigt på min udvikling. Var stereo-mand i årevis, så blev jeg surround-mand i vel 7-8 år, og er nu primært til stereo. Dog således, at jeg stadig har et fuldt surround 5.1 system, men mine fronter er mere stereo-minded end tidligere.

Det er for mig næsten umuligt at rådgive dig om højtalere, men du skal som en "Lidelsesfælle" til enhver tid være velkommen til at lytte til mine Elac FS 407, som i mine ører gør det superb i stereo og i prisklassen. Disse højtalere ligger desværre så også lidt over dit budget, prisen for et sæt ligger på ca. 30K - men alligevel. Jeg bor i Kastrup.  


Redigeret af Hother - 03-August-2013 kl. 10:13
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2013 kl. 10:17
Dejlig læsning ;-). Lyder som om vi har samme ønske om lyd, velopløst uden at være anmasende. Jeg har ikke så meget erfaring med højttalere ud over B&W og Dynaudio, men til stereo vil jeg helt klart vælge den sidste. Held og lykke med at lytte til en masse skønne højttalere med to "t'er" ;-))
Til top
frugtkompot Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frugtkompot Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2013 kl. 10:40
Jeg glemte helt at nævne, at Bowers & Wilkins naturligvis også er på listen - men jeg er umiddelbart ikke helt overbevist om, at man får ligeså meget for pengene som ved andre mærker. Jeg er utrolig fascineret af 800D-serien, men selv brugte er de faktisk over budget, så den går ikke.

Hother - ja, de ligger over pris. Men jeg er ikke afvisende over for at købe brugt / køre til Tyskland eller Sverige for at få dem billigere. Og jeg bor i øvrigt på amager, så det kan sagtens tænkes, at jeg i løbet af 2013 gerne vil kigge forbi til et lyt :) Nu må vi se hvor gode lytterum de har ved ELAC forhandlerne i København.

I øvrigt stor ros til KT-Radio. De lod mig sidde i ro og mag i 1 time alene med både Amphion Argon 7L og KEF R700 uden at undre sig over, hvorfor det mon tog så lang tid :)
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2013 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af frugtkompot frugtkompot skrev:


Hother - ja, de ligger over pris. Men jeg er ikke afvisende over for at købe brugt / køre til Tyskland eller Sverige for at få dem billigere. Og jeg bor i øvrigt på amager, så det kan sagtens tænkes, at jeg i løbet af 2013 gerne vil kigge forbi til et lyt :) Nu må vi se hvor gode lytterum de har ved ELAC forhandlerne i København.


Ja et godt lytterum kan jeg ikke præstere, men jeg kan bestemt præstere et naturligt lydmiljø, så du også kan få et indtryk af hvorledes disse Elac lyder i ikke optimerede omgivelserLOL

Tvivler i øvrigt på at du kan finde FS 407 brugte, modellen er fra i år.

Topsound kunne i øvrigt være stedet at lytte til Elac - ud over mig i øvrigt. Dans TV har mig bekendt ikke egentlige lytterum til deres XTZ. Men - når du nu alligevel er hos Dan, så give lige et lyt til hans Vincent. De er i mine ører bedre til musik - men alt efter smag og behag.

Pøj pøj med detSmileSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2013 kl. 11:02
Husk at kig forbi Dali mentor 6......

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
frugtkompot Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frugtkompot Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2013 kl. 11:03
Jeg vil prøve at give dem et lyt. Hvis forskellen i forhold til FS240-serien er så hørbar, så sparer jeg hellere op et par måneder mere, så jeg træffer det rette valg. Nægter at sidde om 3-4 år og ærgre mig eller føle, at jeg igen skal opgradere, fordi jeg valgte at spare et par tusinde.

Min fornemmelse er desuden, at de kan være til at forhandle med derude. KT-Radio var i hvert fald hurtig til at tilbyde Amphion Argon 7L 5000,- under deres vejledende udsalgspris, så nu må vi se :)
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2013 kl. 11:08
Oprindeligt skrevet af frugtkompot frugtkompot skrev:

Jeg vil prøve at give dem et lyt. Hvis forskellen i forhold til FS240-serien er så hørbar, så sparer jeg hellere op et par måneder mere, så jeg træffer det rette valg. Nægter at sidde om 3-4 år og ærgre mig eller føle, at jeg igen skal opgradere, fordi jeg valgte at spare et par tusinde.

Min fornemmelse er desuden, at de kan være til at forhandle med derude. KT-Radio var i hvert fald hurtig til at tilbyde Amphion Argon 7L 5000,- under deres vejledende udsalgspris, så nu må vi se :)
Musik forskellen mellem 240 serien og 407 ditto er meget markant, læs næsten hvilken som helst anmeldelseSmile




Redigeret af Hother - 03-August-2013 kl. 11:10
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
frugtkompot Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frugtkompot Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2013 kl. 11:12
Jeg tager den med på listen. Ser ud til, at der skal afsættes en del tid til ELAC, for jeg vil gerne høre både den klassiske FS247, den større FS249, den nye BE-serie generation af dem og så FS407.

Har tidligere hørt bånddiskant på Audiovectors topserier (vist nok ELAC's diskanter endda?) og var meget imponerende. Det springende punkt er dog altid, om de er for detaljerede og intense i daglig brug. Det er fint, at man kan fordybe sig i musikken ved et demolyt, men de skal også kunne agere alm. behagelig baggrundsmusik.
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
Til top
frugtkompot Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frugtkompot Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2013 kl. 11:12
Har i øvrigt aldrig hørt ELAC, så det glæder jeg mig til :)
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2013 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af frugtkompot frugtkompot skrev:

Har i øvrigt aldrig hørt ELAC, så det glæder jeg mig til :)

Det kan du roligt glæde dig til - det er et løfteSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2013 kl. 19:27
Hvor stort er dit lytte rum / stue ??

Jeg synes bestemt du skal give Dynaudio et lyt. Utrolig musikalske højtalere med massere af detaljer, og samtidig med en behagelig diskant. Kommer du til det sydfynske, er du velkommen til at lytte på den lille Dynaudio focus 140, med slet ikke så lille lyd igen :-)

Redigeret af SilverLine - 03-August-2013 kl. 19:33
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu